* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?  (Læst 12000 gange)

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?
« Dato: 27, Marts 2014 - 17:04 »
Vi kunne tænke os en bagemaskine - men alle dem vi har kunnet finde til salg i Danmark, tåler ikke opvaskemaskine. Deres bakke er typisk aluminium, belagt af en non-slip teflon belægning.

Imidlertid anvender vi ikke salt i opvaskemaskinen. Kun afspændingsmiddel og neophos quantum opvasketabs. Opvasketabs'ene kan bruges til glas, og er glas-pest fri.

Kan vi evt. vaske delene i opvaskemaskine uden opvasketabs?

Vores opvaskemaskine er en bordopvaskemaskine, og normalt sætter vi den på 45 grader hurtigvask.

Hvorfor kan teflon belægningen ikke tåle opvaskemaskine? Skyldes det aluminium og vaskemaskinens dele? Kan vi bruge den til teflonbelagt aluminium hvis det vaskes alene, og uden vasketabs (kun med afspændingsmiddel)?


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?
« Svar #1 Dato: 28, Marts 2014 - 12:04 »
Svaret er meget enkelt: Du har slet ikke brug for at vaske bagemaskinens form!
Det er endnu en genial ting ved bagemaskinen, nemlig at der ingen opvask er.

Man vejer ingredienserne direkte af i formen, og hvis man kun bruger maskinen til at ælte og hæve dej, så kan den indtørrede dej bare trykkes af med fingrene.

Når man bager i formen sidder der lidt brune rester, men de gør ingen skade, og kommer under alle omstændigheder kun af ved håndkraft, så ingen grund til at løbe risikoen med at ætse overfladen af med maskinopvask pH 10

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?
« Svar #2 Dato: 30, Marts 2014 - 04:37 »
Normalt er opvakemaskinemidler stærkt alkaliske, og det tåler aluminium ikke så godt.
Det er dumt ikke at komme salt i opvakemaskinen, hvis den ellers har blødgøringsfilter. ellers kommer du til at vake op i hårdt vand, som kræver mer sæbe, og giver dårligere opvask.

Såkaldt "glaspest 3 er et resultat af varmt alkalisk vand. Man kan selvfølgelig bruge lav temperatur og et mere neutralt middel. Det er vel det du gør. Men vasken bliver mindre hygiejnisk, og gtyder med mv ikke rene.
Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?
« Svar #3 Dato: 01, April 2014 - 15:29 »
Hvis formen kan rengøres i rent vand uden sæbe - så lyder det nemt. Vi gør det samme med kaffekopper.

Jeg bruger opvasketabs der har indbygget saltfunktion. Vaskemaskinen kan kodes til, at ikke anvende salt når der bruges opvasketabs. Tabs'ene giver ikke glaspest.

I vores tidligere opvaskemaskine, hvor jeg brugte salt og almn. opvaskemiddel blev glas med tiden ridsede. Det har jeg ikke oplevet i den vi bruger nu, hvor jeg ikke bruger salt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kan teflonbelagt aluminium tåle opvaskemaskine?
« Svar #4 Dato: 01, April 2014 - 20:15 »
Jeg kan tilslutte mig harbsts hovedkonklusion: INTET af aluminium bør maskinopvaskes. Miljøet i opvaskemaskinen er - ved normal brug - både for basisk og for varmt! Og aluminium tåler ikke varm base. Gør man det alligevel (og jeg har prøvet med tykbundede aluminiumgryder), får de en ru grå overflade.
At vaske op ved lav temperatur er godt for sarte glas og på sin vis miljøvenligt - men ikke så hygiejnisk.
Jeg tror ikke jeres opvaskemaskintabs med "indbygget saltfunktion" har noget at sige i forhold til glaspest eller ridsede glas. Jeg kender ikke de pågældende tabs, men gætter på, at de har et højt indhold af phosphat. Hvor miljøskadeligt det er, afhænger af processen i jeres lokale rensningsanlæg. Hvis det er et fuldt udbygget tretrinsanlæg, kan det være ligemeget, for det kan håndtere phosphat.
Derimod er jeg ganske overbevist om, at jeres løsning er dyrere - både for jer selv og principielt også for kommunen - end at benytte ionbyttet vand, der er frit for calcium (det er det saltet gør) og derfor ikke afsætter belægninger.
Men hvis I er glade for jeres maskine og dens funktion, og hvis I har råd til tabs, der er dobbelt så dyre som de billigste på markedet, der er lige så effektive (men muligvis mere basiske), så kan I roligt fortsætte.

Mht. bagemaskinen, så ville jeg nok vælge at tilsætte en lille dråbe gammeldags opvaskemiddel til det vand jeg skyllede skålen i - sliplet eller ikke. Men hvis rengøringen er lige så nem som i en almindelig slipletform uden maskineri, så er det ikke noget stort problem.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk