* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Frigear VS "slip speederen"  (Læst 32704 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Frigear VS "slip speederen"
« Svar #15 Dato: 09, Februar 2014 - 21:18 »
Totaktére med friløb som SAAB, Trabant, Wartburg og DKW havde alle "gode" bremser. Man skal huske at SAAB vandt adskillige Monte Carlo rallies med "Carlson på taket" ved rattet.
Den eneste totakter med rigtigt rare køreegenskaber var den sidste totakts model 353S af Wartburgen (165 til 210 km/t alt efter karburator). Den fik en VW golf motor i 1989!

Trabanten var ikke tosset, men ret speciel med benzintanken lige over motoren.

DKWen var okay, men da den og SAAB  var billige vogne som brugtebiler der var nemme at reparere, så man en del af dem blandt ingeniørstuderendes køretøjer.

Jeg har kørt 100 km i en SAAB 96 og har ingen ønsker om at gentage rædslen. Jeg har kun kørt i en bil af efterkrigsbiler der var værre og det var Renault 4 CV( Ikke 4 L)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Laj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
    • http://www.anthon.dk
Sv: Frigear VS "slip speederen"
« Svar #16 Dato: 25, April 2015 - 10:49 »
Hvor længe går de såkaldt elektroniske motorstyringer tilbage. Hvor gamle biler kan man gøre det på?
 :)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Frigear VS "slip speederen"
« Svar #17 Dato: 28, April 2015 - 21:18 »
i 1993 blev katalysatoren obligatorisk og dermed startede æraen med elktroniske styringer
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Frigear VS "slip speederen"
« Svar #18 Dato: 29, April 2015 - 12:05 »
i 1993 blev katalysatoren obligatorisk og dermed startede æraen med elktroniske styringer
Men længe før den tid har jeg set byggevejledninger i diverse elektronik/hobbyblade på "transistortænding".
Så  1993 er ikke den absolut tidligste grænse.
Egentlig kan man vel lave denne del af motorstyringen på alle biler, der har strømfordeler med rotor, og det er jo en meget gammel opfindelse.
Man sagde dengang, at det gjorde tændingen mere pålidelig og dermed var benzinbesparende.
Men selvfølgelig er der ingen styring af fed/mager brændstofblanding.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk