* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 22
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 22
I alt: 23

Forfatter Emne: Lysdæmper med korrespondance  (Læst 28706 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Lysdæmper med korrespondance
« Dato: 20, November 2013 - 11:19 »
Hvordan installerer man lysdæmpning i en installation med 3 korresponderende kontakter. Det er en 'almindelig' korrespondance hvor kontakten er omskifter af krydsende ledninger.
Det er tilstrækkeligt at man kan dæmpe fra en af kontakterne, de andre skal bare fungere som hidtil
Venlig hilsen
Eigil Winkel
« Senest Redigeret: 20, November 2013 - 12:16 af eigilw »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #1 Dato: 20, November 2013 - 22:26 »
Hvordan installerer man lysdæmpning i en installation med 3 korresponderende kontakter. Det er en 'almindelig' korrespondance hvor kontakten er omskifter af krydsende ledninger.
Det er tilstrækkeligt at man kan dæmpe fra en af kontakterne, de andre skal bare fungere som hidtil
Venlig hilsen
Eigil Winkel

En tre-punkts korrespondance indeholder to kontakter (omskiftere) der skifter mellem to ledere, plus en i midten der krydser de to ledere.
Den i midten vil aldrig kunne bruges.
Omskifteren i hver ende har en "indgang" og to "udgange" som der skiftes imellem.

Hvis din lysdæmper er passiv, altså en ren modstand man skruer på, så kan den uden videre anbringes inden "indgangen" på en af omskifterne.

Er din lysdæmper derimod aktiv, skal den have noget fase og nul der hvor den skal sættes. Det er ikke sikkert du lige finder det ved de to omskiftere, for det er ikke nødvendigt for omskifternes funktion at der er en nul til stede.

Men principielt kan det lade sig gøre.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #2 Dato: 20, November 2013 - 23:27 »
Hvis man laver en lysinstallation nu om dage, forudsætter elektrikeren, at man vil have IHC (Intelligent House Control).
I sin helt udviklede form er det noget med, at alle funktioner styres fra et centralt panel, og at diverse tryk rundt omkring i huset blot kommunikerer med den centrale computer i panelet. Afbrydere kan derfor også være trådløse og monteres et vilkårligt sted - og forøvrigt omprogrammeres fra en PC, en tablet eller vist endda en smartphone med en passende app.
Men der findes også en hybridform, som kan indpasses i en eksisterende installation, hvor bestemte tryk er kodet til at betjene et bestemt lampeudtag eller en stikkontakt. Så vidt jeg ved forhandler bl.a.. Harald Nyborg komponenter til denne form.
Jeg forestiller mig derfor, at du installerer en lysdæmperfunktion ved lampeudtaget og de tre ønskede (nye) afbrydere på de steder du vil have dem.  Der vil nok blive et par af de eksisterende ledninger overflødige, da korrespondancen jo ikke længere skal føres i væggen, men du blot skal have fase og nul frem til lampestedet. Det burde ikke være uoverkommeligt.
Jeg ved ikke alverden om det, for da vi byggede, var IHC endnu et dyrt tilvalg, som vi ikke tog. Men prøv at google IHC - der er mange hits, og alle de første virker relevante.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #3 Dato: 21, November 2013 - 06:52 »
Jeg anerkender gerne det smarte i IHC, men min (personlige) opfattelse er, at det at anbringe én smart, ny komponent i et eksisterende halvgammelt system giver æstetiske udfordringer  ;)

Var det mig kunne jeg godt finde på at udskifte hele dynen med dette IHC-system, bortset fra at jeg ikke lige ville have de nødvendige midler - og så ville vente med lysdæmpning indtil jeg havde.

Én ting skærer mig dog i øjnene: Som jeg lige kan se, bruger deres fastmonterede, trådløse kontakter også batteri. I min firkantede optik skal noget der sidder fast et bestemt sted ikke drives af batterier! Det skal på lysnettet! Om så batteriet i øvrigt kunne holde i ti år!

Det er der selvfølgelig råd for hvis man er lidt ferm med lidt hjemmebyg  ;D
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #4 Dato: 21, November 2013 - 08:33 »
En lidt mere lavpraktisk løsning kunne være at isætte en pære med indbygget dæmpning ...
Som f.eks. http://www.belys.dk/group.asp?group=154

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #5 Dato: 21, November 2013 - 11:37 »
Én ting skærer mig dog i øjnene: Som jeg lige kan se, bruger deres fastmonterede, trådløse kontakter også batteri. I min firkantede optik skal noget der sidder fast et bestemt sted ikke drives af batterier! Det skal på lysnettet! Om så batteriet i øvrigt kunne holde i ti år!

Rent principielt er jeg enig med dig. Men er dog blevet blødere om hjertet efter at have boet i samme hus i 6 år. Jeg fravalgte jo IHC, men fik (uden at blive spurgt) trådløse termostater til gulvvarme i 3 rum. De hænger på væggen og er batteridrevne. Jeg har nu fornylig skiftet det første batteri.

En anden ting er, at en trådløs afbryderløsning gør elektrikeren til bedre venner med de øvrige håndværkere, som han ellers altid generer ved absolut at skulle "ødelægge" deres arbejde med ledningsføring frem til diverse afbrydere. Med IHC skal der kun føres fase og nul frem til lampesteder og stikkontakter, alt andet kan eftermonteres uden synlige skader på væggene.
Men forgængeren for IHC var en løsning med en 12V-installation, der gik fra den centrale tavle ud til samtlige afbryderpunkter. Så vidt jeg ved kan den type afbrydere fås endnu - og en tynd 12V ledning der kun skal føre strøm til korte pulser kan jo også eftermonteres næsten usynligt.

Din første løsning med en lysdæmper i den eksisterende installation kan selvfølgelig også laves ved at sætte dæmperen ved lampestedet og føre en tynd styreledning ned til et potentiometer ved et af lampestederne. Styrestrømmen til en lysdæmper er jo typisk kun 4-20 mA og lavspændt.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #6 Dato: 23, November 2013 - 13:09 »
Styrestrømmen til en lysdæmper er godt nok lille ( i ensrettet middelværdi) . Men lavspænding kan jo være indtil 1000 V . Så husk at bruge rigtig ledning beregnet til lysnetinstallation .  Mange lysdæmpere har også direkte galvanisk forbindelse fra styresiden til lysnettet. l

Jeg har tidligere skrevet 2 indlæg i denne tråd, Hvorfor forsvinder de?
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #7 Dato: 23, November 2013 - 14:32 »
Jeg har for år tilbage - før den slags blev hyldevarer i ethvert byggemarked - selv bygget en lysdæmper med galvanisk adskillelse mellem reguleringsdel og strøm til lampen. Hvis der ikke er garanti for dette, har du naturligvis ret - idet dog kun isoleringens kvalitet er et reelt problem; lederens tværsnit er ret ligegyldigt.

Mht. dine indlæg, der forsvinder, kan jeg kun gisne. Jeg erindrer, at du før har klaget over det samme, men har aldrig selv oplevet det uden at kunne finde en indlysende forklaring. I mine (2-3) tilfælde har forklaringen været, at jeg har brugt "forhåndsvisning" for at luge mine fejl ud, og da indlægget så stod pænt på siden, har jeg haft opmærksomheden på andet arbejde og glemt at taste "Gem" til sidst. Mon den forklaring holder for dig også, harbst?
Mvh. Morten Jødal

pita

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lysdæmper med korrespondance
« Svar #8 Dato: 26, November 2013 - 22:34 »
Fuga lysdæmpere har indbygget kiptryk, og dermed kan dæmpning etableres med eksisterende ledninger.

Man skal bruge 2 fjeddertryk og en lysdæmper

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk