* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 124
I alt: 124

Forfatter Emne: Tandsæbe.  (Læst 49555 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Tandsæbe.
« Dato: 30, Maj 2014 - 22:00 »
Paradentose fik jeg nogle år siden, men har ikke gjort meget ved det. Daværende tand(læge?) prioriterede en ligegyldig krone fremfor denne sygdom. Der røg nogle bagtænder, men nu er 3 foran løse. 1 uge siden fik jeg en sidetandbyld og min (normal)læge havde ferie. Jeg besøgte tandlæge som fandt en betændelse i tykketand (Sund og med krone til 6K kr,-) og trak den ud.
"JA nu bliver det svært og tygge" sagde han, men VI kan lave delprotese der...........bla....penge....bla...dem tager VI ud som de falder ud.........bla.bla..

Ikke et ord om nogen forebyggelse af tandkødsbetændelse.
---------------------------------------------------------------------

Jeg kom til og tænke på noget med "Højtrykrens af tænder og gummen". Den har jeg lige bestilt.

Samtidigt opdagede jeg, at en del af behandlingen af paradentose (på WWW) er børstning af tænder med SÆBE.!
Jeg har set mus spise sæbe. Gud hvor må de da være sultne nå de spiser det; tænkte jeg den gang. Det har jo modbydelig smag.! :o

Nu kan jeg ikke fordrage tandpasta så ku jeg prøve denne modbydelige sæbesmag. Men der skete ikke noget grimt ved og børste tænder med sæbe. Det smagte faktisk ikke af noget. ??? Og slet ikke af sæbe? ::)

Jeg har prøvet en gang en tur på skadestuen med en ordenlig afskrabning på knæet. Personalet kom med vand, en tandbørste og sæbe. Ikke noget med tandpastaer her hvor der er betændelse! ;D

Men; Har I prøvet og børste tænder med sæbe pH 10 ?

VH.

« Senest Redigeret: 30, Maj 2014 - 23:02 af chrismark »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #1 Dato: 31, Maj 2014 - 14:21 »
Citat fra: chrismark
Ikke et ord om nogen forebyggelse af tandkødsbetændelse.
---------------------------------------------------------------------
Tandlæger er acordLønnet såvidt jeg orienteret og de får vist ingen betaling for verbale oplysninger om forebyggelse :(

Citat fra: chrismark
Samtidigt opdagede jeg, at en del af behandlingen af paradentose (på WWW) er børstning af tænder med SÆBE.!
Den metode vil jeg selv ikke bruge :(
Citat fra: chrismark
Men; Har I prøvet og børste tænder med sæbe pH 10 ?
Nej! -Jeg har ganske vist dårlig tænder med for lange tandhalse :(
Istedet børste jeg kun tænder en' gang om dagen før sengetid ca. et par timer efter at jeg har indtaget en kop mælk.
Jeg undgår såvidt muligt at at børste tænder efter at jeg har spist æbler, appelsiner eller drukket juice.

Mvh jj

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #2 Dato: 31, Maj 2014 - 22:51 »
Ifølge dette link er det med sæbe ikke af det værste;
http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2013/07/14/paradentose-2

Det er lidt som med en bil; Den er ny og man polerer lakken, sliber den og ridser med mange kemikalier.
Når bilen er blevet ældre er der andre skavanker der kommer frem under den smukke lak.


jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #3 Dato: 01, Juni 2014 - 12:58 »
Citat fra: Radiodoktoren
Uparfumeret sæbe i stedet for tandpasta – det virker!

Charlotte har siden august brugt håndsæbe i stedet for tandpasta. Det virker! Paradentosen forsvandt. Og så er det nok også rigtigt, som professor Gerard F. Judd skriver, at man på denne måde kan gendanne tandemaljen.

Charlotte Skriver:

Da jeg hørte om sæbe som middel mod paradentose, var jeg med det samme overbevist om, at her var der noget nyt. Jeg prøvede (ja, det er rigtigt, det er håndsæbe), og jeg var ved at kaste op. Jeg opgav et stykke tid, men med tanken om flere forestående paradentoseoperationer (jeg havde lige fået en), prøvede jeg at tage mig sammen, og jeg har så børstet tænder morgen og aften i håndsæbe siden begyndelsen af august (i år!).

I dag var jeg til tandlæge, og her er “dommen”:

5 løse tænder (af 1. grad, som de siger) var groet fast igen.

Tandkødslommer på mellem 4-6 mm var fuldstændig væk. Der var ingen åbninger eller huller nogen steder mellem tænder og tandkød.

Mit tandkød var helt sundt og lyserødt alle steder, som om det var “nyt” – ingen paradentose.


Vil du så prøve om du kan få de løse tænder til at gro fast igen?

Jeg håber det bliver muligt at gro nye tænder med stamCeller inden jeg få problemer med løse tænder? :)
Eneste fordel ved løse tænder er de 500kr jeg spare på hver tandudtrækning. :)

Scientists Grow Teeth Using Stem Cells – Harvested From Urine    Singularity Hub.
http://singularityhub.com/2013/08/26/scientists-grow-teeth-using-stem-cells-harvested-from-urine/

NBC News Channel  Expert  Stem cells to allow growing new teeth.
http://www.nbcnews.com/video/nbc-news-channel/53220764#53220764

Scientists grow new teeth out of urine.
http://healthyliving.msn.com/blogs/daily-apple-blog-post?post=f6eed00e-94af-4be4-97eb-8271781ffc64

Regrowing your own teeth may be possible within a decade   KSL.com.
http://www.ksl.com/?sid=27149084

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tandsæbe.
« Svar #4 Dato: 02, Juni 2014 - 10:02 »
Ifølge dette link er det med sæbe ikke af det værste;
http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2013/07/14/paradentose-2


Det er ret interessant, og jeg vil helst ikke være forudindtaget. Dog reagerer jeg lidt negativt ved disse sætninger fra radiodoktoren (mine fremhævninger):

"Et fremragende homøopatisk middel, som man skal dryppes i munden med dagligt, er SensiStop, som kan købes i helsekostforretninger og Helsam butikker."

Homøopati er fup med stort 'F' i min verden.

"Kolloidt sølv er et naturligt antibiotikum, som er uden bivirkninger. Det skal være i den rigtige form. Kolloidt sølv optages i mikroorganismerne og ødelægger deres kemiske processer, så de dræbes. Samtidig medfører den måde, det kolloide sølv virker på, at mikroorganismerne ikke kan mutere eller blive resistente."

Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Kan nogen afklare?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #5 Dato: 02, Juni 2014 - 13:38 »
"Homøopati er fup med stort 'F' i min verden."

Tja..? Hos nogle kan et par jordnøder dagligt helbrede. Kejne "hokus-pokus" her; Hvis man har kost uden fedt, vil man ikke optage række vitaminer, da de kun kan oplyses i fedt. Og det har et jordnøder.

Eller bare et enkelt kommer i edb-programm. "Har du virkeligt brugt 14 dage på og finde en kommer?" ???

Tja..

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #6 Dato: 02, Juni 2014 - 14:07 »
Har lige modtaget dette aparatus fra England og prøvet det.
http://www.waterpik.co.uk/oral-health-products/water-flosser/WP-250/

Det skal man vist nok lige væne sig til. Det afgiver pulserende stråle på op til 5 bar.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #7 Dato: 02, Juni 2014 - 14:51 »
Homøopati er fup med stort 'F' i min verden.

Også i min!
Dog er der i visse tilfælde dokumenteret virkning af homøopatiens grundprincip "små doser virker modsat store doser". Det mest kendte er nok tidligere tiders arsenik-ædere i alpelandene, som vitterligt blev arsentolerante, samtidig med at de udviklede klar hud og blanke øjne - men jeg tror nok de levede kortere end andre i samme område. Og der er i nogle u-lande problemer med arsen i drikkevandet - i ikke-dødelige mængder, men alligevel er stoffet årsag til sygdomme.

Jeg ville aldrig selv drømme om at købe et homøopatisk lægemiddel (og har også før konstateret, at Radiodoktoren er ret tilbøjelig til det alternative, ikke altid med fuldgod dokumentation). Men Wikipedia har faktisk en lang og - så vidt jeg kan se - afbalanceret artikel om homøopati
Herfra citerer jeg:
I Sverige har der været en betydelig omsætning af homøopatiske præparater, dog aftagende, efter at det blev kendt, at 15.000 navne i et postordrekatalog dækkede piller af nøjagtigt samme kemiske sammensætning
Jeg køber under ingen omstændigheder i dyre domme vand, som "kan huske", at molekylerne engang har været i kontakt med andre "aktive" molekyler!

"Homøopati er fup med stort 'F' i min verden."

Tja..? Hos nogle kan et par jordnøder dagligt helbrede. Kejne "hokus-pokus" her; Hvis man har kost uden fedt, vil man ikke optage række vitaminer, da de kun kan oplyses i fedt. Og det har et jordnøder.

Nu tror jeg ikke det er muligt at få en kost helt uden fedt. Det er rigtigt, at visse fedtstoffer er gavnlige for organismen, og at normalkost måske giver for lidt af dem - men det har sådan set ikke noget med homøopati at gøre ...

Eller bare et enkelt kommer i edb-programm. "Har du virkeligt brugt 14 dage på og finde en kommer?" ???

Den skulle jeg tænke længe over! Dog ikke 14 dage, før jeg opdagede, at du mener "et komma" Det danske sprog er en svær en ...

"Kolloidt sølv er et naturligt antibiotikum, som er uden bivirkninger. Det skal være i den rigtige form. Kolloidt sølv optages i mikroorganismerne og ødelægger deres kemiske processer, så de dræbes. Samtidig medfører den måde, det kolloide sølv virker på, at mikroorganismerne ikke kan mutere eller blive resistente."

Kolloidt søv vil aflejres overalt i bakterieceller og dels afgive ganske små mængder sølvioner, dels ved overfladekatalyse påvirke ganske mange livsprocesser. Dermed virker det sandsynligt, at netop denne form ikke har høj risiko for at kunne give resistens. det er meget lettere for en bakteriestamme at selektere de individer med et enkelt heldigt gen, der kan gribe ind og omgå et antibiotikum der påvirker ét trin i metabolismen. Sølv er - som stort set alle tungmetalgifte - utroligt bredspektret, og netop den kolloide form er særligt velegnet til at trænge ind overalt.

Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Hvis du med "fagtidsskrifter" mener Ingeniøren, så vil jeg godt lige citere fra denne artikel, som ellers handler om, at problemt ikke har kunnet konstateres:
Eksempelvis er der udviklet katedre med sølvcoating.

»Man kunne screene disse patienter og undersøge om katedrene påvirkede deres bakterieflora,« siger Frimodt-Møller.


Et KATEDER  er den ophøjede siddeplads, som skolelærere benyttede i ældre tid.
Jeg har aldrig mødt et sådant med sølvbeklædning!  :o
Derimod er et KATETER et rør, der kan indføres i kroppen gennem en passende åbning - typisk brugt om de rør, der hjælper patienter med vandladningsproblemer, og dem vil det give mening at sølvcoate.
Men et fagtidsskrift tager ikke fejl af disse to ord!

Jeg skal lige understrege, at jeg ikke hermed har "afklaret" spørgsmålet. Jeg har jo ikke forsket intenst i problemet. Men jeg har kendskab til nogle forhold, der kan sandsynliggøre forklaringen om det kolloide sølvs egenskaber. Et langt liv som gymnasielærer giver ikke blot ekspertise i eget fag, men også masser af snak med kolleger, der forklarer dig vigtige pointer på deres områder - og noget bliver hængende.

Og så skal jeg lige tilføje, at jeg har rejst sammen med en mand, der levede af at sælge tandplejeprodukter, men indrømmede, at han børster tænder i rent vand, for det vigtigste er at få skidtet gnedet af - og så gummemassage.
Men når jeg anlægger en kemisk vinkel på synspunktet, så bliver afgnidningen altså mere effektiv ved at tilsætte en emulgator til vandet. Sæbe er en sådan, tilmed 100% ugiftig og endda fordøjelig (som fedtstof). Så jeg kan tilslutte mig det oprindelige forslag som en god ide (selv bruger jeg dog en tandpasta, der er udvalgt efter god smag, men ikke alle de fine reklameord).
« Senest Redigeret: 02, Juni 2014 - 14:54 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #8 Dato: 02, Juni 2014 - 17:34 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Kan nogen afklare?
Det har jeg ikke set før?
Der har derimod været kritik af tandpasta med antibiotika til bekæmpelse af bakterier omkring tænder.
Citat fra: chrismark
Det skal man vist nok lige væne sig til. Det afgiver pulserende stråle på op til 5 bar.
Kan de løse tænder tåle et så højt tryk?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #9 Dato: 02, Juni 2014 - 18:08 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Jeg mener at vi netop for tiden læser i fagtidsskrifter om bakterier som bliver resistente overfor sølv (-partikler? -ioner?)

Kan nogen afklare?
Det har jeg ikke set før?

Den vinkel havde havde jeg heller ikke set før dette spørgsmål kom op - men så googlede jeg "sølv resistens" og fandt at Ingeniøren havde behandlet spørgsmålet i 2007 (og der har været en opfølgning i 2009).
Folketingets sundhedsudvalg læser åbenbart bladet og stillede indenrigs- og sundhedsministeren et spørgsmål herom den 10. maj 2007. Det finder Google også.
Hvad jeg mener om lødigheden af Ingeniørens behandling af emnet fremgår vist af mit forrige svar.
Hvoraf det også fremgår, at jeg mener det er langt sværere (men ikke nødvendigvis helt umuligt) for bakterier at blive resistente i forhold til sølv end overfor "gammeldags" antibiotika.
Jeg er langt mere bekymret for de miljøproblemer, der vil opstå, hvis man bruger nanosølvpartikler som massedesinfektionsmiddel og dermed efterhånden spreder dem overalt i omgivelserne - for som grundstof nedbrydes sølv jo ALDRIG.
Men jeg kan sagtens se det fornuftige i at bruge sølv til specifikke formål, såsom brandsår og katetre (med to gange t!). Og heri er der jo intet nyt - "lapis", som er sølvnitrat, har været kendt i mindst et århundrede til medicinske formål.
« Senest Redigeret: 02, Juni 2014 - 18:17 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #10 Dato: 02, Juni 2014 - 23:17 »
Stor tak til Morten for det uddybende svar. Jeg forventede frygtelig meget omkring ætsninger og alskens ulykker ved og bruge sæbe.
TJA,,,Nu stoler jeg mere på Mortens forklaringer frem for min lokale Tandpusher, der vil overtage min formue. Der skrives om 80K for en enkelt implanat på WWW.  8)Bøvs. ;)
Gider Morten forklare efter KISS hvad der sker når jeg blander sæbe med pH10 med noget vand. Bliver det til 1/2 pH10 ? ??? eller hvad?

Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #11 Dato: 02, Juni 2014 - 23:57 »
"Kan de løse tænder tåle et så højt tryk?

Mvh jj"


Nu er det gummen der skal renses. Her på Lolland skal man deponere 500,- før tandpusheren gider og glo i kæften på en... ;D

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #12 Dato: 03, Juni 2014 - 08:56 »
Mht. prisen på implantater, tror jeg nu at det vil være sjældent det kan koste 80K. Min hustru fik et implantat sidste år (en rodbehandlet tand der endte med at flække). Her endte prisen omkring 20K.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #13 Dato: 03, Juni 2014 - 14:36 »
Gider Morten forklare efter KISS hvad der sker når jeg blander sæbe med pH10 med noget vand. Bliver det til 1/2 pH10 ? ??? eller hvad?

pH 7 svarer til en neutral opløsning, højere pH til en base og lavere til en syre.
Du kan ikke lave base om til syre ved at fortynde den, så pH bliver ikke ½*10 ved at tilsætte vand - men nærmer sig 7. De salte af fede syrer, der bruges til sæbe, er svage baser, og i sådanne vil pH ikke afhænge ret meget af koncentrationen - men pH 10 er heller ikke skadeligt for dine mundslimhinder.

Skal du sikre dig mod skader, bør du vælge en håndsæbe uden tilsætningsstoffer (änglamark eller Neutral) - eller simpelthen sæbespåner.

Uddybende kan jeg forklare, at sæbe fremstilles ved at spalte fedtstoffer ved tilsætning af base. Der opstår så fedtsyresalte og glycerin. Den "rå" blanding med overskud af base sælges som brun sæbe. Den er uegnet til indtagelse, men god til klinkegulve og rå fyrretræsbrædder!
I håndsæbe har man med diverse processer fjernet glycerin (som kan sælges til pæne priser, især i krigstid, da det er råvare til flere sprængstoffer) og baseoverskud. Det er et rent og helt ugiftigt produkt med gode emulgeringsegenskaber.

Tilsætter man yderligere syre får man stearin - det er også ugiftigt, men er uegnet som emulgator.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #14 Dato: 04, Juni 2014 - 20:26 »
Hverken Mattas eller Aphotek i Nakskov har hørt om sæbe til tænder.  ;D
I dag var jeg hos medicin-puscheren i Maribo og spurgte om den mest rene sæbe der findes.
 "Det må være den til babyer; Men hvad skal du bruge den til?" . Til og børste tænder.
"Jamen det smager af sæbe !" :o

Det tog den unge dame på apotheket 1,5 sekund før hendes uddannelse slog igennem; "Nå nej, sæbe kan ikke smage af sæbe, da sæbe er smagsløst." ;D

Marek.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk