* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 77
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 84
I alt: 84

Forfatter Emne: Et spørgsmål om et batteris ('element') virkemåde.  (Læst 23735 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om et batteris ('element') virkemåde.
« Svar #15 Dato: 15, Maj 2014 - 09:44 »
Harbst har ret!
Batteriet Sixtus er noget for sig selv.
Det leverer - til glæde for mange omkringboende - nogle imponerende salutter.
Og det ser imponerende ud - især de gamle forladere.
Et besøg kan anbefales for historisk interesserede - og de fleste andre.

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om et batteris ('element') virkemåde.
« Svar #16 Dato: 15, Maj 2014 - 11:36 »
Jamen hvorfor dog begynde at diskutere noget der aldrig har været uenighed om?

Jeg minder lige om, at jeg tidligt i tråden skrev:

For nu lige at få på plads hvad spørgsmålet egentlig gik på, har jeg slået ordet "batteri" op på ordnet og fundet følgende hovedbetydning i Den Danske Ordbog (som dækker moderne dansk):
... [forklaring af det elektriske batteri] ...
De andre betydninger er af militær art (og den ældre "Ordbog over det Danske Sprog", som også er tilgængelig på Ordnet, anfører ordets oprindelse fra fransk; det er noget med at slå og beslægtet med "batalje".

Jeg har skam også fornylig hørt salutskydning fra et militært kanonbatteri, nemlig det der er stillet op i fregathavnen i Ebeltoft.
Her fejrede søværnet 150 års dagen for slaget ved Helgoland - Danmarks eneste triumf under den ulykkelige krig i 1864, og det blev markeret med kanonsalut fra landbatteriet, som blev besvaret fra fregatten Niels Juel ude i Ebeltoft Vig. Senere på dagen blev der også skudt med de gamle kanoner på batteridækket på fregatten Jylland under en (forkortet og forenklet) genopførelse af slaget.
På denne dag lå "Niels Juel" og "Jylland" således side om side i samme farvand for første gang i 150 år! "Niels Juel" var flagskib under slaget ved Helgoland - men det er dog kun navnet, der er det samme. "Jylland" derimod har også samme identitet og er ubetinget Danmarks flotteste sømilitære minde - et must for historieinteresserede!

Så meget om et spørgsmål vi slet ikke var uenige om - men nu fik det fine museum da lidt reklame ...  ;)
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk