* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72

Forfatter Emne: Spraymaling og messing!  (Læst 23886 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Spraymaling og messing!
« Dato: 19, Juni 2013 - 21:32 »
Hej folkens.

Nu står jeg og skulle gøre en lille messingkonstruktion sort. Og da jeg har gode erfaringer med spraymaling, købte jeg sådan en, og malede løs. Forinden havde jeg renset omhyggeligt med acetone.
Flot var det, men malingen kan fjernes igen med en negl! Dårlig hæftning så det batter!

Lidt internet-søgning fortæller at messing og maling ikke har det så godt sammen, og anbefaler en "primer".

Her nogen af jer erfaring med sådan noget?

Meningen med at bruge spray er jo at få en fuldstændig glat overflade. Derfor skal en eventuel primer jo også helst komme i sprayform.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #1 Dato: 19, Juni 2013 - 22:54 »
Mads.; ;D
Skide godt med og Du stiller spørgsmål i vild forskellige teknik grene. Bare da var flere af Din slags nysgerrige mennesker omkring. ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #2 Dato: 19, Juni 2013 - 23:18 »
Jeg har ikke selv brugt en metalprimer på sprayform - men mon ikke DENNE kan bruges?
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #3 Dato: 20, Juni 2013 - 07:58 »
Mads.; ;D
Skide godt med og Du stiller spørgsmål i vild forskellige teknik grene. Bare da var flere af Din slags nysgerrige mennesker omkring. ;)


He he, det kan jeg godt være enig i. Bagsiden er, at jeg har mindre tid til at se fjernsyn! Nå nej, forresten! Det er endnu en fordel!

Jeg har ikke selv brugt en metalprimer på sprayform - men mon ikke DENNE kan bruges?


Tak for tippet. Jeg tror jeg køber sådan én. Jeg grubler så lidt på hvordan den virker? Umiddelbart skulle man tro den hæfter rigtig godt på underlaget, samtidig med at den selv danner en overflade som maling hæfter rigtig godt på.
Spørgsmålet er så, hvorfor laver man ikke bare maling som har den egenskab indbygget? Den du henviser til er åbenbart grå. Hvis den nu fandtes i sort, så behøvede jeg slet ikke malingen ovenpå bagefter...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #4 Dato: 20, Juni 2013 - 11:38 »
Jeg grubler så lidt på hvordan den virker? Umiddelbart skulle man tro den hæfter rigtig godt på underlaget, samtidig med at den selv danner en overflade som maling hæfter rigtig godt på.
Spørgsmålet er så, hvorfor laver man ikke bare maling som har den egenskab indbygget? Den du henviser til er åbenbart grå. Hvis den nu fandtes i sort, så behøvede jeg slet ikke malingen ovenpå bagefter...?

Selv om jeg kender lidt til kemien i maling, er jeg på ingen måde malingsekspert. Men jeg gætter på det er svært at forene den gode vedhæftning med høj styrke i overfladen - eller måske med den ønskede glans.
M.a.o.: Uden primer kan du skrabe malingen af i et samlet lag. Med primer alene ville du let kunne lave ridser og slidmærker. Med primer + lak får du en overflade, du ikke let kan beskadige, og som hænger fast ved underlaget.

Og så er det en generel erfaing på både kemiske og tekniske områder, at når man har to produkter med hver sin gode egenskab, er det ikke altid "bare" at kombinere dem til ét med begge egenskaber!  :)
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #5 Dato: 20, Juni 2013 - 12:16 »
Tak Morten, det er faktisk en udmærket forklaring!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #6 Dato: 21, Juni 2013 - 23:27 »
Jeg er bestemt ikke malingsekspert, men jeg har en bekendt, som er mere end almindelig kyndig i malingen kemi.
Han har engang fortalt mig at zink virker katalytisk nedbrydende på de almindeligt anventte bindere. 
Jeg så da også en butik i nærheden, hvor man malede flot på en galvaniseret beklædning  over forretningen , Det var mange kvadratmeter. Mindre end et år efter hang malingen i laser.
Ni er messing jo en zink legering.

Epoxy maling kan holde, men det er ikke til at sprøjtemale med for amatører.

Eller skal du passe på med kun at bruge en primer, som angived på dåsen at egne sig til zink.  Regn ikke med at en farvehandler har forstand på den slags.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #7 Dato: 22, Juni 2013 - 01:13 »
Eller skal du passe på med kun at bruge en primer, som angived på dåsen at egne sig til zink.  Regn ikke med at en farvehandler har forstand på den slags.

Efter de nye oplysninger har jeg googlet igen - og fundet denne:
http://www.autolak-online.dk/autolak/spray/grunder-primer-pa-spray.html
Nr. 6 fra oven er udtrykkeligt angivet at kunne binde på zink - men den er jo altså også i den dyre ende.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #8 Dato: 22, Juni 2013 - 22:29 »
Eller skal du passe på med kun at bruge en primer, som angived på dåsen at egne sig til zink.  Regn ikke med at en farvehandler har forstand på den slags.

Efter de nye oplysninger har jeg googlet igen - og fundet denne:
http://www.autolak-online.dk/autolak/spray/grunder-primer-pa-spray.html
Nr. 6 fra oven er udtrykkeligt angivet at kunne binde på zink - men den er jo altså også i den dyre ende.


Okay! Nu har jeg købt den anden, og afprøvet den med! Det ser ud til at virke fint. Det her skal heller ikke stå udendørs, og det er ganske små emner som heller ikke slides voldsomt.

Men hvis det ser ud til at det ikke duer, så skal jeg huske den anden her til en anden gang - og det forhold med zink i det hele taget!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spraymaling og messing!
« Svar #9 Dato: 23, Juni 2013 - 02:00 »
Jamen så held og lykke med det!

Personligt tror jeg heller ikke problemet er så stort som antydet. Der er almindeligvis ca. 60% kobber i messing - selv om betegnelsen ikke er entydig, men dækker over et bredt spektrum af kobber-zinklegeringer.
Den dyre primer er egnet til galvaniserede genstande - hvor overfladen er 100% zink. Sådan en overflade er vanskelig, det vidste jeg godt. Derimod har jeg ikke hørt om særlige problemer med messing, selv om harbsts kilde mener de er der. Hvis din erfaring bekræfter dette, vil det være rart at høre som supplement til min meget begrænsede tidligere viden om emnet.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk