* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: sodastream-maskine  (Læst 11216 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
sodastream-maskine
« Dato: 28, Maj 2014 - 13:18 »
For nogen tid siden fik jeg en sodastream-maskine.
Den hedder i virkeligheden wassermaxx men det er den samme som sodastream.

Maskinen fungerer men jeg synes ikke at der kommer særlig meget brus i vandet.

Sammenlignet med en almindelig sodavand, f.eks appelsinvand eller cole er sodastream skuffende.

jeg blev fortalt at det skyldes at der ikke er så meget kalk i  vandet her i Grønland, men passer det?

har I andre erfaringer med disse maskiner? Hvis den ikke bliver bedre kan jeg lige så godt sælge den på loppetorvet.

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: sodastream-maskine
« Svar #1 Dato: 28, Maj 2014 - 17:14 »
Hej Gerda.

Umiddelbart tror jeg ikke forklaringen med kalken holder. Der kan godt være forskel på, om vandet er mere eller mindre mineralholdigt - og vand der kommer fra smeltet indlandsis indeholder klart mindre af alle mineraler end grundvand. Herunder kan der også være forskel på pH.
Alle typer fabriksfremstillet sodavand og cola har meget lav pH. Det kan skyldes naturlige syrer i frugten eller - hyppigere - diverse tilsatte syrer, såsom citronsyre eller phosphorsyre (det sidste karakteristisk for cola). Den sure smag overdøves i nogen grad af sukkersmagen, der altid er dominerende i disse drikke, men kulsyren lader sig naturligvis ikke snyde - den spaltes i vand og fri CO2, når der er stærkere syrer til stede, og det er CO2, der udgør bruset.
"Danskvand" er jo ikke tilsat hverken sukker eller syrer, og bruset er gerne en smule svagere end i sodavand. Men jeg har drukket danskvand med både højt og lavt mineralindhold og masser af brus.

Jeg har desværre ingen erfaringer med sodavandsmaskiner, men jeg tror dit problem er fysisk snarere end kemisk. Det afgørende er nemlig, med hvilket tryk CO2 pumpes ind i vandet, og dernæst ved hvilken temperatur.
Det er et forsøg værd at benytte maskinen ved lavere temperatur, idet opløseligheden af alle gasser falder med stigende temperatur. En del CO2 skal gerne være opløst som kulsyre, før bruset bliver nogenlunde holdbart.

Hvis der i konstruktionen af din maskine indgår en reduktionsventil - og det gør der sandsynligvis? - kan den også være justeret forkert.
Men som sagt er jeg uden praktisk erfaring med sodavandsmaskiner, så jeg ved ikke om der kan gøre noget ved det.

Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: sodastream-maskine
« Svar #2 Dato: 28, Maj 2014 - 19:26 »
Sæt flaske med vand i køleskabet inden du pumper CO2 i. Det gør at der på den måde ,ved samme tryk, kan komme mere CO" i.
Giv flere truk med maskinen indtil overtryksventilen letter.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
sodastream-maskine
« Svar #3 Dato: 29, Maj 2014 - 23:33 »
Idag prøvede jeg at bruge køleskabskoldt vand, og jeg tilsatte lidt citronsaft inden jeg tilsatte CO2 . Hermed har jeg lavt pH.

Resultatet blev en herlig syrlig usødet drik med masser af brus.

Fabrikanten tilråder at man ikke tilsætter noget men udelukkende sætter brus på rent vand. Det ignorerer jeg. nu har jeg fundet en brugbar metode.

Tak for gode råd.
Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: sodastream-maskine
« Svar #4 Dato: 30, Maj 2014 - 19:04 »
Idag prøvede jeg at bruge køleskabskoldt vand, og jeg tilsatte lidt citronsaft inden jeg tilsatte CO2 . Hermed har jeg lavt pH.

Tjah - så var kemien alligevel også vigtig!  :)
Under alle omstændigheder: Tillykke med resultatet!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk