* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 20
I alt: 20

Forfatter Emne: Kørekortfornyelse  (Læst 11173 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Kørekortfornyelse
« Dato: 23, Oktober 2013 - 11:57 »
Ingeniør-sociologiske iagttagelser.
Når man fylder 70 skal kørekortet fornyes – med gyldighed i 2 år.
Det sker på det kommunale Borgerservice ved at man afleverer et helbredsskema (i mit tilfælde uden anmærkninger) udarbejdet af egen læge – samt et standardiseret nyt foto, taget i den lokale Expert forretning. Begge dele er af lægen anbragt i en forseglet konvolut.
I mit tilfælde mødte jeg op i Borgerservice i god tid før fødselsdagen lidt før lukketid og trak et nummer. Jeg var eneste tilstedeværende ”kunde”.
Fra stolen hvor jeg tilbragte ventetiden kunne jeg følge med i skranke-personalets samtale om de private oplevelser fra dagen forinden. Efter et kvarter – nær lukketid – blev mit nummer råbt op. Jeg gav medarbejderen min konvolut og den blev åbnet. Billedet blev overfladisk betragtet og straks kasseret med begrundelsen, at jeg ikke kiggede ind i kameraet.
Efter et par dage havde jeg fået et nyt (gratis) foto i Expert forretningen. Også dette foto blev blankt kasseret med samme begrundelse. Jeg protesterede uden synlig virkning. Om igen.
I Expert forretningen var man ved at blive lidt trætte af mig, men lavede igen et nyt gratis foto (der laves altid et sæt på 4 – så har man lidt at kassere af).
Tredje gang blev fotoet godkendt og jeg fik et midlertidigt 4-måneders kørekort, som kun gælder i Norge, Sverige og DK. Da jeg ofte færdes syd for grænsen gjorde jeg opmærksom på det uheldige i, at jeg måske blev nødt til at vente op mod 4 måneder på det rigtige kørekort. Årsag: Embedslægen skal godkende udstedelsen.
Endelig: Det nye kørekort blev på selve fødselsdagen telefonisk meldt klar til afhentning efter blot en uge. Denne gang af en venlig og imødekommende medarbejder.
Pris: Lægeerklæring efter konsultation, foto x 3, 3 x besøg på Borgerservice x ½ time.
Erfaring: Skrankepaveri med frustration til følge. Meningsudvekslingerne med de kommunale medarbejdere er ikke medtaget her.
Har andre oplevet noget lignende?

HP
p

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kørekortfornyelse
« Svar #1 Dato: 23, Oktober 2013 - 12:38 »
Måske kender de slet ikke ordet borger"service".

Men det med fotos der kasseres har jeg skam også oplevet ved pasfornyelse.
« Senest Redigeret: 23, Oktober 2013 - 12:40 af Sophiante »

sims44

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Kørekortfornyelse
« Svar #2 Dato: 27, April 2014 - 19:39 »
Men samtidig har jeg oplevet af få godkendt et halvgammelt gymfoto, så det er nok individuelt :)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kørekortfornyelse
« Svar #3 Dato: 27, April 2014 - 20:35 »
Ingen af HP's problemer, men morsomme detaljer.

Hvis man søger lige inden man bliver 70 så får man en fornyelse på 5 år( her 14 til 19). Lige efter 70 får man kun 4 år !

Min læge mener, at jeg har en diabetes 2 og behandler mig ud fra den opfattelse, derfor kommer der den begrænsning, at jeg ikke må køre varekørsel og kun privat personvogn, fordi rigtigt sukkersyge kan få forskellige former for black outs  og insulinchok.

Dette kan jeg ikke komme ud for, da diabetes 2 ikke kræver insulin eller giver sukkerchok.
Men man tager ingen chancer i den seriøse embedsstand. ;)

Derfor er det rigtigt morsomt, at jeg må køre alle størrelser motorcykler , også med sidevogn som jeg aldrig har haft kørekort til  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kørekortfornyelse
« Svar #4 Dato: 29, April 2014 - 10:49 »
Det er hysterisk med de pasfotos.

I øvrigt er det slet ikke så svært at skifte læge i dag som det var en gang.

Jeg havde en læge af typen "hvis du ikke hoster blod op, så er du ikke syg", men han gik heldigvis på pension, så jeg fik en ny, som telefonisk udskriver det medicin der skal til for at blive rask, i mit tilfælde piller mod forkølelsessår, i stedet for virkningsløs og besværlig salve, og penicillin mod et inficeret sår.
I begge tilfælde instruerede han mig i at tage én dagsdosis på én gang og derefter følge anvisningerne på etiketten. F.eks. 3 piller på én gang om morgenen, og derefter én før hvert måltid.

Den gamle læge var tilhænger af at se tiden an til det alligevel var for sent at gøre noget, som det øvrige danske sundhedssystem.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk