* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Cykelstier  (Læst 11693 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Cykelstier
« Dato: 07, August 2013 - 22:26 »
I et ønske om at forene det praktiske med det nødvendige, har jeg anskaffet mig en elcykel. Pragtfuldt apparat. Jeg får en "billig" transport, medvind på cykelstierne, samt hjælp til bakkerne og behovet for motion opfyldt (tilfulde) hver dag på vej til arbejde (22 km hver vej). Kun kunne jeg ønske at cykelstier var overdækkede så man kunne undgå regntøj ;D. Dette klares dog ved at køre bil når det regner.

Ved at anvende elcyklen, kommer jeg til at køre stærkere end jeg plejer på min cykel uden el. Der kører jeg 15- 18 km/t mod 24 32km/t den el trukne. Det undrer mig noget, for hjælpemotoren slår tydeligt fra ved 25,6 km/t.

Men den højere hastighed har også gjort mig opmærksom på de enorme kvalitetsforskelle, der er på cykelstier. Man kan tydeligt mærke, når man krydser en kommunegrænse. Hver kommunes tekniske instanser har vidt forskellige opfattelser af, hvad en cyklist er for en størrelse og hvorledes man vedligeholder cykelstier....og hvorledes man reparerer dem, efter man har gravet dem op på kryds og tværs.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Cykelstier
« Svar #1 Dato: 08, August 2013 - 22:53 »
Nu er det mit indtryk at du er, æhm, påholdende, men Schwalbe Big Apple ballondæk gør en stor forskel komfortmæssigt, samtidig med at rullemodstanden er lav.

Dette er min erfaring på vores cykler med 20" hjul.

Motorens hastighedsgrænse lader sig i øvrigt fjerne med en anden styring.

Kan du løfte sløret for hvilken elcykel du har købt?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cykelstier
« Svar #2 Dato: 15, August 2013 - 14:29 »
Cykel Koga (hollandsk) alucykel, damemodel( jeg er 69), Batteri 11Ah Li on 36 V, vægt 4,1kg, 6 hastigheds trin, motor 250W vægt 2,4 kg, 24gear(3 for og 8 bag), 28 tommer hjul, cyklens totale vægt er 23kg, må laste 130kg, min pris 17000kr var en kampagnepris, koster 19500.

Prisen er alt for høj hvis man sammenligner med en motorcykel (Honda125ccm) Men sammenligner man med hvad man ellers kan få af elcykler så har de færre reguleringstrin og ofte kun tre gear hvis nogen og cykler under 12000 kan ikke cykles over længere distancer uden motor.......Det kan min....uden problemer....den er så bare en almindelig god cykel.

PS. Den kører på Svalbe 28tommer smalle letløbsdæk med 4 bars tryk ;D
« Senest Redigeret: 15, August 2013 - 14:36 af B Mønnike »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Cykelstier
« Svar #3 Dato: 15, August 2013 - 19:56 »
En hurtig scanning af el-cykelmarkedet fortæller at priserne typisk ligger omkring 15000Kr.

Vanvittig pris, det må være indtil kineserne begynder at lave dem.

Men Mønnike, interessant at høre om din erfaring.

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Cykelstier
« Svar #4 Dato: 15, August 2013 - 21:13 »
Citér
Prisen er alt for høj hvis man sammenligner med en motorcykel (Honda125ccm) Men sammenligner man med hvad man ellers kan få af elcykler så har de færre reguleringstrin og ofte kun tre gear hvis nogen og cykler under 12000 kan ikke cykles over længere distancer uden motor.......Det kan min....uden problemer....den er så bare en almindelig god cykel.
Prisen er høj - men for håbentligt, er kvaliteten derefter. Mange el-cykler, holder kun til max. 20.000 km. Og så er prisen jo lidt høj. Din kan - måske - holde bedre.

Motorcykler er dyrere i brug på mange måder. Større vedligeholdelsesudgifter. Ansvarsforsikring. Ikke kaskoforsikret som indbo. Og koster mere i brændstof.
Alene ansvarsforsikringen, koster mere end vedligeholdelse og nye batterier på en el-cykel.

En el-cykel holder ca. 20.000 km. Det er stort set uden vedligeholdelse, andet end et enkelt nyt batteri. Køres 3000 km om året, hvilket er almn. for en el-cykel, så bliver det ca. 6 - 7 år. Over denne periode, betaler du 15.000 kroner i ansvarsforsikring for en motorcykel. Det får du nemt en billig el-cykel for, inklusiv et ekstra sæt batterier, når det første er dødt efter 3 år, eller 10.000 km.

Tages alle udgifter med, bliver en motorcykel 2-3 gange så dyr per km. Biler er billigere - hvis du kører nok kilometer per år. Vi har jo et system, der tilgodeser dem der kører mest, og læsser udgifterne over på dem, der ikke kører, eller kører lidt.
« Senest Redigeret: 15, August 2013 - 21:24 af JMA »

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Cykelstier
« Svar #5 Dato: 19, August 2013 - 04:12 »
Bjarke Mønnike skriver.
Men den højere hastighed har også gjort mig opmærksom på de enorme kvalitetsforskelle, der er på cykelstier. Man kan tydeligt mærke, når man krydser en kommunegrænse. Hver kommunes tekniske instanser har vidt forskellige opfattelser af, hvad en cyklist er for en størrelse og hvorledes man vedligeholder cykelstier....og hvorledes man reparerer dem, efter man har gravet dem op på kryds og tværs.

Åh, her i Tasiilaq Østgrønland kan jeg genkende dine problemer.
Vi er nu en del af Sermersooq Kommune, det vil sige at vi har samme budget og regnskab som Nuuk.
Men i Nuuk har man meget fine og vedligeholdte veje, samtidig med at vi har veje der er fyldt med huller. Hvordan hænger dette mon smmen?

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk