* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 77
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?  (Læst 8539 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Dato: 04, Marts 2014 - 19:14 »
Hej venner,

I kender allesammen den dér med at man skal sige 'Eject' ('Skub ud') når man vil fjerne sin USB-nøgle fra sin computer. Nogle mener ikke det er nødvendigt, men søgning på nettet får det til at se ud som om det går galt ca. 1 ud af 100 gange. Og det er jo nok...!

Nå, men jeg har et netværksdrev. Til dette drev er der koblet et USB-drev, så begge figurerer som netværksdrev på min PC - og kan i øvrigt tilgås fra husets andre computere.

Nu grubler jeg på, om dét jeg lægger på USB-drevet 'gennem' netværksdrevet er sikret? Normalt vil netværksdrevet være tændt 24/7, men man kan jo få brug for at tage strømmen fra det, eller der kan komme strømudfald. Vil man så løbe en risiko med hensyn til de data der ligger på USB-drevet, når det nu ikke er blevet 'Skubbet ud'?


Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Svar #1 Dato: 05, Marts 2014 - 09:59 »
Hej Mads,

Der mangler en smule info for at jeg kan give dig et korrekt svar.
Lad os starte med grunden til at man skal skubbe drevet ud.
For at have en nogenlunde høj overførselshastighed så bruger din computer en RAM buffer før den skriver ud til dit drev. Normalt vil denne buffer tømt og skrevet til drevet med det samme, men er der ikke ret meget data der skal skrives, så kan den godt vente nogle sekunder for at vente på mere data før den tømmer bufferen. Hvis drev hives ud i dette tidsrum, så går det galt.

Når du skriver at det drev er tilkoblet et netværksdrev, så giver det ikke meget mening... Er det en USB port på en anden computer, er det en router med USB indgang, NAS med USB indgang ol. ?
Enhederne opfører sig forskelligt og kan sikkert også konfigureres forskelligt.

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Svar #2 Dato: 05, Marts 2014 - 10:29 »
Tak for svar.

For at præcisere: Det er et én terabyte netværksdrev ('Harddisk med IP', muligvis en NAS), med en USB-port for tilslutning af yderligere harddiske.
Til denne USB-port har jeg tilsluttet en almindelig ekstern USB-harddisk på halvanden terabyte mere.
Begge drev figurerer på de forskellige computere som to netværksdrev, X og Y (godt nok med samme IP).

Det er denne almindelige eksterne USB-harddisk som jeg spekulerer på beholder alle data som er lagt ind på den, når strømmen til netværksdrevet afbrydes.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Svar #3 Dato: 14, Marts 2014 - 09:30 »
Hej Mads,

Det er svært at spå noget om eftersom der kan være nogle forskelle fra produkt til produkt.
Prøv at kigge i manualen til din netværksharddisk om de anbefaler at man skubber den ud. Evt. kan det gøres vha. at et webinterface på din netværksharddisk.
I tilfælde af strømtab, så kan det ikke helt undgås at der mistes noget data under overførsel, men data der allerede er overført bør i langt de fleste tilfælde ikke gå tabt.

Ikke verdens mest præcise svar, men forhåbentlig giver det et par hints :-)

MVH Tommy

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Svar #4 Dato: 14, Marts 2014 - 18:28 »
Skulle uheldet være ude, kan du måske gendanne data vha.
http://www.piriform.com/recuva

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: USB-drev i netværksdrev. 'Eject'...?
« Svar #5 Dato: 14, Marts 2014 - 20:38 »
Skulle uheldet være ude, kan du måske gendanne data vha.
http://www.piriform.com/recuva


Jeg tror ikke det hjælper i tilfælde med USB-drev som er blevet fjernet uden 'eject' - og har resulteret i datatab.
Det er jo ikke fordi en fil er blevet slettet ved et uheld, det er fordi filen slet ikke er blevet skrevet endnu.

Men tak for linket. Jeg har faktisk ledt efter sådan et recovery-program.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk