* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 63
I alt: 64

Forfatter Emne: Jeg keder mig...  (Læst 15142 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Jeg keder mig...
« Dato: 29, Maj 2013 - 08:31 »
Hver gang jeg flyver mellem Bornholm og Sarajevo har jeg ca 3 timers ophold i CPH.

Så jeg kiggede lidt omkring og så dette skilt:(se vedhæftede)

og det kan der jo godt komme en ingeniør-opgave ud af, så er her er spørgsmålene:

spørgsmål 1: Hvilken gate fløj jeg fra?
spørgsmål 2: Hvor nøjagtig er denne steds-angivelse målt i meter, CPH?
Spørgsmål 3: Jeg har set disse skilte i alle lufthavne jeg har besøgt de senere år. Måske er der også et i Jomo Kenyatta International Airport. Hvor stor er nøjagtigheden i stedsangivelsen der?

Spørgsmål 1 kan nok let besvares med et google map opslag, men udfordringen er at besvare spørgsmål 2 og 3 med lidt hovedregning - ellers slår man jo ikke 3 timer ihjel.
« Senest Redigeret: 29, Maj 2013 - 08:35 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #1 Dato: 07, Juni 2013 - 11:39 »
Nå, måske jeg skulle vise hvordan jeg hovedregner mig frem i denne opgaves spørgsmål:

1 grad-minut= 1 sømil = ca 1.800 m - så vidt jeg husker.
1 grad-minut = 60 grad-sekund
1 grad-sekund = ca 30 m
1/100 grad-sekund = ca 30 cm.
Dette er nøjagtigheden i Nord-Syd retningen og nøjagtigheden Øst-Vest retningen ved ækvator.

Men CPH befinder sig ved 55º N - ca - så omkredsen af jorden er kun cosinus(55º) * omkredsen.

Jeg kan ikke hele cosinus tabellen i hovedet, men kender 2:
cos(45º) = pi(2)/2 = 0,70 - ca. 
og cos(60º) = 1/2 = 0,5

55º ligger i mellem 45º og 60º men dog lidt tættere på 60º  så cos(55º) er mindre end 0,6 

Så på vores breddegrader er 1/100 grad-sekund = et sted mellem 30cm* 0,6 og 30cm* 0,5  =  15 - 18 cm.
Dette er nøjagtigheden i Øst-Vest retningen i CPH.

Så nu kan jeg svare på spørgsmålene:

Spørgsmål 1: Gate A9 - Den dag jeg valgte at flyve er der ingen direkte fly, så det er over Vienna med en Novia-partner og de har finger A

Spørgsmål 2: 30 cm Nord-Syd og 15-18cm øst-vest

Spørgsmål 3: 30 cm i alle retninger. Jomo Kenyatta International Airport er i Kenya ca 1º nord for ækvator

Hvorfor tænker jeg på dette?

Fordi i vejledningen til min bil-GPS står der at nøjagtigheden er indenfor +/- 3 meter - men heldigvis skal flyene ikke finde deres endelige mål ved gates'ne med  med GPS.

Og så overvejer jeg at købe en GPS til min cykel/vandrestøvler.
Ha en god dag

Mikael Boldt

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #2 Dato: 07, Juni 2013 - 14:58 »
Hej Michael

Jeg blev trigget af "købe en GPS til min cykel/vandrestøvler". Vi har stor fornøjelse af vores vandre/cykel GPS.
Vi bruger den meget under ferierejser, hvor vi hjemmefra har indlagt waypoint for alle interessante steder på turen. For et par år siden valgte vi en Garmin Dakota 20, bla.a. fordi der kan hentes gratis kort dækkende hele jorden (OpenStreetMap). Disse gratis kort er med vandre og cykelstier, som måske er aktuel for dig. Dakotaen kan route som en "normal" bil GPS, og også vise retning i fugleflugt (hvis man bevæger sig i en skov, er det ikke så heldigt at blive vist til nærmeste offentlige vej). Vi har valgt med magnetisk kompas, da man ellers skal bevæge sig for at få retningen.
Jeg har kigget på Aldi´s tilbud i denne uge, men der nogen uklarhed om opdatering af kortet. Der mangler også kort for bla.a. USA, som vi gerne vil besøge igen.
 
Sidst vi var ude at rejse i december måned, havde jeg lavet et waypoint for den parkerede bil. Da vi kom hjem, var der faldet 20 cm sne og alle biler var ens på lufthavnsområdet. Vi tændte GPSén, og gik direkte hen til bilen.
Vi bruger normalt 2 sæt genopladelige batterier på en uges ferie, men GPSén er også meget tændt (når vi keder os i flyet, sidder vi også og følger med på GPS´en).
Du kan evt se, hvad der nogenlunde vises på det gratis kort: www.openstreetmap.org

Vi overvejer at købe Garmin´s Oregon 600, mest fordi displayet er lidt småt på Dakoaten.

Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om, ang vandre/cykel GPSér.

//Jørgen   på en uvant PC, da den gamle PC er døende.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #3 Dato: 07, Juni 2013 - 20:23 »
En vandre/cykle-GPS er da alle tiders, og ikke mindst fordi man så på turen kan dyrke den fremragende beskæftigelse geocaching!
I sin "rå" form går sporten ud på, at en nørd lægger en beholder med ting og sager ud på et lidt skjult offentligt sted og derpå opfordrer andre med en GPS til at finde kassen.
Den der finder kassen, må tage en ting ud, men skal lægge en anden i stedet - samt skrive i den indlagte logbog og desuden melde fundet på nettet.
Det har grebet så meget om sig, at der nu ligger lidt over 2,1 mill. "kasser" over hele verden!
Den oprindelige ide er uhyre børnevenlig, men der er kommet mange varianter til, herunder de meget storbyvenlige mikrocacher, der kun fylder som et 35 mm filmhylster og derfor let kan skjules overalt, men til gengæld kun rummer en logstrimmel.
Udover deciderede nørder, der overvåger nettet og farer ud for at blive "first finder" få minutter efter at en ny cache er frigivet, er der alle os andre, som under planlægning af vandre/cykel/bilture lige ser om der ligger cacher i det område vi skal ud i. Det gør der næsten altid, og så kommer GPSen med i lommen.
Fidusen er, at de folk, der har udlagt cacherne, næsten altid er venlige mennesker, der gerne vil hjælpe andre med at finde de mest spændende og smukke steder.
Personligt foretrækker jeg den type, hvor der er "poster" (waypoints) undervejs, som man skal stoppe op ved og se sig omkring for at få et stikord til næste post.
Sammen med mit ældste barnebarn vedligeholder jeg selv en halv snes cacher - herunder en multicache på 55 km, hvis man følger den fornuftige rute. Den har vi fået særdeles megen ros for af tilfredse findere - herunder et lokalt hold, som påstod at vi havde vist dem nye spændende ting efter at de havde boet 10 år i området!

Så bare hæng på! Startadressen er http://www.geocaching.com/ (og der findes også en dansk udgave med .dk).
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #4 Dato: 07, Juni 2013 - 22:20 »
Det jeg ikke forstår er at jeg kan få en bil-gps smidt i nakken for under 1000 kr, mens en cykel-gps koster 2000 kr.

Men som min cykelhandler sagde: "den er tilgengæld gratis at bruge i udlandet - modsat din Smart-phone.
« Senest Redigeret: 07, Juni 2013 - 22:26 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #5 Dato: 08, Juni 2013 - 14:14 »
Hej Mikael.

Aldi´s GPS tilbud var på 1199 kr. Der var 2 sæt genopladelige batterier og en oplader med i prisen. Var der ikke også en cykelholder med i prisen? Jeg faldt over at driftstiden på et sæt batterier "kun" er op til 8 timer, hvor Garmin's er op til 16 timer (og det passer nogenlunde med vores erfaring).
Så hvis du vil vove pelsen, er prisen sikkert rimelig. Aldi har tidligere haft en vandre/cykel GPS på tilbud, den fik ikke den bedste kritik på nettet (det er nu ikke sikkert, at man kan lægge for meget i det).
Aldi´s model hedder Medion GoPal S3867 (MD 99210), hvis du vil søge lidt på nettet.

Hvis du vælger en Garmin, skal jeg nok være behjælpelig med at hente opdaterede kort. Der er nu rimelig nemt, og kortene på Garmins hjemmeside bliver ofte opdateret. Der er også hjemmesider med gratis kort, der lægger vægt på cykelruter. Disse har jeg dog ikke prøvet, da kortene på Garmins hjemmeside dækker vores behov. 
På hjemmesiden Wikiloc.com har andre brugere oploaded interessante .gpx spor. Sporene er både vandre og cykel ruter, som kan indlæses på GPS'erne. Vi fulgte et af disse .gpx spor i Østrig, og det var ok, selvom der kun var ET trin ned på noget af ruten.

//Jørgen.

PS: Undskyld at jeg stavede dit navn forkert, jeg sad ved en lidt drilagtig bærbar.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #6 Dato: 10, Juni 2013 - 22:16 »
Min Navigon kan også sættes i cykelmode hvor den så viser cykelveje, man skal dog huske at sætte den tilbage til biltilstanden igen.....for ellers kommer man uværgerligt ud for vejspærringer der kun kan forceres af cyklister ;D

Navigon er idag opkøbt af Garmin og jeg antager at den feature også findes på deres bil GPSere. Om TOM TOM også har dette ved jeg ikke.
Jeg antager at bil GPSerne ikke har så lange batteri levetider som cykel GPSerne.

Men hvad skal man med en cykel GPS når man har en smartphone ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kiwi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Jeg keder mig...
« Svar #7 Dato: 23, September 2013 - 14:46 »
Woow. Mikael Boldt!
Respekt! 8)
„Be weird. Be random. Be who you are. Because you will never know, who would love the person you hide.“

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk