* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Google positionering  (Læst 9239 gange)

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Google positionering
« Dato: 17, Maj 2014 - 08:22 »
Hej,
Jeg har et lille spørgsmål til googles positionering. Når jeg går ind på fx netto.dk's "find nærmeste butik" bliver jeg positioneret hos min nabo (adressenabo, fysisk er der et hus imellem os). Jeg har en almindelig ADSL forbindelse, så det kan ikke være den unøjagtighed der er ved positioneringen af en mobiltelefon (eller USB modem).
Er der nogen der har en god forklaring på denne fejlplacering?
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Google positionering
« Svar #1 Dato: 17, Maj 2014 - 17:23 »
Kan http://map.krak.dk/ vise din adresse korrekt placeret?

Mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Google positionering
« Svar #2 Dato: 17, Maj 2014 - 18:40 »
Jeg har testet Google på min villavej. Jeg bor i nummer 30 og ligeoverfor mig ligger nummr 23 (Vejen har nummer 42 og nummer 35 som det højeste) Det ser ud som om Google ikke lave fejl her.

Google Street View har været i mit nabolag, så måske har deres computere talt efter?

Måske Google i din gade gør ligesom min GPS: Deler vejen op i et antal lige store bidder svarende til antallet af husnumre. Da grundene ikke er lige store eller den ulige side har færre numre end den lige side, gør at dit hus ikke ligger rigtigt på kortet.

Min GPS placerer altid min bil i genboens (nr 26) når jeg parkerer hjemme.
Ha en god dag

Mikael Boldt

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Google positionering
« Svar #3 Dato: 17, Maj 2014 - 21:38 »
Kender Netto (Google) din nøjagtige adresse?

Hvis jeg på Nettos side blot indtaster postnummer bliver jeg positioneret til et sted ca 1 km fra min bopæl. Indtaster jeg gadenavn (uden nummer) bliver min position ca. midt på vejen. Indtaster jeg også husnummer finder den den korrekte position. Dette er vel også det mest logiske, for hvordan pokker skulle den kunne finde positionen nøjere hvis ikke den fulde adresse er til rådighed.

Den spørger dog også om jeg vil dele min adresse med Netto. Det vil jeg ikke så derfor svarer jeg blot nej, men muligvis sætter Netto (eller Google) en cookie, hvis jeg svarer 'ja', så jeg ikke næste gang behøver at indtaste adresse.

Du skriver intet om, hvad du har givet af oplysninger til Netto (Google), så det er lidt svært at vide, hvilke informationer applikationen fra Google har til rådighed. Prøv at finde din adresse på Google Map for at se, om positionen er korrekt der.

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Google positionering
« Svar #4 Dato: 18, Maj 2014 - 13:36 »
Kan http://map.krak.dk/ vise din adresse korrekt placeret?

Mvh jj


Krak viser bare gaden, ikke nr.

@efry: Netto kender ikke min adresse. Er google der kender den (slog "location" til), og nettos hjemmeside bruger google maps til at finde butikker. Såvidt jeg har forstået bruger den noget i stil med windows "tracert" kommando til at finde location - så det der under mig er at den finde naboen istedet for mig.

@Boldt: Hvis jeg slår min adresse op på google streetview, viser den et billede af den korrekte adresse.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Google positionering
« Svar #5 Dato: 18, Maj 2014 - 20:30 »
Tracert kommandoen kan vel ikke anvendes, for den viser kun hvilke routere, der indgår i forbindelsen fra min ADSL-tilslutning og min aktuelle IP-adresse kender Netto jo i og med, at de har sendt mig siden. Skulle de ud fra den kende min fysiske adresse, må de da have fat i min ADSL-udbyder for at høre, hvem der for øjeblikket har fået tildelt den pågældende IP-adresse. Denne oplysning håber jeg ikke, at de umiddelbart kan få, for så ville alle, hvis hjemmeside jeg besøgte, jo kende min adresse. Jeg mener kun, at politiet kan få denne oplysning, hvis de har en dommerkendelse.

Hvis jeg i Krak ønsker en rute kan jeg få Firefox til at spørge mig om jeg vil dele min adresse med Krak.dk. Svarer jeg 'ja' til dette fremkommer en position, der ligger mere end 1 km fra min aktuelle position, hvilket vel også er godt nok, hvis jeg skal til den anden ende af landet, men ellers må betegnes som ret groft skudt.

Firefox skriver om funktionen:

Hvordan virker det?

Når du besøger en positionsbevidst hjemmeside, vil Firefox spørge dig, om du vil oplyse din position til hjemmesiden.

Hvis du indvilliger, vil Firefox indsamle information om nærliggende trådløse netværk og din computers ip-adresse. Firefox vil så sende oplysningerne til en positionsudbyder – Google er valgt som standard – for at få et estimat af, hvor du befinder dig. Estimatet sendes så videre til hjemmesiden.

Hvis du ikke indvilliger, sender Firefox ikke nogen oplysninger.


Hvor nøjagtig er funktionen?

Nøjagtigheden varierer meget fra sted til sted. Nogle steder kan positionsudbydere angive en lokalitet inden for nogle få meter. Andre steder kan nøjagtigheden være betydelig mindre. Alle lokaliteter er udelukkende estimater, og vi garanterer ikke for nøjagtigheden. Undlad at bruge denne funktion i nødstilfælde. Brug altid din fornuft.

Da min computer ikke er tilsluttet trådløst, har de altså kun min IP-adresse til rådighed samt IP-adressen for ADSL-netværkets router, der muligvis er placeret på den lokation, som Google anslår som min fysiske adresse.

På Nettos hjemmeside ser det ud til, at de ikke anvender Google, for som minimum skal jeg angive postnummeret for at starte søgningen. Jeg får herved en position, der ligger omtrent i centrum for postnummeret og langt fra min bopæl. Hvis jeg derefter clicker på 'anvend min aktuelle position' bliver den adresse, som ligger midt i postnummeret blot overført til søgefeltet, og Firefox spørger ikke, om den må overføre adresseoplysninger, så det ser ud som om det er en anden funktion som netto.dk implementerer uden om interaktion med Firefox og kun ud fra de oplysninger jeg selv har indtastet.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk