* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Udskiftning af batteri i bundkort  (Læst 23077 gange)

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Udskiftning af batteri i bundkort
« Dato: 20, Maj 2014 - 16:57 »
Hej

Jeg bliver nødt til at udskifte c-mos batteriet i min computers bundkort. Uret går som vinden blæser og den er længe om at starte op. Jeg har aldrig prøvet det før og er næsten helt blank.

Selve udskiftningen af batteriet (CR2032) er jo enkel nok, men brugerhåndbogen er helt tavs om netop dette problem.
Jeg har kigget en del på nettet og fundet ud af at jeg skal tage backup af BIOS, hvilket jeg har gjort, og forhåbentlig lykkes det at få den installeret igen.

Er der nogen der har nogen tip, er der andre ting jeg skal tage mig i agt for?

Bundkortet er et Asus P5N32-E SLI

Øvrigt Intel duo 3,0Ghz 6 GB RAM. Win 7

Maskinen er hjemmebygget for 6 år siden men er stadig kraftig nok til mit behov, så jeg vil gerne holde liv i den lidt endnu.

Ken

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #1 Dato: 20, Maj 2014 - 17:04 »
Jeg ville supplere backup, med et papir notat indeholdende opsætnings parametre.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #2 Dato: 20, Maj 2014 - 17:46 »
Det eneste du skal passe på med er at vende cellen rigtigt . Når du tager den gamle ud, så se nøje på den og noter hvordan den vender , inden du har drejet den.

Din bios kan allerede været ændret fra det originale. Det er måske derfor, den er blevet langsommere.
De fleste maskiner har et mere eller mindre automatisk  valg for en sikker automatisk opstart.
Der kan så også være en optimal, som ikke er så sikker uanset udstyr, men hurtigere. Den kan ofte vælges manuelt under en menu i biosopsætningen. 
« Senest Redigeret: 20, Maj 2014 - 18:45 af harbst »
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #3 Dato: 21, Maj 2014 - 08:56 »
Jeg har efterhånden skiftet mange batterier til bios. Det er plug and play - har aldrig taget backup før skift, bare gjort det og så indstillet uret bagefter. Hvis batteriet er helt dødt er alle indstillinger i bios alligevel resat efter hver genstart af maskinen. 

 CR2032 batteriet kan selvfølgelig vendes forkert, men det er godt nok svært at få det presset forkert ned i en holder til det.

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #4 Dato: 21, Maj 2014 - 19:35 »
Nej i mange computere kan man uden besvær sætte cellen omvendt i. 
Jørgen Harbst

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #5 Dato: 21, Maj 2014 - 21:20 »
Nu blev jeg lidt forvirret på højere et plan.

Det vil sige at jeg bare kan skifte batteriet uden videre uden at der sker noget med BIOS? Måske lige stille uret bagefter?

Ken


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #6 Dato: 21, Maj 2014 - 22:38 »
Se i din menu for biosopsætning.
Den får man ved under start at hold en eller to taster nede. Det er lidt forskelligt for forskellige bios hvilke det er. Se i manualen til bundkortet. Eventuelt på fabrikantens hjemmeside.

Når du er i menuen, så se om der er et punkt for sikker opsætning.  Hvis der er det kan du roligt bare skifte batteriet.
Bagefter kommer så en øvelse med at justere biosopsætningen til det hurtigst og bedst mulige. Ofte er det med at prøve sif frem, og hele tiden holde noteret hvad man har ændret med succes.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #7 Dato: 22, Maj 2014 - 08:25 »
Ja, skift løs - der sker ikke noget du ikke kan rette bagefter og er batteriet dødt i forvejen, så sker der ikke noget, der ikke sker hver gang du slukker/tænder computeren.

Er din computer en harbts-model, så skal du åbenbart passe rigtig godt på at du vender batteriet rigtigt. Er de computer lidt mere moderne, er dit største problem at få kabinettet skilt ad og samlet igen.




vh.
Claus

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #8 Dato: 22, Maj 2014 - 09:16 »
Umiddelbart mener jeg at BIOS konfigurationen skrives til en EEPROM, så selve konfigurationen skulle ikke bliver slettet.

Så bare skift batteriet :-)

/Tommy

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Udskiftning af batteri i bundkort
« Svar #9 Dato: 22, Maj 2014 - 14:38 »
Så er det batteri skiftet. Det var jo nemt.

Jeg siger 1000tak for svarene.

Det eneste der skete var at der kom en meddelelse om en checksum error og at default var loaded. Så kørte den som den plejer.

Man bliver jo lidt nervøs når man søge oplysninger på nettet og så ser at der kan ske alt mellem ingenting og en total nedsmeltning af computeren.

Ken

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk