efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Vi ved det kræves stadig mere energitilførsel for at fastholde en konstant acceleration.
Så snart energien/kraften (der tvinger et objekt fremad) ophører, vil objektet decelerere. Dette er en universel lov så alle objekter er omfattet.
For bare 3 millioner år siden var der ingen istider. Derefter tog en cyklus bare 41.000 år, og selv de seneste 100.000 års perioder er utilstrækkelig forstået. Der mangl noget. Det vil vi se nærmere på.
Centrifugalkraften vil tvinge indre stjerner ud mod periferien hurtigere end de ydre stjerner, dette samt at ydre stjerner er længere tid disponeret for DFA (end de indre) er den primære årsag til galaksearmene.
For at fastholde en konstant acceleration kræves der kun en konstant kraft
men ikke nødvendigvis nogen energitilførsel overhovedet.
Her tænker du på samme måde som oldtidsfilosoffen Aristoteles og en masse videnskabsmænd efter ham (frem til midt i 1600-tallet). Men i modstrid med Newton! Igen er det første lov, der er på spil: Der kræves ingen kraft til at opretholde en konstant bevægelse, kun til at ændre bevægelsens fart eller retning.
Den påstand synes jeg du skulle stryge af din teori. Jeg er ikke sikker på årstallene, men de første istider kan erkendes for ca. 5-600 millioner år siden (noget mere end 3 millioner!).
Centrifugalkraften kan jeg slet ikke forlige mig med! Den er yderst populær blandt ikke-fysikere, men den er blot en fiktiv kraft, som man må tilføje, når det af en eller anden grund er nødvendigt at regne i et roterende koordinatsystem i stedet for et inertialsystem. Hverken Newton eller Einstein ville vide af den - men meteorologer regner med både den og den ligeledes fiktive corioliskraft, fordi deres koordinatsystem må tage udgangspunkt i den roterende jordklode og have akserne imod faste punkter på jordoverfladen.Du kan altså ikke bruge centrifugalkraften til at forklare noget som helst - men den er naturligvis et tilladt hjælpemiddel i beregninger.Igen er det Newtons 1. lov der er på spil! Den "naturlige" bevægelse af et upåvirket legeme er en jævn retlinet bevægelse - ikke en rotation af nogen art.
Men jeg gentager: vis det til en kosmolog frem for til os "uvidende bæster"!
Citat fra: Morten Jødal efter 17, November 2013 - 17:35For at fastholde en konstant acceleration kræves der kun en konstant kraft Ikke enigKraften for vort vedkommende er jo et resultat af fx en jetmotor, - en sådan vil dersom vi antager den leverer en konstant kraft, - i takt med hastigheden øges ikke kunne opretholde en konstant acceleration (selvom igen anden kendt kraft virker ind på accelerationen). Det objekt der accelereres firedobler den kinetiske energitilvækst hver gang hastigheden fordobles, - hvilket selvfølgelig må betyde gradvis stigende energi/krafttilførsel, for netop at opretholde konstant acceleration.
Citat fra: Morten Jødal efter 17, November 2013 - 17:35Her tænker du på samme måde som oldtidsfilosoffen Aristoteles og en masse videnskabsmænd efter ham (frem til midt i 1600-tallet). Men i modstrid med Newton! Igen er det første lov, der er på spil: Der kræves ingen kraft til at opretholde en konstant bevægelse, kun til at ændre bevægelsens fart eller retning. Jeg er helt med at hvad jeg skriver er på kollisionskurs med dele af newtons første lov. Men igen må jeg fremhævde at der er igen videnskabeligt grundlag for denne lov. Den er alene bygget på middelalderlig observation, længe før Lorentz transformationen blev kendt.
Se også detteAltså omtrent ingen istider for bare 3 millioner år siden
Citat fra: Morten Jødal efter 17, November 2013 - 17:35Men jeg gentager: vis det til en kosmolog frem for til os "uvidende bæster"!Jeg er bange for at de vi se beviser, før de tør sige det paradigme som de lever af imod.Hellere leve på en løgn fremfor at sige flertallet imod.Og dem der alligevel gør det har gennem historien aldrig været særlig populærere, - (indtil de brød igennem) og beviste at de havde ret...
Når du skriver energi/krafttilførsel beviser du allerede, at du ligger under for den meget almindelige, men forkerte, sammenblanding af kraft og energi, som er helt forskellige størrelser.
Dit eksempel med jetmotoren er uhyre ringe, da den jo netop kun kan virke hvor der er luft og derfor også luftmodstand (= en kraft modsat rettet bevægelsen). Når du vil ud i universet gælder der helt andre forhold.
Du bliver nok uenig med de fleste historikere, når du placerer Newton i middelalderen ...
men bortset fra det, så har du ret i, at hans love er baseret på OBSERVATIONER, og det er netop det fine ved naturvidenskaben, at den (ideelt set) ikke lader sig påvirke af en enkelt persons påstande, men er baseret på, om påstandene kan eftervises i naturen.En natur "lov" er ikke af samme karakter som matematiske eller juridiske love, men er udtryk for en sammenhæng, der er vist ved utallige eksperimenter. Derfor er der naturligvis også mulighed for små justeringer af ellers velkendte love - som det skete da Einstein tog fat i Newtons love.Men jeg kan forsikre dig om, at din måde at se det på er i modstrid med begge disse herrer!
Jeg finder ikke istidspørgsmålet væsentligt for din øvrige argumentation, da det som nævnt i mit første indlæg hænger mere sammen med jordens udvikling end med universets udvikling. Jeg ville blot påpege, at der har været istider før den nyere geologiske periode du betragter.
Ikke desto mindre må du have din teori ud i et videnskabeligt tidsskrift før nogen tager den alvorligt. Så du er nok nødt til at rende et par kosmologer på dørene først!
Sagens kerne er så egentligt bare, - at vi ved at et objekt der fordobler hastigheden, forøger energitilvæksten firedobbelt. Denne energi skal komme et eller andet sted fra. Dersom en konstant acceleration skal fastholdes kræver det derfor også en firedobling af kraften.
Citat fra: HVH efter 18, November 2013 - 10:43Sagens kerne er så egentligt bare, - at vi ved at et objekt der fordobler hastigheden, forøger energitilvæksten firedobbelt. Denne energi skal komme et eller andet sted fra. Dersom en konstant acceleration skal fastholdes kræver det derfor også en firedobling af kraften.NEJ, NEJ, NEJ!Ifølge Newtons 2. lov er kraft = masse gange acceleration.D.v.s. for Newton (og i al klassisk fysik) giver en konstant kraft ALTID konstant acceleration.Regner vi relativistisk, kommer der en vis korrektion, fordi massen stiger, når vi nærmer os lyshastigheden.Men dit argument herover er rent vås!Det er din påstand om, at du sagtens kan skelne mellem kraft og energi også, når du kan bruge et sådant argument - så HELT SLUT herfra (selv om det lykkedes dig at provokere mig til et indlæg "for meget").
Ohh jeg kan se at jeg skrev "Dersom en konstant acceleration skal fastholdes "Der skulle selvfølgelig stå "Dersom en konstant hastighed skal fastholdes " (Dark Flow Hastighed)
Citat fra: HVH efter 18, November 2013 - 17:51Ohh jeg kan se at jeg skrev "Dersom en konstant acceleration skal fastholdes "Der skulle selvfølgelig stå "Dersom en konstant hastighed skal fastholdes " (Dark Flow Hastighed)Jeg må beundre din evne til at provokere mig ...Men din fysik virker i det hele taget meget "nyskabende" - selv om du stadig forsøger at gøre den genkendelig ved at forvanske kendte begreber.
Det ovenstående er endnu mere vrøvl. For det du kalder "relativistisk modstand" gælder (hvis du refererer til Einsteins relativitetsteori) KUN i forhold til acceleration, IKKE i forhold til hastighed.
Dersom du accepterer at bevægelse gennem rummet kan ske uhindret, sådan som den herskende tro er PT, da har du som jeg ser det et problem.Dette fordi dersom vi nu antager et Dark Flow er et faktum og at et en sten accelererer uhindret i milliarder af år, da ville den ganske enkelt i henhold til gældende tro (fysisk) nå hastigheden ”c”Lad os sige Dark Flow skyldes 2 universer på kollisionskurs, - disse vil have en begrænset energi, fordi deres masse ville være begrænset.Men stenen der "måtte" nå ”c” ville dermed opnå uendelig energi.
Problemet er, at han set fra vores synspunkt her på jorden har været væk i foreløbig over 4.23 år! Og hans hastighed som vi så den har aldrig været over lyshastighed.Men for astronauten ser det ud som om turen kun tog en måned, fordi tiden gik meget langsommere for ham mens han var tæt på lyshastigheden.
Citat fra: Mads Aggerholm efter 19, November 2013 - 21:43Problemet er, at han set fra vores synspunkt her på jorden har været væk i foreløbig over 4.23 år! Og hans hastighed som vi så den har aldrig været over lyshastighed.Men for astronauten ser det ud som om turen kun tog en måned, fordi tiden gik meget langsommere for ham mens han var tæt på lyshastigheden.Hvad så med afstanden er den sammenlignelig ens mener du ?
Det ligner den herA bor i kælderen B på etage no. 100, de har boet der i 13 mia. år, og målt tiden, de ved begge at en foton ankommer i dag fra verdens begyndelse (13 mia LY)A's ur viser i dag 5 sekunder mindre end B's ur, de måler begge fotonens ankomst i stor set samme splitsekund.Dersom B vil påstå at fotonen rejse med hastigheden c, så kan A jo ikke være enig i den måde B måler "c" for på A's ur ankom fotonen 5s "før" (selvom den kom i stor set samme øjeblik).
Og som du ved er sekunder * hastighed = afstand. Der er tale om den samme foton A og B målte rejse-tiden på, - Dersom fotonen har rejst med "c" for begge - må det vel betyde at A's og B ikke er enig i hvor lang 1 meter er -ikke ? - De er ikke sammenlignelige ens ?Og det samme i dit eksempel.
Set fra en foton er den overalt på samme tid,- her er "meteren" så blevet en hel del "længere" ikke sandt.
Selvfølgelig er den det. En måler om bord på rumskibet som kunne måle den tilbagelagte afstand og sammenligne det med skibets kronograf, ville udregne hastigheden til langt over lysets.
Nu er dit eksempel lidt vanskeligt at have med at gøre; hvorfor er A's ur fem sekunder bagud? Hvis man forestiller sig dette 100 etagers hus anbragt på en planet i 13 mia. år, og grunden til tidsforskellen skulle findes i det faktum at øverste etage bevæger sig hurtigere end kælderen, så skulle en eventuel tidsforskel være at A's ur gik hurtigere end B's - og dermed vise mere.
Under alle omstændigheder ville A og B kunne udregne deres indbyrdes tidsforskel, og dermed blive enige om tidspunktet for fotonens ankomst. Ingen magi dér.
Næh, hvorfor det?
Det er vigtigt at bemærke at Jorden accelerer så snart den kommer til at ligge på linje med Månen og Solen.
Den metode hvor jeg ovenfor beskrev hvordan Dakr Flow kune måles, er ukorrekt.