* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: "undelivered mail"  (Læst 10689 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
"undelivered mail"
« Dato: 19, Oktober 2013 - 16:43 »
Det sker jo af og til, at jeg har sendt en mail til en adresse, der er forkert stavet, og så får jeg den i hovedet igen med en besked om "Undelivered mail returned to sender".
Men inden for den sidste uge har jeg fået nogle stykker af den slags fra modtagere, jeg med garanti ikke har sendt til - og typisk ledsaget af en anden mail af den sjældnere type: "Mailbox quota exceeded".
At spammere kan finde på at sætte robotter til at fiske falske afsenderadresser på nettet, er jo et kendt problem, og da jeg har haft den samme mailadresse i en årrække, er jeg for længst nået til at betragte dette fænomen som en ubehagelig, men uundgåelig, egenskab ved det åbne net.
Disse sidste er dog anderledes!
For det første får jeg to stort set hver gang (en af hver slags), og for det andet er de mere fyldige, men har til gengæld ikke den sædvanlige lette adgang til mailens første linier. Og for det tredje havde den sidst modtagne 2 vedhæftede filer - som efter sigende skulle indeholde side 2 og 3 af informationen
Det siger sig selv, at jeg ikke har åbnet for noget vedhæftet, og jeg har straks kasseret de pågældende mails. Men mit spørgsmål er nu: Har nogen af jer oplevet noget tilsvarende? Og kender nogen eventuelt en forklaring?
Det kan jo simpelthen være et hackerspace, der har sniffet min adresse og brugt den til så mange spammails, at modtagernes mailbokse lukker ned - men min fantasi rækker også til mere alvorlige muligheder. Mit AV-program har dog ingen indvendinger mod at slippe dem igennem.
Hvad mener I andre?
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "undelivered mail"
« Svar #1 Dato: 19, Oktober 2013 - 16:51 »
P.S. Umiddelbart efter at have skrevet ovenstående gik jeg på mailen, og siden jeg sidst tjekkede mail for 4 timer siden, var der kommet 16 beskeder af tilsvarende art! (tror jeg nok, 2 var på kinesisk eller japansk).
Hvilket bekræfter, at det er et nyt fænomen i kraftig vækst - men måske kun for mig?
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: "undelivered mail"
« Svar #2 Dato: 19, Oktober 2013 - 19:52 »
Har lige tjekket alle konti: intet der ligner hos mig.

Men det er sku'da trælst med den slags spam/phirsing.

Jeg ville prøve at analysere mail-headers og se om der var noget fælles, man kunne blokere dem på.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "undelivered mail"
« Svar #3 Dato: 19, Oktober 2013 - 23:04 »
Jeg ville prøve at analysere mail-headers og se om der var noget fælles, man kunne blokere dem på.

Det ser ud til at være en kraftig bølge, som nu (forhåbentlig) har toppet.
Denne gang - efter 7 timer - var der kun 3, og et hastigt blik afslørede, at de kom fra 3 vidt forskellige udbydere.
Jeg er derfor mest tilbøjelig til at tro på den simple forklaring, at en spammer har hugget min adresse og bruger den som falsk afsender.
De udsatte er derfor modtagerne, ikke mig - og indtil videre sletter jeg alt af denne art ubeset (medmindre jeg lige har udsendt en gruppemail, hvor jeg er usikker på en adresse).
Mvh. Morten Jødal

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: "undelivered mail"
« Svar #4 Dato: 20, Oktober 2013 - 14:02 »
Intet problem hos os. Vi har 3 stk Gmail adresser her i huset, og der har ikke været spam mail i lang tid. Jeg kigger efter her dag, da der en gang i mellem smutter en "ægte" mail i spam skraldespanden.

//Jørgen

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "undelivered mail"
« Svar #5 Dato: 20, Oktober 2013 - 21:30 »
For mange år siden - da jeg stadig var aktiv på ing.dk - gik der en debat om, hvorvidt sitet var udsat for "sniffere", som opsporede brugernes mailadresser og brugte dem til diverse formål, fx som falske afsenderadresser.
Det endelige positive bevis fik jeg, da jeg modtog en mail på min ægte emailadresse med "mig selv" som afsender - fra en falsk og ikke eksisterende adresse, jeg KUN havde brugt på det pågældende site! (det var noget med at indføje "springdetteover" på et passende sted i adressen).
Ingeniørdebat arbejder jo heldigvis med et højere sikkerhedsniveau! Hvad ing.dk gør, ved jeg ikke, da vi var nogle stykker, der forlod sitet i vrede på et tidspunkt for at oprette ingeniørdebat, og for mit vedkommende blev det definitivt, selv om de vist har løst en del af problemerne siden.
Men det korte i det lange er, at når man har en mailadresse man er glad for og har spredt den mange steder, så er der en betydelig risiko for, at den bliver sniffet - og det er så sket for mig.
Efter jeres tilbagemeldinger vil jeg tage det roligt og kun tilføje, at en mail med mystisk indhold OGSÅ skal betragtes mistroisk, hvis"afsenderen" er en af dine gode venner. For det kunne jo være snifferen i stedet, og hvad gemmer der sig så i mailen ...
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk