* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: Påvirkning af FM og DAB modtagelse i bil  (Læst 12360 gange)

ksoerens

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Påvirkning af FM og DAB modtagelse i bil
« Dato: 03, November 2013 - 17:41 »
Jeg startede med at installere en Kenwood DNX521DAB navi- og multimedieenhed i min Skoda Superb årgang 2012/2013, og alt var godt - FM tuner virkede fint, såvel som DAB tuneren (via den lille aktive rudeantenne)  8).

Herefter blev der installeret en Webasto diesel motorvarmer med SMS modul. Og så var det slut med den gode DAB modtagelse! :( Som om noget forstyrrede signalstyrken. Frakobling af SMS modulet hjalp ikke, men ved frakobling af powerkabel til Webastoen vendte den fine modtagelse tilbage.

Nå, så skulle der en ekstern forstærker på til at trække en sub. 8) Og så var det slut med FM modtagelsen nu! Halvdelen af stationerne drukner nu i støj, og fra at kunne høre P4 Kbh støjfrit og i god kvalitet hernede fra Stevns, så kan denne station slet ikke modtages mere.  >:(

Det går galt lige i det øjeblik, at forstærkeren tænder (på baggrund af den spænding som Kenwood'en sender på styrekablet).

Troede f'ørst at det var et problem med spændingsfald, så har derfor prøvet at installeret relæ og spændingsregulator, men resultatet er det samme.

Bilen er udstyret med integrerede rudeantenner - en i hver af de bagerste sideruder, og disse er tilsluttet en antenneforstærker, som fødes af en speciel adapter der også understøtter diversitet.

Så er der nogen herinde som har et bud på, hvad det er som i den grad kan forstyrre DAB hhv. FM modtagelse ud fra den aktuelle konfiguration? Eller er der nogen som kender en god autoelektriker på Vestegnen/i Køge Bugt området, med speciale i den slags? ???

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Påvirkning af FM og DAB modtagelse i bil
« Svar #1 Dato: 03, November 2013 - 21:34 »
Jeg tror jeg ville prøve med en anden modtag-antenne.
Evt. teste med en stump antennekabel m. passende stik og en ca 70cm tråd placeret uden for kabinen.

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Påvirkning af FM og DAB modtagelse i bil
« Svar #2 Dato: 04, November 2013 - 16:17 »
Uden at kende noget af det du har installeret, saa tror jeg at dit problem kommer fra elektrisk stoej fra tidens forbandelse SWITCHED MODE POWER SUPPLIES, dels for at spare energi for di de er mere effektive end en gammeldags transfomator og dels fordi de er billigere (specielt hvis man ikke rener stoejfiltre med) saa bliver de brugt alle steder.
Hvis din motorvarmer paa en eller anden maade er styret med noget switched mode, saa kan loesningen vaere et stoejfilter monteret i tilgangs ledningen til den.    http://www.digikey.ca/product-search/en?pv207=690&FV=fff40034%2Cfff801c8%2C114035b&k=EMC&mnonly=0&newproducts=0&ColumnSort=0&page=1&quantity=0&ptm=0&fid=0&pageSize=25 
Deter saadan nogle filtre som jeg tror vil loese dit problem, anbring det i power kablet saa taet paa den stoejende Wabast som muligt dit filter skal vaere lavet til at kunne taale minimum den spaending du har paa power kablet og den stroem den bruger.
Karsten

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk