* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 16004
  • Total antal emner: 1392
  • Flest online idag: 87
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 75
I alt: 75

Forfatter Emne: Scanning/fotografering af bøger...?  (Læst 8190 gange)

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Scanning/fotografering af bøger...?
« Dato: 18, Februar 2014 - 21:20 »
I lang tid har jeg haft et ønske om at få min bogsamling (ca. 1000) over på elektronisk medie.

Jeg har faktisk fået flikket en bogscanner sammen, så man kan tage et billede af en side ad gangen, men jeg har indset at det er *alt* for meget bøvl. Det vil tage alt, alt for lang tid.

Det ideelle ville være den her:

SR300: ScanRobot - the automatic book scanner (part no 1)

Den er bare lidt for dyr...

Nu spekulerer jeg om ikke der var nogen som vidste hvor man kunne finde sådan en (eller lignende) at låne(?)

Har du en selv? Har I en på dit arbejde? Kender du en som kender en som ved der står en på hans svogers arbejdsplads? Findes der overhovedet sådan et apparat i Danmark?

Jeg kan sagtens læsse bøger i min vogn og køre dem et eller andet sted hen - et antal på 10-20-180 stykker ad gangen, og det behøver ikke være i ét stort hug.

Der er services i USA som kan gøre det for én $ pr. bog, men jeg sender altså ikke alle mine bøger tværs over Atlanterhavet. De fleste er indkøbt antikvarisk, og er umulige at genanskaffe.

Jeg har ledt nettet igennem, og alt hvad jeg kan finde i Danmark er vanvittigt dyrt! (der er heller ikke bladre-funktion i scanneren, så de skal ha' en fyr til at stå og bladre! Intet under at det er dyrt...)

Jeg vil gerne betale et eller andet, gangbar mønt eller et antal flasker rødvin, chokolade, gavekort til T-Hansen...

For en ordens skyld skal jeg lige nævne at bøgerne tilhører mig, og digitaliseringen vil udelukkende være til mit eget brug.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Scanning/fotografering af bøger...?
« Svar #1 Dato: 19, Februar 2014 - 10:19 »
Noget Lego, en smartphone, og det kører derudaf
Book Scanning Lego NXT Robot

eller måske dette er løsningen:
Booksorber - Digitize your books

« Senest Redigeret: 19, Februar 2014 - 10:25 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
« Svar #2 Dato: 19, Februar 2014 - 17:37 »
Tak for tippene.

Den af LEGO: Ryggen er jo skåret af bogen! Blasfemi!!

Ikke at jeg ikke har overvejet det, men mange af mine bøger er antikvariske og umulige at genanskaffe. Jeg ved selvfølgelig godt, at når først de er digitaliseret er det jo komplet ligegyldigt hvad der sker med den fysiske bog, men jeg får ondt i både hovedet og maven ved tanken om at ødelægge dem...

Booksorber: Interessant opstilling. Den skal jeg lige kigge nærmere på!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
« Svar #3 Dato: 19, Februar 2014 - 20:20 »
ok
Så er der en løsning som ikke forudsætter at man ødelægger bogen.
LEGO Powered Automatic Book Scanner

Det går langsomt men man kan jo komme sovende til det ;-)

I øvrigt beslægtet med denne scanning af bøger, så beskrev PHK ovre på ing.dk hvordan han lavede et lille program der skar alle de overflødige hvide kanter væk på en serie pdf-filer for at tilpasse dem til sin e-bogs-læser og dermed reducerede indholdet (95000 sider) fra 46 GB til 12 GB i løbet af nogle dage. http://ing.dk/blog/nok-laese-135776
Ha en god dag

Mikael Boldt

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk