Ingeniørdebat > Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi

Tandsæbe.

<< < (2/6) > >>

chrismark:
"Homøopati er fup med stort 'F' i min verden."

Tja..? Hos nogle kan et par jordnøder dagligt helbrede. Kejne "hokus-pokus" her; Hvis man har kost uden fedt, vil man ikke optage række vitaminer, da de kun kan oplyses i fedt. Og det har et jordnøder.

Eller bare et enkelt kommer i edb-programm. "Har du virkeligt brugt 14 dage på og finde en kommer?" ???

Tja..

chrismark:
Har lige modtaget dette aparatus fra England og prøvet det.
http://www.waterpik.co.uk/oral-health-products/water-flosser/WP-250/

Det skal man vist nok lige væne sig til. Det afgiver pulserende stråle på op til 5 bar.

Morten Jødal:

--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 02, Juni 2014 - 10:02 ---Homøopati er fup med stort 'F' i min verden.
--- Afslutning på citat ---

Også i min!
Dog er der i visse tilfælde dokumenteret virkning af homøopatiens grundprincip "små doser virker modsat store doser". Det mest kendte er nok tidligere tiders arsenik-ædere i alpelandene, som vitterligt blev arsentolerante, samtidig med at de udviklede klar hud og blanke øjne - men jeg tror nok de levede kortere end andre i samme område. Og der er i nogle u-lande problemer med arsen i drikkevandet - i ikke-dødelige mængder, men alligevel er stoffet årsag til sygdomme.

Jeg ville aldrig selv drømme om at købe et homøopatisk lægemiddel (og har også før konstateret, at Radiodoktoren er ret tilbøjelig til det alternative, ikke altid med fuldgod dokumentation). Men Wikipedia har faktisk en lang og - så vidt jeg kan se - afbalanceret artikel om homøopati
Herfra citerer jeg:
I Sverige har der været en betydelig omsætning af homøopatiske præparater, dog aftagende, efter at det blev kendt, at 15.000 navne i et postordrekatalog dækkede piller af nøjagtigt samme kemiske sammensætning
Jeg køber under ingen omstændigheder i dyre domme vand, som "kan huske", at molekylerne engang har været i kontakt med andre "aktive" molekyler!


--- Citat fra: chrismark efter 02, Juni 2014 - 13:38 ---"Homøopati er fup med stort 'F' i min verden."

Tja..? Hos nogle kan et par jordnøder dagligt helbrede. Kejne "hokus-pokus" her; Hvis man har kost uden fedt, vil man ikke optage række vitaminer, da de kun kan oplyses i fedt. Og det har et jordnøder.
--- Afslutning på citat ---

Nu tror jeg ikke det er muligt at få en kost helt uden fedt. Det er rigtigt, at visse fedtstoffer er gavnlige for organismen, og at normalkost måske giver for lidt af dem - men det har sådan set ikke noget med homøopati at gøre ...


--- Citat fra: chrismark efter 02, Juni 2014 - 13:38 ---Eller bare et enkelt kommer i edb-programm. "Har du virkeligt brugt 14 dage på og finde en kommer?" ???

--- Afslutning på citat ---

Den skulle jeg tænke længe over! Dog ikke 14 dage, før jeg opdagede, at du mener "et komma" Det danske sprog er en svær en ...


--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 02, Juni 2014 - 10:02 ---"Kolloidt sølv er et naturligt antibiotikum, som er uden bivirkninger. Det skal være i den rigtige form. Kolloidt sølv optages i mikroorganismerne og ødelægger deres kemiske processer, så de dræbes. Samtidig medfører den måde, det kolloide sølv virker på, at mikroorganismerne ikke kan mutere eller blive resistente."
--- Afslutning på citat ---

Kolloidt søv vil aflejres overalt i bakterieceller og dels afgive ganske små mængder sølvioner, dels ved overfladekatalyse påvirke ganske mange livsprocesser. Dermed virker det sandsynligt, at netop denne form ikke har høj risiko for at kunne give resistens. det er meget lettere for en bakteriestamme at selektere de individer med et enkelt heldigt gen, der kan gribe ind og omgå et antibiotikum der påvirker ét trin i metabolismen. Sølv er - som stort set alle tungmetalgifte - utroligt bredspektret, og netop den kolloide form er særligt velegnet til at trænge ind overalt.


--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 02, Juni 2014 - 10:02 ---Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

--- Afslutning på citat ---

Hvis du med "fagtidsskrifter" mener Ingeniøren, så vil jeg godt lige citere fra denne artikel, som ellers handler om, at problemt ikke har kunnet konstateres:
Eksempelvis er der udviklet katedre med sølvcoating.

»Man kunne screene disse patienter og undersøge om katedrene påvirkede deres bakterieflora,« siger Frimodt-Møller.

Et KATEDER  er den ophøjede siddeplads, som skolelærere benyttede i ældre tid.
Jeg har aldrig mødt et sådant med sølvbeklædning!  :o
Derimod er et KATETER et rør, der kan indføres i kroppen gennem en passende åbning - typisk brugt om de rør, der hjælper patienter med vandladningsproblemer, og dem vil det give mening at sølvcoate.
Men et fagtidsskrift tager ikke fejl af disse to ord!

Jeg skal lige understrege, at jeg ikke hermed har "afklaret" spørgsmålet. Jeg har jo ikke forsket intenst i problemet. Men jeg har kendskab til nogle forhold, der kan sandsynliggøre forklaringen om det kolloide sølvs egenskaber. Et langt liv som gymnasielærer giver ikke blot ekspertise i eget fag, men også masser af snak med kolleger, der forklarer dig vigtige pointer på deres områder - og noget bliver hængende.

Og så skal jeg lige tilføje, at jeg har rejst sammen med en mand, der levede af at sælge tandplejeprodukter, men indrømmede, at han børster tænder i rent vand, for det vigtigste er at få skidtet gnedet af - og så gummemassage.
Men når jeg anlægger en kemisk vinkel på synspunktet, så bliver afgnidningen altså mere effektiv ved at tilsætte en emulgator til vandet. Sæbe er en sådan, tilmed 100% ugiftig og endda fordøjelig (som fedtstof). Så jeg kan tilslutte mig det oprindelige forslag som en god ide (selv bruger jeg dog en tandpasta, der er udvalgt efter god smag, men ikke alle de fine reklameord).

jj-:

--- Citat fra: Mads Aggerholm ---Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Kan nogen afklare?
--- Afslutning på citat ---
Det har jeg ikke set før?
Der har derimod været kritik af tandpasta med antibiotika til bekæmpelse af bakterier omkring tænder.

--- Citat fra: chrismark ---Det skal man vist nok lige væne sig til. Det afgiver pulserende stråle på op til 5 bar.
--- Afslutning på citat ---
Kan de løse tænder tåle et så højt tryk?

Mvh jj

Morten Jødal:

--- Citat fra: jj- efter 02, Juni 2014 - 17:34 ---
--- Citat fra: Mads Aggerholm ---Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Kan nogen afklare?
--- Afslutning på citat ---
Det har jeg ikke set før?

--- Afslutning på citat ---

Den vinkel havde havde jeg heller ikke set før dette spørgsmål kom op - men så googlede jeg "sølv resistens" og fandt at Ingeniøren havde behandlet spørgsmålet i 2007 (og der har været en opfølgning i 2009).
Folketingets sundhedsudvalg læser åbenbart bladet og stillede indenrigs- og sundhedsministeren et spørgsmål herom den 10. maj 2007. Det finder Google også.
Hvad jeg mener om lødigheden af Ingeniørens behandling af emnet fremgår vist af mit forrige svar.
Hvoraf det også fremgår, at jeg mener det er langt sværere (men ikke nødvendigvis helt umuligt) for bakterier at blive resistente i forhold til sølv end overfor "gammeldags" antibiotika.
Jeg er langt mere bekymret for de miljøproblemer, der vil opstå, hvis man bruger nanosølvpartikler som massedesinfektionsmiddel og dermed efterhånden spreder dem overalt i omgivelserne - for som grundstof nedbrydes sølv jo ALDRIG.
Men jeg kan sagtens se det fornuftige i at bruge sølv til specifikke formål, såsom brandsår og katetre (med to gange t!). Og heri er der jo intet nyt - "lapis", som er sølvnitrat, har været kendt i mindst et århundrede til medicinske formål.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version