* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: Propan ilt acetylen  (Læst 10896 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Propan ilt acetylen
« Dato: 26, September 2017 - 14:07 »
Altså;
Min bil drypper olie fra bundkaret. Har prøvet og skifte den på en ældre model. Det er over 14 år siden, og jeg husker, at mine arme var ved og falde af af alt det skrue arbejde. Bundkaret ville ikke ud; Der manglede kun 0,5 cm . Rigtig sur og træt og opgivende sparkede jeg til bilens højre forhjul.
Så faldt bundkaret ned. Husk, at det skal være det rigtige hjul. :D
Sprit ny kar fra Toyota er købt og lakkeret med autolak, der blev købt ind med fødevare, øl og tobak. Alt klar til til den værst tænkelige situation. Og her kom choket; Ud af 18 bolte der holder karet oppe er kun 2 med synlig hoved. Resten dvs. ca. 16 skal ud med vold.
Indtil videre har jeg brugt varme/kulde chok med ganske fin resultat. Som varme brugte jeg diverse gasvarmer, mens til kulde anvendte jeg flydene propan/butan. Metoden er fin nok og det virker.
Jeg blev fristet af dette patent; http://www.ebay.com/itm/CFH-SCHWEISS-FIX-SF-3100-tragbares-Hartl%C3%B6tger%C3%A4tger%C3%A4t-mit-4-versch-Gasd%C3%BCsen/201835596744?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 .
Finden ligger dog i ilt forbrug. Med de autorisere flasker på 1Liter koster det ca. 800,- Kr pr. time i forbrug. Det nægter jeg og betale. Jeg har bestilt en fyldt 10L Oxygen flaske med flaske og fragt for ca. 1100Dkr.
Jeg har prøvet og flytte R12 med fin virkning. Men det der ilt er jeg noget bange for.
Kort; Jeg ønsker og hælde flydene ilt fra en stor flaske til den lille trods forbud.
Hvis nogen er i tvivl Toyota Hi-ace årgang 94 synet uden anmærkniger 14 dage siden.  ;D
V.H.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #1 Dato: 27, September 2017 - 13:38 »
Jeg forstår ikke helt præcis hvad du mener.
Hvis der ikke er hoved overhovedet på boltene. kan du vel få karret af uden at tage boltene us.
Hvis hovederne bare er medtaget og ikke passer på en top er derjo flere andre måder at tage dem på.
en af dem er en god svejse tang. Den kan holde godt fast på alt metal. Der findes også andet smart værktøj til formålet. .
Det er absolut farligt og uansvarligt at beuge fluydende ilt til køling.
Ilt fra trykflaske duer ikke til køling.
Flydende F-gas kan køle men er også farligt,dog ikke så slemt som flydende ilt.
Jørgen Harbst

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #2 Dato: 27, September 2017 - 13:46 »
Hvad med flydende nitrogen?
Carsten

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #3 Dato: 27, September 2017 - 20:53 »
Tak for Jeres svar. De har givet noget stof til eftertanke.  :(
Mens Propan/butan giver ca. - 20 grader C i flydende form, giver de andre gaser ungefer - 200C. Jeg har prøvet og have "flaskegas" løbbende ned af min hånd på en varm dansk sommerdag (16C), men det var ikke rigtigt andet end iskold dag i Sverige,.
Jeg er ikke bange for rustne bolte, men i nogle situationer er det "Point of no return" .
 Harbs; Til diverse ukurente bolte har jeg købt topnøgler i ""Tommer"", men når en oprindelig 11mm boltehoved er rustet til 8mm top, hvad så.
Min procedur er;
2; Varme = 0
5; varme = varme + 1
10; giv bolten varme
20  giv bolten kulde
30  giv bolten wd40
40 if varme not 20 goto 5
50 giv bolten en ordenlig en med en hammer.
60 If bolten not løsner med blød hånd Then;
     Goto 2
70 End.
 ;D

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #4 Dato: 27, September 2017 - 21:20 »
Kan en "Gator Grip" muligvis være løsningen?
https://www.youtube.com/watch?v=Ny4H27Cs7fI
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #5 Dato: 27, September 2017 - 21:45 »
Tak for forslaget Uffe ! 10 sekunder efter dit svar;
Jeg er ikke meget for de der patentløsninger; men hvad fanden; 2 klik med mussen og det der Gator Grip er bestil, betalt, og hvad der ellers skal til for og sende den til mig fra Kina; http://www.ebay.com/itm/2x-7-19mm-ETC-120A-Gator-Grip-Universal-Socket-Wrench-w-Power-Drill-Adapter-Tool/272479686708?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Kun 2 klik. ;D

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #6 Dato: 28, September 2017 - 00:08 »
Glem din "Gator Grip", skønt du nu har bestilt den. Og glem alt om at rode med flydende ilt.

Quick 'n Dirty metoden til den slags bolte er, at svejse en møtrik på hovedet af den. Hullet i møtrikken er perfekt til at fylde med en TIG/MIG trådsvejsning.

Slutbemærkning: et bundkar til en motor skal ikke spændes med "the Hulk" kræfter, men med søsters hånd. Allerbedst på kryds med en momentnøgle.


SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #7 Dato: 28, September 2017 - 23:18 »
Jeg tror roligt du kan springe køledelen over i din procedure og stadig få et godt resultat.

Som Bent skriver skal bundkarsbolte ikke spændes særlig hårdt, momentnøgle er at foretrække og ved gummipakning helt essentielt.

Jeg ville starte med WD40 (eller bedre krybeolie), så nogle dask med hammer og dorn, gerne af flere omgange og med tålmodighed imellem.

Hvis de ikke løsner sig af dette, så giv dem varmebehandling og igen nogle dask. Køling med -20 grader gas må række som en skrædder i h.....  - så hellere give to gange varme og ellers blæse med alm. luft fra en kompressor.

Ren ilt (flydende eller gas) skal man ikke lege med for sjov. Bare det olie og fedt du er i nærheden af på et bundkar fra ´94 udgør en risiko sammen med ren ilt. Måske Jødal kan forklare hvorfor ren ilt og fedt er en dårlig kombination?
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #8 Dato: 29, September 2017 - 18:17 »
Måske Jødal kan forklare hvorfor ren ilt og fedt er en dårlig kombination?
Den ultrakorte forklaring er, at reaktionen mellem oxygen og en kulbrinte (olie) er en stærkt exoterm reaktion.
Reaktionshastigheden stiger hvis
1. Koncentrationen af oxygen stiger
2. temperaturen stiger.
Betingelse 1 er jo klart opfyldt, hvis man erstatter almindelig luft (21% O2) med ren ilt (og især under tryk). Når så den svage oxidation, der hele tiden vil ske, går i gang, frigives der energi, som udløser betingelse 2. Det betyder en stærkt accelererende reaktionshastighed og meget ofte ...BUM!

Måske kan harbst, som har arbejdet med brande i praksis, give flere detaljer?
Jeg vil nøjes med en anekdote, som jeg fik serveret i min grønne ungdom som advarsel på et svejsekursus:

For mange år siden skulle det dieseldrevne tærskeværk på en herregård startes med trykluft, men bomben med trykluft var løbet tør. Den "vakse" karl, der skulle starte motoren, monterede i stedet en iltflaske på anlægget og satte i gang.
Man fandt bagefter kun hans ene træsko ...

En nyere historie foregik på et ægyptisk kraftværk under renovering i 1990. Her var der smurt med fedt for at få gevindet på reduktionsventilen til en iltflaske til at glide godt. Da man åbnede for hovedventilen, eksploderede flasken, hvad der kostede tre mand livet.
Denne episode skete på et site, hvor min daværende arbejdsplads var i gang og er således mere end en anekdote - jeg har selv talt med øjenvidner.
Den ægyptiske leverandør af svejsegasser var bagefter sur over, at det danske firma fik forbud mod at købe ilt hos ham - for han var selvfølgelig HELT uskyldig  ::) - men hvem skulle ellers have smurt fedt på gevindet?
Der er stærke lovbestemte sikkerhedsforanstaltninger, der skal forhindre folk i at begå sådanne tåbeligheder - b.a. er det ikke muligt at montere reduktionsventiler til ilt på andre trykflasker eller omvendt. Men intet er 100% sikkert i forhold til folk som Chrismark, der altid søger de meget kreative løsninger!
Denne bør du afstå fra, Marek - du er hyggelig at have med i forumet ...
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #9 Dato: 30, September 2017 - 16:36 »
Nu har jeg læst også på andre fora, at det der ilt er noget farligt stads. Jeg vil derfor holde mig til flaske gas og Seoto. Det kan trods alt købes i hver supermarked. Jeg har lært, at det er temperaturforskellen der løsner genstridige bolte. DVS. Hvis man har en bolt med møtrik; varmer man det op for derefter køle bolten ned for krympning, mens møtrikken er stadig varm og udvidet. Det virker fint, men kræver så og sige både varme og kulde på en gang. Jeg ved godt, at findes metaler hvor det er modsat. En slags mini kulsyrildslukker baseret på "Sodastream" ku værre ganske fin.
V.H.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #10 Dato: 30, September 2017 - 18:23 »
Noget helt andet er, at su slet ikke ville kunne bruge ilt som du ønsker - for du kan ikke købe flydende ilt på trykflaske!
Ilts kogepunkt er -183°C, og den kritiske temperatur -140°. Over denne temperatur kan ilt slet ikke bringes på væskeform, men er en komprimeret gas. Og da gassen er ret nær på at være ideal, får du ingen køleeffekt af at sprøjte den på din bolt.
Flydende ilt kan leveres i kryotanke til specielle formål, men er endnu farligere at omgås end komprimeret gas, da koncentrationen jo her er mange gange højere.
Du ville kunne bruge flydende kvælstof, som er ufarligt og koger ved -196°. Det er meget udbredt, men fås ikke i almindelig handel - de fleste forbrugere producerer det på stedet. Kender man en forsker, der har adgang til det, kan det transporteres i en termoflaske, SOM IKKE MÅ LUKKES I TOPPEN!!! Åben beholder, ellers opbygges der overtryk.

P.S. Jeg ved af personlig erfaring, at hvis man spilder flydende kvælstof under omhældning fra en stor beholder til en lille flaske, vil dråberne hoppe ret vildt på gulvet - og det er en kold oplevelse, når en af dem hopper op på ens sandal! Men det var en lille dråbe,og jeg havde sokker på, så oplevelsen fik ingen følger.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Propan ilt acetylen
« Svar #11 Dato: 01, Oktober 2017 - 12:48 »
Det ser ud til, at du har ret Morten. Jeg lagde næsten tom lightergas flaske og ilten i fryseren. Gasen ku klart mærkes som med "noget" flydende inden i, mens ilten forblev "kønsløs" ;D.
De hard-core campister der rejser eks. Europa tynd har udviklet simple men sikre metoder til omhældning af den lokale flaskegas til bilens beholder. Der er trods EU stadig utal af flasker, regulatorer i forskellige lande. Har selv  skiftet gasen om natten selv om flasken ikke var tom. I ekstreme situationer må man bruge sin kropsvarme for og varme flasken op.  ???

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk