* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Grimme havefliser  (Læst 44119 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Grimme havefliser
« Dato: 08, Januar 2014 - 18:40 »
På forhånd undskyld - dette er et fortærsket emne for mange husejere!

Man kan google sig til emnet og der kommer mange mærkelige forslag. De fleste hjælper den ene, men overhovedet ikke  nogen andre.
Men jeg vover alligevel at tage emnet op i dette fortræffelige forum. Altså, det er de hvide pletter som nu efter 18 år plager mig, når jeg kigger på mine havefliser.

Sig nu ikke at det bare skal betragtes som patina, for hvis jeg synes det var kønt havde jeg jo ikke skrevet dette. Jeg er nemlig lidt gammeldags hvad angår sten/fliser i indkørsel og på terrasse: de skal helst være ensartede lysegrå som de var engang (ja, ja, utopi?)
Jeg har læst om kobbervitriol, algerens, klorin, højtryksrens, sand, cement. Et firma reklamerer med mekanisk afrensning.

I stedet for diverse husråd vil jeg gerne høre sagen fra en ingeniør-side.

husejeren Jan

PS: Sidste år betalte jeg 1200Kr for at få renset taget for alger. Det var 100% virkningsløst!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #1 Dato: 08, Januar 2014 - 20:27 »
Algerensen af mit tag virker glimrende. :)

Fliser er en helt anden sag. Højtryksspuling ødelægger overfladen på ældre fliser....men de bliver mere ensartede ;D

Og lige som du Sophinante har jeg ikke gode erfaringer med fliserensemidler.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #2 Dato: 10, Januar 2014 - 13:21 »
Jeg kom engang til at spilde lidt brugt bremsvæske på  noget flisebelægning.
Det gjorde fliserne smukt rene , for alger mv. og ukrudt mellem dem gik også ud. Det skylles væk med regnvand.

Jeg er ikke sikker på at det er så godt for jordmiljøet.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #3 Dato: 10, Januar 2014 - 14:38 »
Bremsevæske har mange anvendelser: hvis man pudser indersiden af bilruder med en smule bremsevæske på en tør klud, dugger ruderne heller ikke! (har jeg engang erfaret ved en fejl, da den klud jeg greb for at tørre duggen af, var "forurenet" med bremsevæske. Det blev noget fedtet stads, og det krævede en del efterpolering med rene klude, men der var aldrig dug siden.) Jeg har aldrig prøvet det igen på efterfølgende biler, så jeg vil ikke garantere for effekt eller følger!! (Lakken har vist ikke godt af bremsevæske..)

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #4 Dato: 23, Januar 2014 - 11:34 »
Vi havde lagt en bunke sand på nogle få kubikmeter på terrassen vinteren over. Om foråret bemærkede vi, at fliserne under bunken så ud som nye. Om efteråret spredte jeg så bunken ud over hele terrassen i ca. 5 cm. tykkelse. Desværre var resultatet nedslående, så det er et spørgsmål om at finde ud af en tykkelse af sandlaget, der kan klare algerne. I øvrigt har jeg bemærket, at næsten hver gang vi køber nyt(næsten af en hver art) fortæller sælgeren os, at når tingene med tiden får patina, bliver de smukkere. Når så patinaen viser sig, begynder min partner at tale om, at det snart skal fornys, hvorefter jeg gør hende opmærksom på at det er ærgerligt, nu det netop har fået patinaen.

spleth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #5 Dato: 25, September 2014 - 15:23 »
Det bedste middel er kaustisk soda.  Enten drysset ud og så lade det ligge, eller opløse 500 g i 8 liter vand og vande det ud med vandkande med spredebom.
Lad det ligge og i løbet af en månedstid bliver fliserne som nye.
Årsagen til alger med mere, er at fliserne ikke er basiske når de bliver ældre. En ny flise er basisk og der kan ikke gro alger med mere på den. Efterhånden udvaskes det basiske og flisen bliver mere syreholdig og dermed kan algerne  etablere sig.
Så genskab det basiske mijø med en kraftig behandling med kaustisk soda, som også hedder natriumhydroxid, og so har en pH-værdi på over 12, altså meget basisk og stærkt ætsende.
Handsker på og ingen hundepoter de første par dage. derefter er det uskadeligt.
Selv fliser der er helt sorte af alger bliver som nye.
PS. brug ikke højtryksrenser eller syreprodukter
Spleth

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Grimme havefliser
« Svar #6 Dato: 19, Oktober 2014 - 19:28 »
Når NaOH vandes ud på en flisegang, hvad bliver det så nedbrudt til ??
Naxx + Vand ??
KnudG

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #7 Dato: 21, Oktober 2014 - 17:08 »
NaOH er ikke et molekyle, men består af ionerne Na+ og OH-.
Opløsningen i vand indeholder alene disse to ioner, intet samlet "stof".
Na er et grundstof, hvoraf i naturen 99,99% eller mere findes som ionen Na+. Det neutrale metal er særdeles ustabilt og meget ivrigt efter at danne positive ioner. Na+ nedbrydes altså ikke yderligere.
Der er masser af Na+ i naturen i forvejen, så de små mængder, der her er tale om, er ganske uskadelige. Mængden vil være mindre end hvad der frigøres ved en enkelt gang vintersaltning (og den anden ion i salt, Cl-, er den mest skadelige ved saltning).
 OH- er den dominerende ion i basiske opløsninger og "nedbrydes" heller ikke. Men kommer den i forbindelse med en syre, bliver produktet H2O.

Alt ialt er den foreslåede behandling absolut uskadelig for miljøet. Dog kan der naturligvis forekomme lokale skader på planterødder, og man skal især være forsigtig med at bruge den lige ved siden af sit surbundsbed.

P.S. Derimod er ren NaOH stærkt ætsende, så husk gummihandsker og beskyttelsesbriller under tlberedning af opløsningen - og brug gammelt tøj!
« Senest Redigeret: 21, Oktober 2014 - 17:12 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Sv: Grimme havefliser
« Svar #8 Dato: 22, Oktober 2014 - 16:46 »
Tak for svaret - jeg havde heller ikke ventet noget 'farligt'
Grunden til spørgsmålet var, at jeg har brugt NaOH til nogle 'grønne' betonfliser,
og der findes jo mennesker, hvis fantasi stikker af, når de hører om brug af 'kemi'
Vh. KnudG

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk