* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 329
I alt: 329

Forfatter Emne: HTML Editor  (Læst 18426 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
HTML Editor
« Dato: 20, Juni 2013 - 13:57 »
Frontpage2000 er et Windows program - oprindeligt - en del af office-pakken til at opbygge HTML-hjemmesider. Udviklingen af værktøjer til opbygning af HTML-hjemmesider er gået hurtigere end MS nogensinde kunne forestille sig, og du kan finde programmer der gør det samme på en bedre måde.

Vi er nok på vej off-topic, så det vil være ok at dele tråden her.
Men Mikael: Har du konkrete anbefalinger af gratisprogrammer, der kan løse det samme som Frontpage, men lettere? Og helst respekterer HTML-standarderne (modsat Frontpage)?
Jeg er helt med på, at de fleste idag skyder genvej og starter i et cms - men jeg har altså to hjemmesider, der er programmeret fra grunden i HTML, og som jeg er ked af at flytte over på et cms; og jeg har til gengæld ikke Frontpage, for det var udgået, da jeg rigtigt kom i gang.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: HTML Editor
« Svar #1 Dato: 20, Juni 2013 - 14:13 »
Som du selv skriver, så er det nok bedst at vi deler emnerne.

En hurtig google gav denne side: http://www.techsupportalert.com/best-free-html-editor.htm, hvor flere freeware beskrives.

Min egen favorit var en gang Netbeans (også omtalt på ovenstående side)

Men, i dag er alle mine sider CMS'er eller afledte (som ingeniørdebat.dk) og da det er mere tilpasninger og udvidelser, bruger jeg i dag online tools i forbindelse med min Firefox og ellers blot Notepad++, hvis ikke jeg kan rette via CMS'ets administrationspanel.
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #2 Dato: 26, Juni 2013 - 18:57 »
Alt efter siderne, så kan OpenOffice / LibreOffice måske bruges til formålet. Jeg er ikke klar over i hvor høj grad de overholder alle standarder, men du kan da prøve at lave en side og kører den igennem en validering.

/Tommy

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: HTML Editor
« Svar #3 Dato: 26, Juni 2013 - 20:16 »
jeg ved ikke, hvilke standarder du henviser til.

Jeg har 2 problemer med hensyn til skift mellem Open Office og MS Ofice

Det ene er udseende af tabeller:
Open Office definerer stregtykkelser i cm med en nøjagtighed på 0,01 cm
MS Office definerer stregtykkelser i punkter.

Det andet er visning af Power Points sammensatte figurer af blokke og streger flytter rundt nå man generer i den ene og vil vise med den anden.
Det er ikke meget -men 2-3 mm i tilfældig retning for hvert element bliver det hurtigt noget rod.

Skal jeg tilsidst nævne en styrke ved OO så er det at visning forskellige tegnsæt  - kyrillisk, dansk, sydeuropæisk i kombination ikke giver font-problemer.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #4 Dato: 27, Juni 2013 - 02:55 »
Tak for henvisningen til den fine sammenligning af freeware hjemmesideprogrammer. Jeg har endnu ikke haft tid til at afprøve mulighederne, men det ser spændende ud.

Min allerførste hjemmeside lavede jeg i MS Word. Det fungerer i princippet fint, men der kommer utroligt meget overflødigt snavs. Og så laver Word en kobling mellem HTML-siden "navn.html" og en mappe med navnet "navn-filer", hvis der er andet end ren tekst (fx billeder) på siden. Mappen og siden skal til enhver tid flyttes samtidig, hvis placeringen skal ændres, ellers ryger koblingen.

OO har jeg også brugt, og den laver en mere ren kode. For en begynder er det dog et problem, at billeder indsættes som referencer til billedets placering - og disse er vel at mærke absolutte, så linkene virker ikke, når man har arbejdet på sin egen PC og så flytter hele baduljen op på en server. Det kan selvfølgelig løses, men lettest hvis man også kan skrive ren HTML i en teksteditor.
Mvh. Morten Jødal

Villads

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #5 Dato: 09, September 2013 - 15:49 »
Hej Morten, måske har du allerede fundet noget du kan bruge, men uanset hvad, vil jeg anbefale dig at prøve Stone's Webwriter.
Det er dansk og det bliver ikke meget bedre, for den der vil styre sin kode fra bunden af.

http://www.webwriter.dk/

Kiwi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #6 Dato: 17, September 2013 - 11:48 »
Hej Morten,
jeg ved ikke om dette er relevant for dig. Det bruger jeg i hvert fald lige til at tjekke det hele igennem:http://htmledit.squarefree.com/

Håber det var en hjælp!
„Be weird. Be random. Be who you are. Because you will never know, who would love the person you hide.“

Claus Meidell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 18
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #7 Dato: 17, September 2013 - 12:55 »
Citér
Og så laver Word en kobling mellem HTML-siden "navn.html" og en mappe med navnet "navn-filer", hvis der er andet end ren tekst (fx billeder) på siden. Mappen og siden skal til enhver tid flyttes samtidig, hvis placeringen skal ændres, ellers ryger koblingen.

Word tilbyder Gem Som "Webside i én fil"  i et format der hedder .mht eller .mhtml
Det sparer besværet med at holde styr på mappen med tilhørende filer.
Men koden der produceres, er endnu mere uoverskuelig end Words sædvanlige form for html, og man kan nok ikke senere redigere resultatet med andre værktøjer end Word.
vh
Claus

Villads

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #8 Dato: 20, September 2013 - 02:18 »
Den funktion er naturligvis indbygget i Stones Webwriter Kiwi. ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #9 Dato: 21, September 2013 - 23:06 »
Hej igen.

Det er dejligt at flere har genoptaget den gamle tråd.

Jeg har været bortrejst og har ikke nået at afprøve rådene.

Stone's Webwriter har jeg i flere år haft installeret på min stationære PC - men måske er min version 4 forældet - eller også er jeg ikke opfindsom nok - jeg har ihvertfald ikke fundet en metode til let at se mit arbejde som WYSIWIG løbende under processen, hvilket var hvad jeg efterspurgte.
Jeg kan godt bruge programmet til at skrive kode.
Men jeg modtager gerne gode råd!

Derimod er jeg HELT færdig med at afprøve nye Wordformater, der ikke kan kombineres med HTML-kode, der er skrevet fra grunden i en teksteditor ...

Kiwis forslag vil jeg afprøve en af de nærmeste dage.
Mvh. Morten Jødal

Kiwi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: HTML Editor
« Svar #10 Dato: 23, September 2013 - 15:03 »
Haha. Okay, super. Jeg ville bare lige give et lille tip  ;D
„Be weird. Be random. Be who you are. Because you will never know, who would love the person you hide.“

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk