* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 20
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Alkohol % på over 70 ?  (Læst 7198 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Alkohol % på over 70 ?
« Dato: 06, Januar 2014 - 15:19 »
Godt nytår til jer alle.

Jeg har et lille spørgsmål som I sikkert kan hjælpe med.

Hvis man har brug for en høj alkohol % på omk. 70 kan man så klare dette ved frysning - altså hvis man fx. tager en Rød Ålborg og kommer den i en -80°C fryser vil man så kunne filtrere vand væk i form af "grødis" og få en væske tilbage der har en højre aklohol % end de 40 man startede med ?

På forhånd tak.

John
Med venlig hilsen
John

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Alkohol % på over 70 ?
« Svar #1 Dato: 06, Januar 2014 - 19:06 »
Du er selvfølgelig opmærksom på, at al dansk snaps fremstilles på grundlag af 96% finsprit, som efterfølgende tilsættes diverse naturlige aromaer og fortyndes til ønsket styrke. Finsprit er et standardprodukt og kan købes frit (mod at betale afgiften naturligvis!). Jeg må dog indrømme, at da jeg for nogle år siden købte finsrprit i en vinhandel for at fremstille likør, prakkede de mig en 60% udgave på - men den "rigtige" har jeg købt til laboratoriebrug.
Og ellers er der jo den tyske Stroh Rum på 80%.
Men alt dette er fremstillet ved den præcis modsatte metode - destillation. Simpelthen fordi destillation er den mest effektive metode til at rense ethanol (alkohol) for urenheder.

Nu til dit spørgsmål, som du formentlig har en god grund til at stille:
Den med grødisen kan du godt glemme! Ved -80° vil du have en klump fast stof. Ethanol og vand er så blandbare, at du ikke ad den vej kan adskille væskerne - modsat tilfældet, hvis der er om stærkt sukkerholdige drikke.
Frysning er dog bestemt en anerkendt metode til at adskille også nærtstående stoffer. Det skal bare gøres med lidt større finesse. Hvis du langsomt sænker et rør med din alkoholholdige væske ned i din fryser, vil den fryse fra bunden, og den frosne del vil indeholde mere vand end den endnu flydende, så du vil altså ende med en lille mængde koncentreret alkohol i toppen. Det er dog ikke sikkert at du ad den vej når så højt som 70%. Metoden kaldes retningsfrysning.
En beslægtet metode er zonesmeltning, hvor hele væsken først fryses i et rør, hvorpå en smal stribe smeltes af et varmelegeme, som derpå flyttes i rørets længderetning. Metoden adskiller komponenterne lidt mindre effektivt end retningsfrysning, men har til gengæld den fordel, at den kan gentages et utal af gange uden at den allerede opnåede effekt går tabt. Slutresultatet kan derfor blive en meget effektiv adskillelse.
Zonesmeltning er bredt anvendt. Metoden er helt dominerende til at fremstille ultrarent silicium og dermed afgørende for al moderne elektronik. Men er den ene komponent vand, er der problemer på grund af den usædvanlige egenskab is har, at fylde mere end flydende vand.
Det er muligt at foretage zonesmeltning i et vandret rør med en åben sprække i toppen, der giver plads for udvidelser. Hvis du begynder med 40% alkohol, vil problemet ikke være stort, da isen vil være i en anden fase ved så lav temperatur - men i løbet af processen vil du jo i den ene ende af røret få en mere vandig opløsning, der smelter ved højere temperatur, og så begynder det at gå galt ...

Med andre ord: Som forskningsprojekt kan metoden godt dyrkes - til praktisk anvendelse er den næppe rentabel. Og det hører lige med, at det er uvist, i hvilken retning eventuelle smagsstoffer i blandingen vil blive flyttet ved zonesmeltning. De vil mest sandsynligt ende i alkoholenden, men det er ikke sikkert.
Mvh. Morten Jødal

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Alkohol % på over 70 ?
« Svar #2 Dato: 08, Januar 2014 - 11:29 »
Hej Morten

Tak for dit svar. Spørgsmålet var for en ven - jeg tror jeg inviterer ham med på siden og så kan det være at der er lidt opfølgende spørgsmål.

vh

John
Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk