* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Smøring af plast tandhjul fjernstyret bil  (Læst 11422 gange)

Toms

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Smøring af plast tandhjul fjernstyret bil
« Dato: 06, Marts 2014 - 16:25 »
Hej med jer
Efter at have læst denne tråd http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2416.msg22979#msg22979
tillader jeg mig lige at genoplive emnet.

Jeg skal have smurt nogle plasttandhjul på knægtens fjernstyrede bil, plejer at bruge syrefri olie http://www.symaskinexperten.dk/shop/symaskineolie-100ml-707p.html, men det er noget uhensigtsmæssigt da bilen kører meget i støv/sand og det sætter sig i olien. Tandhjulene sidder næsten ubeskyttet.

Jeg overvejer at prøve denne
http://www.rundtombilen.dk/shop/motip-ptfe-dry-1762p.html
men er lidt bange for om den kan skade plastikken på sigt.

Så her kommer spørgsmålet, er der nogen der kan se ud af dette datablad
http://www.motip.com/upload/motip_upload/lijnpdf/MSDS/EN/WEBL1118.pdf
om den Motip spray evt. er skadelig overfor plast, eller om den også er syrefri ?

På forhånd tak for svaret og god aften derude.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast tandhjul fjernstyret bil
« Svar #1 Dato: 06, Marts 2014 - 18:18 »
Du har fundet et datablad, som er uhyre oplysende mht. helbredsskader - men gør sig meget umage med ikke at røbe de egentligt aktive komponenter :(

Jeg kan dog ret sikkert sige, at produktet er sammensat af rene komponenter og derfor syrefrit - ellers skulle syren have været medtaget i databladet.

Det de gerne vil røbe står her:
"Description: Mixture of substances listed below with nonhazardous additions."
Det er "nonhazard additions", der skjuler de aktive komponenter.

Derpå deklareres propan, butan og isobutan - d.v.s. drivgas, sammensætningen kunne være som i lightergas eller flaskegas. Under alle omstændigheder fordamper disse stoffer meget hurtigt. Pas på åben ild! Men 10 minutter efter påsprayningen er alle rester forsvundet.

Derudover er der deklareret pentan og propan-2-ol - organiske opløsningsmidler, der normalt er flydende ved stuetemperatur og vil fordampe langsommere. Men de er ikke aktive i smøringen.

Er vi så på bar bund?
Nej ikke helt, for næsten i begyndelsen står den væsentligste oplysning:
Trade name: MOTIP PTFE DRY

Læg mærke til, at der står PTFE (bedre kendt som Teflon) og "Dry". Med andre ord smører midlet lejerne med teflon. Alt andet fordamper kort efter påføringen.
Du løber ingen risiko ved at forsøge dig med midlet.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast tandhjul fjernstyret bil
« Svar #2 Dato: 06, Marts 2014 - 19:49 »
Altid detaljeret information fra Morten - tak for det.

Jeg har stadigvæk et problem med knirkende plasthængsler på en veranda-dør. Intet har hjulpet, men jeg har dog ikke prøvet PTFE.
Morten, kan du evt. forklare os hvordan dette dry PTFE fungerer? I min højfrekvens-branche er vi udmærket bekendt med teflon da det er det faste materiale med mindst RF tab. Ses gerne som folie, men hvilken form har dette PTFE når det anvendes til smøring?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast tandhjul fjernstyret bil
« Svar #3 Dato: 06, Marts 2014 - 21:10 »
Teflon pulver både opløst i en pasende substans eller tørt, har nogenlunde de samme egenskaber som grafit når det gælder smøring.

Teflon kan tåle relativt højetemperaturer,som element i motorolier men dog intet der matcher grafit. Grafit sviner hvad teflon ikke gør.

Som smøremidler virker de dog lidt forskelligt. De er begge glatte som udgangspunkt.

Grafitten får sin glathed ved at den kan "flage" ....forskyde sin lag ligesom et spilkort der skubbes og er nummer et (sammen med og ligesom Molybdænsulfid) til smøringer
der kræver meget høje fladetryk og temperaturer.

Teflonen er i sig selv den næst glatteste plast som massiv ( kun lavtrykspolyethylen er bedre)  laver en elastisk bærende hinde af små "kugler"der pågrund af sin indre lave friktion kan "rulle" hen over ridser i lejefladerne som smøremiddel. Den kan dog ikke klare de belastninger som grafit og molybdænsulfid klarer

Teflonpulver og grafitpulver må ikke anvendes til låse, da de begge klumper og bremser fordi de kræver større belastninger end låsestifter og paler virker ved.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk