* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: Kopiering fra set-top boks til DVD  (Læst 10461 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Kopiering fra set-top boks til DVD
« Dato: 06, April 2014 - 16:01 »
Vi har TV via kabel med en set-top boks, som har indbygget harddisk. Det fungerer prolemfrit i dagligdagen.Men nu har vores søn bedt os om at optage en bestemt udsendelse, som han er afskåret fra at se.
Den slags ville jo fungere problemfrit "i gamle dage" fra ca. 1980 til omkring 2005, da sligt kunne gemmes på et VHS-bånd og siden flyttes fysisk. Men set-top boksen har en ip-adresse og kan ikke uden videre flyttes til et andet sted ...
Vi har ganske vist endnu en VHS, men har aldrig fået den sluttet til som optager på det nye net, den er kun til afspilnng af gamle film. Og sønnen har slet ikke sådan noget "forældet bras".
Mit spørgsmål er nu, om der findes kopieringsmuligheder?
Vi har en HDMI-udgang på boksen og en PC med HDMI-indgang. Kan det bruges til at overføre en fil, som efterfølgende kan brændes ned på en DVD?
Sønnen har en harddisk/DVD-optager, men den er for gammel til at kunne fange MPEG4-signalet, så han kan ikke længere selv optage, og han har heller ikke nogen HDMI-indgang - derimod SCART og phono. Vores set-top boks har også SCART ud.
Er der nogen der ved, om disse muligheder kan udbyttes til at flytte den lagrede fil? Signalet fra boksen kan vel komme ud, hvis vi "påstår", at vi sender det til vores TV?
Mvh. Morten Jødal

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #1 Dato: 06, April 2014 - 20:08 »
Hej Morten.

Vi bruger modellen med SCART ud fra set-top boksen, og så SCART ind på en ældre harddisk/DVD-optager. Det virker udmærket, dog er kvaliteten lidt dårligere end ved direkte digital overførsel.

Efterfølgende flytter vi optagelsen over på en sletbar DVD, som så kopieres ind på PC'en. På PC'en kan man evt tilklippe med det forældede program DVD Shrink 3.2, hvis ikke muligheden er på harddisk/DVD-optageren.
Hvis optagelsen skal ses på en tablet, konverterer vi til MP4 med programmet Handbrake.

Det er noget omstændigt, men det virker (og familien mener, at så laver jeg da noget fornuftigt!).

Jeg er i øvrigt lige ved at flytte "Slaget om Midway", som jeg senere skal se sammen med det ene barnebarn. Han har nået den alder, hvor fly og hangarskibe er interessant.

Hvis du kan får HDMI til HDMI til at virke, er kvaliteten nok bedre end den analoge overførsel.

//Jørgen.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #2 Dato: 06, April 2014 - 20:11 »
Citat fra: Morten Jødal
Vi har en HDMI-udgang på boksen og en PC med HDMI-indgang. Kan det bruges til at overføre en fil, som efterfølgende kan brændes ned på en DVD?
Godt spørgsmål :)
Hvad siger brugsanvisningen til din grafikKort?
Hvad kan gå galt, hvis du prøver?
Citat fra: Morten Jødal
Sønnen har en harddisk/DVD-optager, men den er for gammel til at kunne fange MPEG4-signalet, så han kan ikke længere selv optage, og han har heller ikke nogen HDMI-indgang - derimod SCART og phono. Vores set-top boks har også SCART ud.
Kan du ikke forbinde din gamle VHS-recorder til setTOP-scart og optage video på VHS-bånd?
Derefter kan du lade sønnen låne både VHS-recorder og bånd.

Hvad hedder din SetTopBox?

Mvh jj

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #3 Dato: 06, April 2014 - 21:08 »
Nu skriver du, at der er en HDMI input på din PC. På de fleste PC'er er HDMI porten kun for output af skærmbilledet, så check lige at porten er til input, hvis du ikke er helt sikker på det.

Hvis det er korrekt er det næste problem, at PC'er, der er forsynet med HDMI-input, i mange tilfælde blot tillader, at HDMI signalet vises på skærmen, men i øvrigt ikke kan behandle selve signalet endsige lagre det.

Der findes specielle kort, der tillader at HDMI-signalet kan lagres og bearbejdes af PC'en, men det er vist ikke standard på ret mange PC'er.

thegenni

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #4 Dato: 14, Oktober 2015 - 08:44 »
Hej Morten

Det kan jeg bestemt godt sætte mig ind i. Det er drøn irriterende at det skal være så besværligt at få "lov til at optage" nogle programmer. Det var meget lettere førhen :-)

Jeg købte også et samsung 7 serie fjernsyn i 2010, og der stod at det kunne optaget til harddisk. Da jeg så får købt det og sat mig ind i tingene, så kan ejg ikke få det til at optage. Så ringede jeg til Samsungs support, og de sagde at de havde deaktiveret muligheden, fordi man ikke må optage tv-programmer..... 
Mon det kan være grunden til at de gør det så besværligt...

Jeg har nogle gode konvertere liggende til RGB kabler, som er brugte. Du må gerne købe et, hvis du vil. Kontakt mig på www.medieland.dk Disse kan du bruge, ved at du tilslutter din hdmi udgang med en konverter til RGB kablet, på denne måde kan du med et videocapture-program fange udsendelsen.   Det er lidt besværligt, mern det er da en løsning ;)

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #5 Dato: 14, Oktober 2015 - 19:33 »
HDMI laver intern kryptering, så det optagede ikke kan flyttes og afspilles på andet HW:
https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection.

Men jeg forstår ikke snak om ip adresse. Box burde kunne flyttes med optaget indhold.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kopiering fra set-top boks til DVD
« Svar #6 Dato: 18, Oktober 2015 - 14:18 »
Men jeg forstår ikke snak om ip adresse. Box burde kunne flyttes med optaget indhold.

Det er jo en gammel tråd, og der er sket meget i mellemtiden.

1. Vores søn fandt en anden løsning på at få sine optagelser, så jeg kom aldrig til at afprøve nogen form for kopiering.

2. Vi har skiftet udbyder - fra TDC, som har leveret boxen, til DLG, som har en specialaftale til lavere pris - men grundlæggende er udstyret ganske det samme, og den fysiske forbindelse (fiber) til huset er også den samme. Men der kom en tekniker og stillede en ny router op lige inden for væggen.
Jeg fik også en ny settop-box tilsendt, med besked om at returnere den gamle til TDC.
Da de to bokse var identiske, prøvede jeg at lade den gamle sidde, og det virkede fint - da jeg havde hentet en ny IP-adresse (der er en udførlig fremskridtsrapport på TV-skærmen under processen).
Men efter nyinstallationen konstaterede jeg, at de gamle optagelser - dem min søn skulle have haft kopi af - fortsat lå der, men ikke kunne afspilles, da de ikke tilhørte den bruger som nu var logget på.
Heldigvis kunne de gamle optagelser godt slettes, og jeg valgte at returnere den fabriksnye box i ubrudt kasse - det håber jeg TDC blev glad for!
Den gamle/nye har nu fungeret i snart et år uden problemer - men med ny IP-adresse.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk