* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 51
I alt: 51

Forfatter Emne: Afsyring af varmeveksler  (Læst 27186 gange)

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Afsyring af varmeveksler
« Dato: 07, April 2014 - 10:11 »
Jeg står for at skulle afsyre 1 rustfri rørvarmeveksler og 1 rustfri pladevarmeveksler kobberloddet.

Har googlet en del på det, men har nogle spørgsmål, som jeg håber at kunne få hjælp til her.

Jeg er kommet frem til, at der kan anvendes salpetersyre 0,5% max 65gr. C eller  myresyre 5% eller
fosforsyre max 5% max 85gr. C.

Er der andre fordele ved at opvarme syren ud over at nedsætte procestiden.

Så valget vil vel være at anvende fosforsyre, så kan jeg bruge det i toilettet også, som Morten Jødal foreslår i et andet indlæg.

Lugter/stinker fosforsyre, som mange syrer gør?

Kan fosforsyre også anvendes til kaffemaskine med alu-beholder?

Havde håbet på at citronsyre kunne anvendes, da det jo er totalt lugtfrit, og nemt at opbevare i frostvejr også.

På forhånd tak - A Høj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #1 Dato: 07, April 2014 - 10:30 »
Phosphorsyre er totalt lugtfri - men der er ingen garanti imod, at der kommer lugt fra de ting der opløses.
Aluminiumphosphat er meget uopløseligt, så phosphorsyre i den nævnte koncentration og ved dette temperaturområde er også anvendeligt til aluminiumgenstande. Jeg TROR også godt det kan bruges til kaffemaskinen, men da temperaturen her kortvarigt bliver højere under processen, må det komme an på forsøg - som jeg ikke har lavet eller har kendskab til.
I en nødsituation ville jeg nok vove det, men til planlagt afkalkning vil jeg foretrække at blive ved den kendte og helt ufarlige citronsyre.
Jeg er forøvrigt overbevist om, at citronsyre også kan benyttes til dit formål. Når du ikke finder det i din søgning, skyldes det givetvis prisen. Jeg kender jo ikke størrelsen på din varmeveksler - men mon ikke den er en hel del større end kaffemaskinens rør? Og dermed bliver forbruget så højt, at kemikalieprisen også spiller en rolle.
Mvh. Morten Jødal

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #2 Dato: 07, April 2014 - 16:41 »
Hej Morten.

Tak for det hurtige svar.

Hvis valget bliver citronsyre, hvor mange gram skal jeg så anvende pr. liter vand.

På den anden side, når det nu er lugtfri, tiltaler det mig at anvende fosforsyre, som du anbefalede til toiletkumme i et andet indlæg.

Det bliver leveret i en koncentration på 75%, kender du frysepunket for dette?

Hvis jeg undlader at opvarme det til 85gr.C, vil jeg så opnå samme resultat mht. afkalkningen, blot tiden er til det?

På forhånd tak - A Høj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #3 Dato: 07, April 2014 - 17:29 »
Frysepunktet for 75% phosphorsyre er -17,5°C, og blandingen har en betydelig tilbøjelighed til at underafkøle - altså fortsat være flydende selv ved lavere temperatur end det formelle frysepunkt. Dertil kommer, at den IKKE udvider sig ved frysning, så den er let og sikker at opbevare.
Ved stuetemperatur foregår afkalkningen også, men 60-70 gange langsommere end ved 85°. Det øger risikoen for grubetæring, hvis der er materialefejl, så jeg vil bestemt anbefale en hurtig behandling med varm væske. Det er vigtigt med god cirkulation, da der i et vist omfang vil dannes slam, som kan lægge sig på de resterende kalkaflejringer og hæmme processen.

Dosering af citronsyre er ikke kritisk - men en ca. 10% blanding anbefales normalt.
Mvh. Morten Jødal

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #4 Dato: 08, April 2014 - 12:27 »
Hej igen.

Endnu engang tak for dine gode svar Morten.

Valget blev alligevel citronsyre, fandt noget billigt i Tyskland, så er der også rigeligt til noget hyldeblomstsaft.

Og så opstod der lige et spørgsmål mere.

Jeg har planer om en ombygning af mit varmeanlæg, heri skal der indgå en flowventil. Mht. at forsinke tilkalkningen af denne, hvor er de så bedst at sætte den – i koldtvands tilførelsen eller efter varmeveksleren dvs. i det opvarmede vand?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #5 Dato: 08, April 2014 - 12:48 »
Her er vi lidt på kanten af min kernefaglighed, men et skud fra hoften er:
Ved opvarmning af vand falder opløseligheden af CO2 i vandet, og derfor udfælder en stor del af kalken  - enten som fine partikler fordelt i vandet, eller på hedefladerne.
Det må derfor være hensigtsmæssigt at placere ventilen efter opvarmningen, hvis der er frit valg.
De ultrafine partikler vil blive revet med af vandet under drift, og der sker ikke nogen ny udfældning i denne del af systemet.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #6 Dato: 10, Maj 2014 - 13:49 »
Hvis man holder varmefladerne under 60°C er kalkudfældningen minimal ved sædvanligt vandværkstryk. Men over 60°C tager det fart. Desværre som fastsiddende kedelsten . Den hæmmer varmeoverføringen og øger strømningshasigheden, hvorved udfældningen øges.

På tappestedet for varmt vand falder trykket og dermed opløseligheden af kalken . derfor tilkalkning i bruser og vanhaner.

Bedste råd er at på temperaturen på varmemediet i varmeveksleren ned på højest 60 °
Jørgen Harbst

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Afsyring af varmeveksler
« Svar #7 Dato: 02, Juni 2014 - 09:59 »
Hej igen.

Takker for indslagene – Ja kalken/mineralernes verden er forunderlig – Ihvertfald for mig.

Se vedhæftede billede.

Jeg havde en underlig oplevelse for nogle år siden. Trækket på toilettet gav problemer, når der var papir og andre sager iblandet. Så pillede jeg toilettet af, og der fik jeg syn for sagen. Mineralklumpen var hård som sten, og der skulle en hammer til for at få den til at løsne sig.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk