* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: "Bedsteforældre PC"  (Læst 30087 gange)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
"Bedsteforældre PC"
« Dato: 30, August 2013 - 08:52 »
Da der i dette forum helst sikkert er nogen der i fritiden yder support til nabo/venner/famillien i den generation der ikke havde pc som barn, håber jeg at kunne få lidt input.

Jeg er blevet bedt om at anskaffe en bærbar til et familiemedlem der har passeret 75.
Spørgsmålet er så hvad der er en god investering, når man ser på passende ydelse, ram mm.

Det var lettere hvis det var til mig selv jeg skulle købe.... masser af ram, ssd HD osv. men hvad er nødvendigt til at køre mail, skype, internet o.l. men samtidig sikre det bliver en fornuftig oplevelse der ikke giver for meget ventetid, der kunne inspirer til et overdrevet antal venstreklik, eller enter tryk.

Og hvilket mailprogram er mest intuitivt at bruge?

Nogle gode forslag?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #1 Dato: 30, August 2013 - 10:00 »
Min far købte for ca 1½ år siden en laptop og fik et mobil internet abonnement. Jeg er stadig i processen med at lære min far at bruge den.

Jeg valgt den billigste slæbbar, men dog "anerkendt" mærke, 17" med fuldt tastatur jeg kunne finde i den lokale butik, fordi:
  • med min fars store fingre kan det ikke nytte noget at tastaturet er for småt.
  • Stor skærm, så ikoner og tekst kan gøres store
  • Den skulle kun stå på skrivebordet
  • Købt i den lokale butik fordi den skal også leve

Selv om jeg valgte den billigste så er der stadigvæk kortlæser, HDMI, stik, 4GB Ram, og 500 GB harddisk. og nok processor kraft til at redigere billeder og video.

Mit arbejde gør at jeg ikke kan sidde ved siden af hver gang min far skal bruge "dyret" som han kalder den, så jeg har skrevet en masse små guidelines som er blevet printet ud på papir og sat i en mappe.
Guidelines om:
  • Hvordan gemmer du billeder fra digitalkameraet på pc'en
  • Hvordan laver man mapper så man kan finde sine ting igen
  • Hvordan skriver man et brev med openoffice, gemmer og udskriver.
  • Hvordan bruger man en memory stick
  • Vigtigste funktioner i Firefox
  • Hvordan bruger man Gmail
  • Hvordan bruger man e-boks
  • Hvordan bruger man netbank
  • Hvordan opdaterer man Java
Der er god hjælp at hente her: http://pensionistedb.dk/

Som det fremgår af ovenstående, så har min far en gmail og jeg har stillet firefox til at åbne mail-boksen når han starter browseren. Desuden har jeg sat en sidebar med alle favorit-webstederne.

Min far ar ingen ambitioner om at være online hele tiden, hverdag. Her om sommeren åbner han den kun en gang om ugen, for der er så meget andet der skal laves i sommerhuset. (det skyldes også at sommerhuset ligger i et af telestyrelsens sorte huller.)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #2 Dato: 30, August 2013 - 16:33 »
Hej. Nu skriver du bærbar, kunne en tablet ikke være løsningen? Jeg kender flere ældrer der meget nemmere betjener en tablet frem for en PC. Alle de der knapper, uha.
Bare min ide.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #3 Dato: 30, August 2013 - 16:56 »
Måske

Men ikke min far! - han har tidligere kun skrevet gammeldags skrivemaskine med gennemslag.
Jeg tror han slår for hårdt til at det vil holde.

Selv touch-pad'en giver min far problemer, så han bruger en separat mus.

Men hvad skal en bedsteforældre-pc bruges til?
netbank;
e-boks;
skat;
kommunikation med familie, myndigheder og rejsebureauer;
gemme familie-fotos.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #4 Dato: 30, August 2013 - 17:23 »
Jeg har ingen erfaring med tablets - har engang i en anden tråd skrevet at jeg slet ikke er varm på den grundlæggende ide. Den er ANDERLEDES på flere måder end man lige tænker over - og for mig slet ikke intuitiv.
Det betyder, at ideen kun er god, hvis Dransfeldt selv har en tablet og er fortrolig med den.
Ellers ligger jeg på linie med Mikael Boldt: En god stor skærm og et full-size tastatur er alfa og omega!

Mht. programmer, så er det letteste meget hurtigt det man er vant til at bruge.
Og så kommer problemerne i øvrigt de mest uventede steder:
Jeg har været fast hjælper for en ældre akademiker, som var en af de sidste brugere af WP5 - et mildest talt lidet intuitivt program! - men måtte skrotte det, da hendes printer gik i udu og hun ikke kunne købe en ny med WP-driver.
Først da hun skulle sætte sig ind i Word og lære at åbne de gamle dokumenter derfra, opdagede jeg, at hun aldrig havde prøvet at dobbeltklikke!  ::)
Fornylig havde hun et andet problem, og jeg opdagede da, at hun var kommet til at ændre programtilknytningen for pdf-filer!  :( (hun hævder ellers aldrig at have rørt  den funktion).
For øvrigt er der betydelig forskel på, hvor godt maskinens hovedkontakt er "gemt" på forskellige modeller. Det betyder ikke så meget i det lange løb, men kunne være en snublesten i starten.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #5 Dato: 30, August 2013 - 17:36 »
Når nu staten vil kommunikere med borgerne digitalt, så burde der også være en "statsautoriseret" PC, med de basale funktioner der skulle være tilstede, for at man og ældre kunne kommunikere med offentlige myndigheder...skat...rådhus....læger.....der ikke hele tiden skiftede arkitektur....opdateringer kaldes det vist......så man ikke hvert andet år skulle lære nyt, hvilket som bekendt bliver sværere jo ældre man bliver. Jeg er sørme glad for min søn og svigersøn, når noget driller

Men tiden står jo ikke ikke stille, så en sådan PC for ældre skulle kunne opdateres centralt af et "statsvæsen" fuld på samme måde som min Lenovo og alle mine kollegers worldwidwide (NOVO)blærbare bliver opdateret af firmaets IT afdeling samtidigt.

Da det beviseligt kan lade sig gøre.....Jeg ser det engang om ugen.....i alle de lande hvor firmaet opererer......dels på engelsk og dels på de lokale sprog...kinesisk....indisk..fransk..etc....så kan dette givet også lade sig gøre i Danmark på dansk ;D

Men kravet til et sådan apparat var at det kun brugtes til kommunikation med det offentlige og ikke kunne konfigureres af brugerne til noget som helst......og så skulle apparatet kunne fradages på skattebilletten ........eller udleveres gratis til borgerne.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #6 Dato: 30, August 2013 - 17:49 »
Bjarke, er du ved at blive kommunist på dine gamle dage? :o

Nej, jeg synes staten skal holde sig ude af den sag - men til gengæld være mere large end der er lagt op til, med at hjælpe de borgere, der ikke kan finde ud af en PC.

Til gengæld har Ældre Sagen en løsning, som måske kan bruges:
http://www.aeldresagen.dk/medlemstilbud/elektronik-og-telefoni/sider/dukapc.aspx

Som tidligere systemansvarlig på en skole med mange maskiner og mange nørder, der gerne ville lægge "sjove" ting ind på computerne (i de år havde de færreste gymnasieelever selv PC), ved jeg at det allervigtigste er hurtigt at kunne overskrive ændringer med en standardopsætning, og det ser ud til at noget i den retning er med i DukaPC-tilbudet - som til gengæld er ret dyrt i abonnement.
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #7 Dato: 30, August 2013 - 17:52 »
En tablet har været overvejet, men den primære brug er alle de offentlige servicer der kan vær behov for når man er folkepensionist, dvs der er behov for at kunne bruge nem-id.

Den med at dobbeltklikke an være en udfordring når man har nået en vis alder uden at have brugt en mus. Det er set før  :)

Størelsen på tastaturet er nok også en vigtig parameter....

Og jeg skal nok i gang med at lave guidlines (med mindre Mikael Boldt vil del dem han har lavet   ;)

Så er det processer og mængde af ram der skal afklares.....

Nogen der kender noget til "du-kan" pcer, er det anvendeligt, eller udskyder det de ting man alligevel ender med at kunne?

Mvh

Ole M D

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #8 Dato: 30, August 2013 - 18:37 »
DukaPC er jo bare Win 8  med præ-installerede programmer. Så i stedet for at jeg sad ½ dag og installerede og ryddede op på laptoppen (fjernede spamware) inden jeg viste min far den, så er det gjort af et firma.

Jeg kan godt se at trykskærm som den er introduceret i Win8 er en fordel, da den langt hen ad vejen erstatter musen. Men tastaturet er vigtigt.

Fordelen ved at fortælle pensionister for første gang om brugen af pc-er er, at de ikke har nogen præferencer, og derfor finder alle systemer lige komplicerede og uoverskuelige. Så du kan vel introducere, hvad som helst: Win, Linux, BSD, Mac OS, Chrome OS... men du bliver nød til at holde liv i styresystemet resten af livet.

I begyndelsen blev min far frustreret hver gang han hørte eller læste om en livsvigtig "apps", ringede til mig og fik at vide: "glem det. Du har en rigtig pc du, så du behøver den ikke bare besøg deres hjemmeside og det virker.".

Mht. mine Guidelines, Så er de bare nogle screen-dumps med noter. Det vigtigste for min far er at det er på papir med 1,2,3... og så er problemet/opgaven løst.

Kig på http://pensionistedb.dk/ der ligger nogle gode basis-guidelines.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #9 Dato: 31, August 2013 - 01:24 »
DukaPC er jo bare Win 8  med præ-installerede programmer.
Det er - så vidt jeg kan se - ikke helt rigtigt
Det fremgår af illustrationen, at den ganske rigtigt udnytter Win8's faciliteter med trykfølsom skærm, og at der er lavet en (forhåbentligt velgennemtænkt) startskærm, hvor de vigtigste programmer kan nås ved et enkelt tryk på skærmen.

Men læser jeg teksten, fremgår det, at der også hører et support- og opdateringsabonnement med i pakken.
Der står ikke noget om, at det kan vælges fra, men da man køber maskinen, må det vel kunne ske efter højst 6 måneder ...
Løsningen forekommer mig umiddelbart lidt dyr, men omvendt vil den formentlig kunne give Dransfeldt helt fri bagefter.
Jeg har ikke set den fungere i praksis.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #10 Dato: 31, August 2013 - 13:24 »
Kommunist....... ;D ;D ;D

Næh Morten, jeg har bare den indstilling at den som bestiller musikken også er den som betaler.

DuKa Pcen ligner noget  jeg kunne forestille mig var anvendeligt, men den skulle i det mindste ikke være afhængig af Microsofts hang til at forælde deres tidligere programsystemer >:(

Næh Morten jeg er ved at blive MAC afhængig  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #11 Dato: 01, September 2013 - 00:35 »
Næh Morten jeg er ved at blive MAC afhængig  ;D
Endnu en grund til ikke at lade staten bestemme, for så ville det med 99% sikkerhed blive et M$-monopol, der blev indført!
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #12 Dato: 02, December 2013 - 15:27 »
Hej

så er der indkøbt en pc, med win 8.1 samt touchskærm, så der ikke skal bøvles med mus.
Den blev købt ved den lokale forhandler, der dog ydede en service der gør netbutikker til et rigtigt godt alternativ. Men det er en anden historie  ;)

Win 8.1 fungere rigtig godt sammen med touch skærmen, så det er helt sikkert en god løsning til en nybegynder pc. Dog er der et par små udfordringer.
Den største udfordring er så pt. at fliserne på skrivebordet har det med at forsvinde (sandsynligvis på grund af betjening), så jeg skal ned og finde programmerne igen og tilføje dem til skrivebordet.

Jeg har forgævses forsøgt at finde en måde hvorpå man kan låse skrivebordet, så det ikke bare kan ændres, for at forhindre program fliserne i at forsvinde, alternativt et eller andet der kan genskabe en standart hvis computeren genstartes.

Er der nogen der har så meget erfaring med Win 8.1 at de kan komme med et forslag?

Mvh

Ole MD

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #13 Dato: 21, December 2013 - 00:39 »
Når nu staten vil kommunikere med borgerne digitalt, så burde der også være en "statsautoriseret" PC, med de basale funktioner der skulle være tilstede, for at man og ældre kunne kommunikere med offentlige myndigheder...skat...rådhus....læger.....der ikke hele tiden skiftede arkitektur....opdateringer kaldes det vist......så man ikke hvert andet år skulle lære nyt, hvilket som bekendt bliver sværere jo ældre man bliver. Jeg er sørme glad for min søn og svigersøn, når noget driller

Men tiden står jo ikke ikke stille, så en sådan PC for ældre skulle kunne opdateres centralt af et "statsvæsen" fuld på samme måde som min Lenovo og alle mine kollegers worldwidwide (NOVO) blærbare bliver opdateret af firmaets IT afdeling samtidigt.

Da det beviselig kan lade sig gøre.....Jeg ser det engang om ugen.....i alle de lande hvor firmaet opererer......dels på engelsk og dels på de lokale sprog...kinesisk....indisk..fransk..etc....så kan dette givet også lade sig gøre i Danmark på dansk ;D

Men kravet til et sådan apparat var at det kun brugtes til kommunikation med det offentlige og ikke kunne konfigureres af brugerne til noget som helst......og så skulle apparatet kunne fradrages på skattebilletten ........eller udleveres gratis til borgerne.
Det som vi mest får brug for er at modtage og sende digital post fra det offentlige. Det kan ske på flere måder og behøver ikke at involvere en PC. Som eksempel kan laves en service, hvor vi kan ringe til et nummer, og høre om der er kommet digital post. Det kan fungere omtrent på samme måde som telefonsvarer på telefonen/mobiltelefonen. Mulighed for at høre overskrifter. Og mulighed, for at høre indholdet. Det vil kunne bruges af mange ældre, der ser dårligt, eller er blinde. Systemet, vil også kunne bruges sammen med en telefax, til at bestille en udskrift på fax'en. OK - vi kan måske diskutere sikkerheden i et sådant system. GSM er mest sikkert, men ikke så egnet til telefax. Bruges ISDN er der lagt kryptering i NT-boksen, og så er det næppe et problem. Sendes breve til blinde eller svagtseende, kan eventuelt gøres til standard at brevene også indtales fra det offentlige. I stedet for telefax kan måske også tilbydes, at brevet kan sendes med posten.

Vi kan nemt indføre digital post, uden det giver problemer for ældre og svagtseende. Og de behøver ikke en PC. En mobiltelefon, eller en almindelig gammeldags telefon på ISDN er sikker nok.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Bedsteforældre PC"
« Svar #14 Dato: 21, December 2013 - 15:05 »
Men tiden står jo ikke ikke stille, så en sådan PC for ældre skulle kunne opdateres centralt af et "statsvæsen" fuld på samme måde som min Lenovo og alle mine kollegers worldwidwide (NOVO) blærbare bliver opdateret af firmaets IT afdeling samtidigt.

Da det beviselig kan lade sig gøre.....Jeg ser det engang om ugen.....i alle de lande hvor firmaet opererer......dels på engelsk og dels på de lokale sprog...kinesisk....indisk..fransk..etc....så kan dette givet også lade sig gøre i Danmark på dansk ;D

Det er ganske vist adskillige år siden jeg var systemansvarlig, men allerede dengang var det muligt at lave en central opdatering af samtlige systemets computere.
Jeg gjorde det ikke, af den simple grund, at de to muligheder enten forudsatte, at alle var tændt samtidg (utopisk) eller ville give en voldsom forsinkelse ved næste opstart af hver enkelt PC. I stedet nøjedes vi med et "mandatory" skrivebord, så alle brugere fik det samme skrivebord ved hver opstart og ikke kunne ændre dette. Egentlige opdateringer foregik så ved at vi vandrede rundt med en CD. Det lod sig gøre med kun ca. 100 computere på nettet, alle på samme adresse (og M$ var ikke helt så vild med opdateringer dengang som senere!).

Problemet er snarere det, at ingen dansker vil finde sig i, at "Big Brother" hos staten styrer den enkelte brugers skrivebord - og den bekymring er næppe blevet mindre efter de seneste måneders NSA-debat!
Til gengæld opfatter jeg DUKA-tilbudet som noget i den retning - blot er det så et privat firma, der har kontrollen, og tilliden til dette (samt evt. lovgivning om videregivelse af data) er afgørende for sikkerheden.

Sendes breve til blinde eller svagtseende, kan eventuelt gøres til standard at brevene også indtales fra det offentlige. I stedet for telefax kan måske også tilbydes, at brevet kan sendes med posten.

Vi har privat en totalt blind ven, for hvem det var en åbenbaring, da han via Dansk Blindesamfund kunne få en PC med talesyntese og få oplæst sine e-mails (det er ca. 5 år siden - måske lidt mere). Så jeg vil sige, at for den målgruppe er problemet løst - bedre, end da de førhen skulle have hjemmehjælperen til at oplæse papirbrevene!
Problemet er snarere de ældre, som aldrig har haft en PC og ikke ønsker at få den. Jeg hørte i denne uge, at halvdelen af samtlige aldrig-PC-brugere findes i gruppen af ældre over 75 år. De er på den!
Det er faktisk muligt hos det offentlige at få en undtagelse som "handicappet", men det vil en del i denne gruppe, der ellers altid har klaret sig selv, anse for en ydmygelse. Så problemet er nærmest, at man har undladt at tage sociale hensyn i en ellers fornuftig overgang til digital post.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk