ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 79
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Frigear VS "slip speederen" (Læst 37872 gange)
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Frigear VS "slip speederen"
«
Dato:
29, Juli 2013 - 08:43 »
Goddag igen!
Jeg har læst en del omkring den her med at man skal bare slippe speederen frem for at køre (rulle) i frigear, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår et pluk!
Nu har en af mine bekendte faktisk lavet forsøget igennem længere tid, og da hun fører benzinregnskab kan hun nu berette at hun faktisk kører 2 km/l (!!) længere på den måde!
Mit problem er, at jeg ikke forstår princippet i dét system.
Som jeg ser det burde frigear betyde, at motoren drosler ned, og kun lige akkurat bruger den benzin der skal til for at holde sig kørende - ligesom i tomgang. Det samme skulle ske hvis man bare trykker koblingen ned.
Såfremt man blot slipper speederen begynder spanden jo at motorbremse - der er jo ikke friløb - og så begynder hastigheden jo at gå nedad! Dette har jeg også erfaret selv, når jeg laver det nummer!
Ikke nok med det: Dem som beretter om systemet med at slippe speederen, meddeler at benzintilførslen stoppes fuldstændig(?) når man gør det. Som jeg forstår det burde motoren gå i stå, og kun trækkes rundt af at bilen stadigvæk triller fremad. I det tilfælde burde effekten af motorbremsningen være endnu mere udtalt.
Hvis der skulle være nogen mening i det, burde der i det mindste være et system som holder ventilerne i cylindrene åbne, så motoren ikke skulle arbejde mod et skiftende over- og undertryk der.
Men jeg kan stadigvæk ikke se at det på nogen måde skulle være en fordel.
Ikke desto mindre ser det ud til at have positiv inflydelse på benzinøkonomien.
Er der nogen som kan forklare mig hvordan?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #1 Dato:
29, Juli 2013 - 15:19 »
Det med at motorbremse benytter man når man alligevel ved at man skal nedsætte farten eller stoppe helt. Når jeg nærmer mig et lyskryds og kan se at den bliver rød slipper jeg speederen og lader bilen motorbremse. Først når omdr. er på 1000 kobler jeg ud og sætter i frigear.
2 km/l længere på en liter tror jeg dog ikke på, min bruger ca 0,6 liter i timen når den holder i tomgang.
Men lidt sparer man. Og som en side gevinst sparer man også på bremserne.
Logget
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #2 Dato:
29, Juli 2013 - 15:37 »
Ja, at bremse med motoren kan være meget godt, men det var ikke emnet.
Jeg har også læst den historie, at man skulle spare benzin ved IKKE at gå i frigear. Jeg er enig med dig Mads - jeg kan heller ikke se at det skulle spare benzin at lade bilen trække motoren rundt ved et omdrejningstal højere end tomgang!!
Evt. fordel ved at lade motoren bremse bilen skal ikke indblandes i spørgsmålet om benzinforbrug. Jeg tror ikke på den historie før en bilmotor-ekspert har givet en fornuftig teknisk forklaring.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #3 Dato:
29, Juli 2013 - 22:52 »
Hvis man lader bilen rulle mod et givent stop i frigear så sparer man brændstof. Hvis man motorbremser mod et givent stop sparer man bremser...og brændstof.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #4 Dato:
30, Juli 2013 - 10:39 »
Hvad er forudsætningen for hvornår man skal starte med at motorbremse eller friløb? - 50m-100m-500m før det kommende stop?
Logget
vh.
Claus
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #5 Dato:
30, Juli 2013 - 10:47 »
Altså, jeg havde på forhånd ingen anden viden om dette emne end sund fornuft - og en undren over det konkrete køreråd med motorbremsning.
Da Mads imidlertid kun fik svar, der antydede generel viden, men ikke konkrete tests, har jeg prøvet at Google emnet.
Jeg fandt en masse løs debat - det meste af den mindre kvalificeret end denne. Men dog fik jeg i en tråd om gamle Volvoer en konkret oplysning: siden en gang i 1989 (og det er dog et stykke tid siden!) har alle biler solgt fra nye i DK haft "fuel-cut-off", når speederen slippes, så der altså slet ikke tilføres benzin til motoren under motorbremsning. Hvilket var den rationelle tænknings første forudsætning for, at spørgsmålet overhovedet giver mening.
Men så nåede jeg frem til siden oekonomikoersel.dk, som virker seriøs og god.
Her fandt jeg en test af netop dette spørgsmål, og journalisten John Stæhr dømmer motorbremsningsrådet YT. Efter vel at mærke at have afprøvet det.
Artiklen er lang og detaljeret, så jeg vil ikke citere, men i stedet linke til kilden:
http://www.oekonomikoersel.dk/index.php/kor-gront-kan-det-passe.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #6 Dato:
30, Juli 2013 - 11:10 »
Tak for jeres input.
Jeg har selv regnet mig frem til, at det må være sådan her:
NÅR man skal sætte farten ned, f.eks. på vej mod et rødt lys eller en skarp kurve, så er motorbremsen en fordel: Hvis motoren slet ikke bruger benzin, så er det alt andet lige bedre end frigear, hvor den gør - og slider på bremserne oven i købet.
HVIS man til gengæld er på vej ned ad en lang bakke, hvor man skal fortsætte med at køre videre når man når bunden, så er frigear sagen. Her bevarer man sin hastighed (måske øges den endda) mens motoren arbejder mindst muligt.
Hvis jeg skal gætte, så tror jeg at menigmand har fået motorbremse/frigear-historien lidt galt i halsen (lidt ligesom den dér med at indholdet af en bulet dåse med fødevarer er giftigt) og ekstrapolerer at sådan skal man bare "altid gøre".
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #7 Dato:
31, Juli 2013 - 13:23 »
Helt kort og konkret:
Biler med seriemæssig elektronisk motorstyring lukker helt for benzintilførsel når gaspedalen slippes og man dermed motorbremser. Når motoren kommer lidt under 1000 omdr/min åbnes igen for benzintilførsel.
Så kan man selv overveje - dvs. vælge (og måle?) hvilken filosofi man synes bedst om.
HP
Logget
p
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #8 Dato:
31, Juli 2013 - 17:02 »
Jo, men hvis køretøjet nedbremses, hvor det ellers ikke var påkrævet, så taber man jo brændstof! Man skal selvfølgelig koble, lige så snart man slipper gaspedalen, og hvor man ikke ønsker nedbremsning af køretøjet.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #9 Dato:
08, August 2013 - 23:18 »
Tak for linket, Morten.
Stæhren har jo noget at have sine udtalelser i.
"Som gammel rallykører med topplaceringer har man de hurtige reaktioner i kroppen"
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #10 Dato:
09, August 2013 - 07:27 »
Hm, det er åbenbart ikke så ligetil.
Hvis man tager den ON/OFF:
Hvis farten skal af bilen, så slip speederen (brændstoftilførslen stopper, man motorbremser, etc.).
Skal man rulle så langt som muligt, så tryk koblingen ned/sæt i frigear.
Udmærket. Men hvis man så kører i kø på motorvejen, og man løfter speederen halvt, for at komme relativt hurtigt ned i fart, men ikke skal have farten helt af vognen, hvad sker der så? Afbrydelse af brændstoftilførslen igen? Eller bare mindre brændstof? Hvordan finder bilen ud af om der skal tilføres brændstof eller ej i den pågældende situation?
Brændstoftilførslen stopper måske kun når speederen er løftet helt?
Kan det her betale sig at koble ud, og lade bilen rulle (motoren bruger kun "tomgangsbrændstof")?
Jeg er ikke ekspert, men jeg synes ikke jeg kan høre forskel på om jeg slipper speederen eller trykker koblingen ned. Bortset fra at motorlyden er meget højere ved 2.500 omdrejninger (sluppet speeder) end ved de 5-600 omdrejninger i frigear.
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #11 Dato:
19, August 2013 - 03:55 »
Sæt i frigear? jeg er ikke enig.
Når man skal nedsætte farten f.eks når man nærmer sig et vejkryds kræver det skærpet opmærksomhed. Det vil kræve ændret opmærksomhed at sætte i frigear her. Derfor mener jeg at man blot skal koble ud og være klar til at koble ind igen med højre fod klar på bremsen.
Når man kører ned ad en lang bakke kan det være farligt at tro på at bremserne kan klare nedstigningen. De kan blive for varme. Derfor bør man her skifte til et lavt gear og bruge motorbremsen under nedkørslen.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #12 Dato:
13, Januar 2014 - 17:50 »
Det er meget enkelt, hvad der sker, ved udkobling, du skal bremse hårdere, motoren går stadig i tomgang, benzin forbrug. det tager din tid at sætte i frigear, og sætte i gear igen,du er uopmærksom, hold dig fra koblingen og spar Benzin.
Logget
John Stæhr
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #13 Dato:
18, Januar 2014 - 16:49 »
Jeg har læst Jeres debat - hvor I venligt henviser til mit website om økonomikørsel.
"Fuel-cut-off", blev standard på alle benzinbiler fra ca 1990 - da katalysatoren blev indført. For det er ikke nogen god idé at sende uforbrændt benzin ned i en katalysator der bliver op til 800 grader varm.
Senere blev man opmærksom på, at det kunne bruges til at spare brændstof. Der bruges "0" benzin, når man slipper speederen og motorbremser. Der er helt lukket. Man gør det samme på dieselbiler.
Det kan betale sig, hvis man skal nedsætte farten. Eller hvis man kører ned af en stejl bakke. Det sidste, så længe man ikke taber fart. Taber man fart, så brug frigear. Selv ned af bakker med et svagt fald, kan man køre i frigear - langt uden at tabe fart. Jeg kombinerer de to ting hele tiden, når jeg kører.
Man har jo betalt dyr benzin til at komme op i fart. Så det er ren fortjeneste at udnytte den enerti der er "opsparet" i en bil der bevæger sig. Og jeg kan køre under EU-normen med testbilerne, når jeg bruger alle de tricks jeg kender.
Men, man skal ikke bruge det her, med mindre man er rutineret. Og helst undgå at genere dem der kører bagved. Økonomikørsel skulle nødig blive upopulært.
I øvrigt brug bremserne på hver tur, måske lige før man skal parkere for natten, så skiverne ikke ruster. Især om vinteren.
Da jeg kørte Rally var det sport. Der var stort set kun to stillinger på speederpedalen. Helt i bund eller helt sluppet. Selvom mine fødder "dansede" noget mere på pedalerne, end almindelige bilisters. Men sådan kørte jeg ikke på gaden i det daglige. Det var der ikke megen sport i. Jeg var på BT's bagside med økonomikørsel allerede i 1979.
Logget
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #14 Dato:
09, Februar 2014 - 07:29 »
For en del år siden, når man kørte over Jotunheimen (Norge) stod der faktisk skilte, "skift til lavere Gear" jeg valgte 2/3 alt efter last.
Vi mødte et ungt par et af årene, i en 2 takt SAAb med friløb, De havde et "lille" problem, der var kun metallet tilbage på skiverne foran, jeg ved ikke hvad de valgte, skiverne eller Kranvognen???
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump vil først mødes med Putin og Zelenskyj, når fredsaftale er tæt på
TV 2 får foreløbigt forbud mod at vise skjulte optagelser i dokumentar
Lastvogn med flere hundrede grise er væltet
Mette F. om mulig fred: Ukraines ret til selvbestemmelse skal respekteres
Israel modtager formodede rester et af tre tilbageværende gidsler
Tre odenseanske mænd dømt for bedrageri i millionklassen
Skiløbere uden hjelm risikerer en bøde i Italien
Danmarksdemokraterne genåbner forhandlinger i Odsherred
Fire nye personer anholdt for Louvre-kup
Champagne fra prins Charles og prinsesse Dianas bryllup kommer på auktion
EU strammer lovgivningen for legetøj
Novo Nordisk: Nyt vægttabshåb viser lovende takter
Mærsk vil genoptage sejladsen igennem Det Røde Hav
Flere europæiske lande opruster mod droner
I Randers skal alle kontanthjælpsmodtagere nu i fuldtidsaktivering
Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
Domstol: Danmark overtrådte ikke menneskerettigheder i sag om fængselsdød
Minister: Cybertruslen mod Danmark er alvorlig
Nyvalgte i Odsherred skal klædes på til beslutninger om fjernvarmeskandale
Datatilsynet savner begrænsninger i Rigspolitiets brug af ansigtsgenkendelse
Nyt fra ing.dk
Læg spaden og stop bobcat'en: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er 30 gange dyrere end bilen: »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?
»Engang kom beviser og dokumentation i store flyttekasser«: Nu satser advokathuse stort på AI
Sådan har midtjysk kommune knækket NIS2-koden: »Vi vil forvente at bestå et tilsyn«
Kolossale betonklodser hober sig op på Femern-byggeri: Ny chef overtager projekt i krise
Først blokerede Microsoft mailkonto: Nu er topdommere lukket ude af Amazon og Paypal
Palantir-lignende dansk selskab er et nødvendigt skridt på vejen mod digital suverænitet
Russisk spionskib skygget gennem dansk farvand: »Der foregår noget på havbunden«
USA's værste atomulykke ramte ø for 45 år siden: Nu vil Trump tænde for reaktor igen
Nasa afliver rygter: Kosmisk gæst er ‘bare’ en komet - men alligevel vigtig
Google vil flytte datacentre til rummet i 2030'erne: »Faktisk ikke tom snak,« siger rumprofessor
Togkollision i Tjekkiet med 42 kvæstede: Overset STOP-signal kan være årsag
Nvidias rekordregnskab skyder AI-boblen til hjørne: »Vi er i alle skyer«
Dansk musikfænomen blev slået omkuld af AI i et studie på Ibiza
Choktal: Danmark genanvender langt mindre plast, end vi troede
It-folk dumper Netcompany: Det værste ry i branchen
Køer spiser ’mirakelpulver’ for at bøvse og prutte mindre metan: Men skader klimafoderet dyrene?
Synspunkt: Fælles opråb: Staten bør købe grøn cement og stål
Løs ledning udløste kaskade af fejl, før seks mennesker styrtede i døden
Verden frygter, at AI-boblen brister: Nvidia melder (måske) svaret ud i aften
Krig i Gaza og immigrantjagt i USA: Danske pensionsmilliarder strømmer til kontroversiel software
It-fejl udløste forkerte tal på officiel valgside
To lysglimt får rygterne til at svirre: Svejsede eller skød Mars-raket sig fast?
Leder: Lad forskerne tale frit