* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: Trykluft på dåse  (Læst 40095 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Trykluft på dåse
« Svar #15 Dato: 12, September 2013 - 09:39 »
Inflammable stammer fra latin , så ordet er i princippet  godt nok , men misforstås alt for tit som det modsatte af flammable.

Derfor har har i mange år fra NFPA og andre sider agiteret for at undgå ordet inflammable, fordi så mange kan misforstå det.
Den slags argumentation virker ikke udenfor visse fagkredse.

Så vi må desværre leve med at det  som i daglig tale i USA betyder brandfarligt, alt for ofte oversættes med ubændbart.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Trykluft på dåse
« Svar #16 Dato: 12, September 2013 - 10:00 »
Inflammable stammer fra latin , så ordet er i princippet  godt nok , men misforstås alt for tit som det modsatte af flammable.

Der er to ting at sige til dette.
For det første, at uklarheden omkring forstavelsen "in-" findes allerede i latin, og vi kan genfinde den i danske låneord:
I inkludere, information eller inklination betyder forstavelsen, at den efterfølgende ordstamme er aktiv i en eller anden sammenhæng.
Den kunne også være inaktiv (!), eller forfatteren af en brugsanvisning kunne være inkompetent - i begge tilfælde rummer "in-" altså en negation.

Den anden ting er så, at firmaet, der producerer den pågældende tryk"luft"spray, har to udgaver til stort set samme formål: en "brandbar" og en "ikke brandbar" . Så jeg tror faktisk ikke der er tale om en fejloversættelse af ordet inflammable, men en vurdering af at F-radikalernes flammehæmmende virkning forhindrer antændelse.
Det er for længe siden jeg har arbejdet med området til at jeg tør vurdere om de har ret.
Mvh. Morten Jødal

Danan

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Trykluft på dåse
« Svar #17 Dato: 05, August 2017 - 10:23 »
Ved godt, det er en gammel tråd. Men jeg har på mine søgninger stødt på emnet "trykluft på dåse og div. løsninger".
Jeg har overvejet forskellige løsninger til afstøvninger af negativer og optik i mit analoge mørkekammer, kompressor støjer og luft/olitåge og evt vand er udelukket. Luft på dåse er dyrt og drivgassen.....
Jeg har lavet en ganske fin puster af blæse/suge enheden fra en af de store og høje lufmadrasser med indbygget pumpe, som tilsluttes 220-240 volt købt i f.eks Jysk. De har det med at punkterer og jeg gemte enheden, hvor der sidder en centrifugal blæser. Fjern evt. enheden fra drejeventilen og lav en en kasse, sæt studser på, et støvfilter vil være fornuftigt på indsugningen.
God fornøjelse.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk