* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1402
  • Flest online idag: 30
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 7
I alt: 7

Forfatter Emne: Langsom computer  (Læst 10714 gange)

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Langsom computer
« Dato: 17, Juli 2013 - 01:56 »
Jeg har en Asus Eee Box som er blevet meget langsom.
Den kører Windows XP

jeg kører jævnligt Ccleaner, men det hjælper kun lidt.

For nogen tid siden prøvede jeg SlowPcfighter, men det hjalp ikke og den bliver ved at opfordre mig til at forny abonnementet.

Forleden prøvede jeg Uniblue.com.  Det hjalp ikke, og den opfordrede mig til at købe - dog uden at oplyse prisen.

Gode råd søges.  Hvad kan jeg gøre for at speede computeren op?

Venlig hilsen   Gerda

Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
Sv: Langsom computer
« Svar #1 Dato: 17, Juli 2013 - 02:25 »
Der er et par enkle råd du kan starte med.

Allerførst: Tjek, at du stadig har en del ledig plads på dit C-drev. En tommelfingerregel er, at der skal være mindst 1/3 ledigt til virtuel hukommelse - ellers bliver computeren langsom (og i yderste konsekvens ustabil). Er det ikke tilfældet, må du slette unødvendige programmer og dokumenter eller flytte dem over på et andet drev.

Jeg kører af og til en diskoprydning efterfulgt af en defragmentering. Begge programmer er leveret med din Windows og ligger under Tilbehør>Systemværktøjer.
Defragmenteringen har jeg set gøre underværker - diskoprydningen forinden er mest for at frigøre plads inden det vigtige program startes.
I de nyere Windowsversioner er defragmentering som standard slået til at køre regelmæssigt i baggrunden, men på XP skal du fortsat gøre det selv.

Et mere dristigt valg er at slette nogle af de gamle windowsopdateringer. De sløver alle computeren, men om du tør afhænger af hvad du bruger den til. Umiddelbart mener jeg man kan slette det meste, der er ældre end en "samlet sikkerhedsopdatering". Jeg har med held prøvet det på en PC, der mest skulle køre Powerpoint. Processen er beskrevet i en tråd i dette forum, der er et par år gammel.
Men sig ikke, at jeg har rådet dig til at bruge dette middel på den PC, der er hjertet i dit regnskabssystem eller tilsvarende vigtig!
Mvh. Morten Jødal

PJB

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 17, Juli 2013 - 15:08 »
En oprydning af registreringsdatabasen kan også være godt
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

JMA

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 17, Juli 2013 - 22:12 »
CC-Cleaner, som du kører, kan rydde op i registreringsdatabasen.

Jeg tror det er helt bevidst, at din computer kører langsommere, når den er "gammel". Årsagen er, at de vil have dig til at købe en ny PC. Hvis du således holder din PC up to date, med de seneste opdateringer, så vil den blive sløvere. Der er simpelthen indsat pauser, indlagt swapning på harddisken, disk scanninger mv. som kun har til formål at sløve det ned. Præcist det samme, som gøres af nutidens software, havde man for 20 år algoritmer til, så det kunne gøres over 10.000 gange hurtigere. Præcist hvilke metoder de bruger ved jeg ikke - men det fungerer. Sætter du auto opdatering på, så går det galt. Sætter du den ikke på, så trues du med virusser, og at dine data kan gå tabt. De er meget strikse - de virksomheder, der laver ting til Windows, skal skrive under på dit og dat, og så får de så til gengæld masser af kode gratis fra Microsoft. Dette bruger de glædeligt - men, til gengæld, så bliver det reelt Microsoft der "ejer" deres kode. Og når Microsoft siger, at noget software skal outfases, så har de bare at slette det. Og bruger du ikke Microsofts rutiner, så bliver du tvungen til, at selv skrive det - og får måske end ikke dokumentation så det er muligt. Samarbejder du med Intel, så vil du også få et hint om, at det ikke gør noget, at der kræves nyeste CPU. Og mon ikke, at Microsoft gør det.

chrismark

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 17, Juli 2013 - 22:52 »
Hvis det kun er en dum internet Pc; prøv Linux eks. Ubuntu. ;D
 ;)En simpel Wigwam uden vinduer, apache indeni og mange heste til rådighed. En del W$ programmer vil dog ikke være i stue med den.
Uden rigtig installation er Ubuntu enorm sløv (eks. fra Usb/Cd ca. 10-15 min. start op), men inden i det der Windows er prøveinstallation  brugbar.
Prøv, det kan kun gå galt nå Du skal rode med partitioner...m.m...  ;)

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk