* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Tandsæbe.  (Læst 49543 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #15 Dato: 10, Juni 2014 - 22:09 »
Af nysgerrighed har jeg nu børstet tænder 3-4 gange med sæbe fra en stump af temmelig kradsbørstig "hotelsæbe".

Det smager ikke særlig slemt, og gummerne føles meget lækre, ligesom tænderne er glattere end ellers.

"Hotelsæbe" findes, mig bekendt, ikke i fri handel, man kan kun få det når man er på hotel, hvilket jeg ikke tror at Marek er ret tit, om overhovedet.

Hotelsæbe tager armsved og lignende langt mere effektivt end almindelig håndsæbe, og efterlader huden fuldstændigt affedtet "squeaky clean"

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe/forkølelsessår
« Svar #16 Dato: 21, Juni 2014 - 10:12 »
Min tandbørstning i sæbe udløste (måske) et ualmindeligt kraftigt udbrud af forkølelsessår med blødende læbesår, formentlig grundet ændret bakterieflora i mundhulen.

Da jeg er skiftet til en løsningsorienteret læge fik jeg prompte en kur med 5 stk 800 mg aciclovir tabletter (generisk Zovir) om dagen i 7 dage, hvilket sendte sårene på retur allerede første dag.

Glem alt om virkningsløs Zovir creme til 50 kr for en mikrotube, her får man 35x800mg tabletter for 120 kr.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #17 Dato: 21, Juni 2014 - 13:16 »
Forkølelsessår skyldes herpesvirus - som også i mere ondartede tilfælde kan give helvedesild.
Umiddelbart har det ikke noget med din tandbørstning at gøre, men da du beskrev den billige hotelsæbe og dens virkning på gummerne, kom jeg til at tænke på, at den billige sæbe sikkert er dårligere renset for det baseoverskud, der altid er til stede efter forsæbning af fedtstof.
Høj pH kan både give ændret bakterieflora, men (nok mere relevant, da forkølesessår altså intet har med bakterier at gøre) en tyndere og sartere slimhinde.
Jeg kan derfor ikke afvise din påstand om sammenhæng, men fastholder mit råd til Marek om at bruge den reneste sæbe på markedet.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #18 Dato: 21, Juni 2014 - 14:27 »
Forkølelsessår skyldes herpesvirus - som også i mere ondartede tilfælde kan give helvedesild.

Forkølelsessår (Herpes Labialis) skyldes Herpes Simplex-virus.
Helvedes-ild (Herpes Zoster) skyldes Varicella Zoster-virus. Som er en følge af tidligere Skoldkoppe-infektion.
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #19 Dato: 21, Juni 2014 - 14:36 »
Som jeg har forstået det slipper man aldrig af med herpes, da virus forbliver i kroppen, og sygdommen bryder ud når slimhinden er svækket ved f.eks. forkølelse eller solskadet hud, som "Det Brune Punktum" beskriver i sangen "Ud i det blå":
Citér
Bierne summer.
Forkølelsessår springer ud i fuldt flor.

Det passer i hvert fald på mine trængsler med forkølelsessår.

Mht bakterieflora, så er en kontrolleret én af slagsen vidst ret effektiv til at holde ondsindede bakterier og vira nede?
« Senest Redigeret: 21, Juni 2014 - 14:42 af E. Tranberg »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #20 Dato: 30, August 2014 - 19:18 »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #21 Dato: 31, August 2014 - 20:29 »
Tandbørstning efter en glas mælk virker fint for mig :)
Tandrensning med ultralyd har jeg kun prøvet en gang og det vil jeg ikke gentage. :(

Lydmaskinen - ARRRGGH - tandrensning med ultralyd.
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=26963

Ultrasonic cleaning - Wikipedia, the free encyclopedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_cleaning

Aciclovir  Actavis.
http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/2144

Low-power laser triggers stem cells to repair teeth.
http://www.gizmag.com/low-power-laser-stem-cell-tooth-repair/32309/

Lasers can help damaged teeth grow back, researchers say   The Verge.
http://www.theverge.com/2014/5/28/5757952/tooth-regrowth-through-laser-therapy-is-possible-researchers-say

Forget the dentist's drill, use lasers to heal teeth - health - 29 May 2014 - New Scientist.
http://www.newscientist.com/article/dn25649-forget-the-dentists-drill-use-lasers-to-heal-teeth.html#.U6WojJR_uSo

Mvh jj

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #22 Dato: 31, August 2014 - 20:50 »
Brug Colgate total. Endnu er det ikke forbudt. Det fungerer. Stoffet som tager bakterierne er triclosan. Jeg opdagede, at triclosan fungerede for mange år siden, da jeg havde problem med en visdomstand. Rensningen med triclosan tandpasta fik smerten væk. Jeg har brugt Colgate Total i 20 år, uden at opleve problem med resistens. I dit tilfælde, hvor du har paradentose, er det bedste valg. Sæbe hjælper intet. Du skulle helst have brugt det tidligere.

Brug Colgate total på mellemrumsbørster, og rens mellem tænderne. Brug det også på tandtråd. Slå en knude på tandtråd, så kan du bedre få skidt væk. De bedste mellemrumsbørster er efter min mening Tandex, da de kan fås i flere størrelser. Men det kan afhænge af tænder, og mellemrum.

Bliv ved at rense med et par timers mellemrum, indtil det ikke bløder.

Derudover køb en elektrisk tandbørste. Jeg foretrækker Oral B med engangsbatterier. De holder godt, og skal ikke oplades.

Tænderne kan dog have taget skade allerede.

Gå helt bort fra sukker. Køb kun varer uden tilsat sukker. Jeg har håbløse tænder, og kan mærke ethvert sukkerindtag få timer efter. Og det er et helvede at få væk. Efter jeg er holdt op med sukker, er stort set ikke nødvendigt at børste tænder. Og tandlægen har ændret det til, at jeg kun skal til regelmæssig eftersyn en gang om året. Får du noget med sukker - så børst tænder med det samme. Brug mellemrumsbørster. Få sukkeret UD. Og med det samme er ikke timer efter. Det bedste er at undgå det, og normalt er det ikke svært. Det kræver kun et vågent øje, når du går på indkøb. Efterhånden lærer du, hvilke varer der er uden sukker, og som du kan spise uden problem.

Sukker er også usund for dit helbred, og årsag til mange andre problemer.

Jeg undgår "light" sodavand, yoghurt, og andre produkter med aspartam. Aspartam kan måske være kræftfremkaldende. Vil du have sodavand, eller skal børnene have det, så giv dem aquador sodavand i stedet. Det er helt uden sukker, og sødet med Stevia. (De kalder dem AquaDrinks, men det er sodavand).
(http://www.aquador.dk/produkter/?pid=60). De fås i små og store flasker.

Jeg syntes sukker helt skulle forbydes. Det er uetisk og uforsvarligt, at give til børn. Der findes både is og chokolade, sødet med stevia. Og du kan selv købe stevia, hvis noget skal sødes. Måske er jeg blevet ekstra kritisk, efter jeg ikke selv tåler sukker, og kan mærke det efter kort tid. Men som jeg ser det, er det uetisk, og burde være direkte kriminelt, at ødelægge børns tænder med produkter der indeholder sukker. Som minimum burde det forsynes med advarselsmærker. Det samme kan man sige om aspartam, der kan give kræft i f.eks. bugspytkirtlen.

Tandlægeregningerne er for de fleste mennesker større, end det som det sukker de spiser koster. Det kunne helt undgås, hvis de ikke spiste sukker - med mindre du har slået tænderne ud, f.eks. ved en ulykke.
« Senest Redigeret: 31, August 2014 - 21:54 af JMA »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #23 Dato: 11, November 2014 - 19:19 »
Lille opdate herfra;
Bruger stadig sæbe + lidt "Denivit" "intense stain removal" som er et slibemidel. Tænderne ser pæner ud end naboers gebiser. Intet blødning ved børstning mere. En fortand er helt løs og stikker ca. 1 mm ud, men gør kun ondt hvis jeg bruger den. Ingen tegn på betændelse.
Marek.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #24 Dato: 01, December 2014 - 20:08 »
Jeg er blevet gjort opmærksom på at mange sæber samt defleste tandpastaer, bortset fra Zendium, indeholder natrium lauryl sulfat,(SLS) som er det billigste opskumningsmiddel der findes, men er skidt for vores hud og slimhinder.

http://taenk.dk/gode-raad/9-tips-til-tandboerstning

Neutral fast håndsæbe er fremstillet på kokos og indeholder så vidt jeg kan læse ikke SLS: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fimage.stadsing.dk%2Fd%2Fdatablade%2Frengoeringsmidler%2FNeutral_fast_haandsaebe_5368.pdf&h=KAQGwPNQ8

TÆNK er uenige i JMA's lovprisning af Colgate Total: http://taenk.dk/test/tandpasta/pas-paa-problematisk-kemi-i-colgate (Bag betalingsmur)



chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #25 Dato: 01, December 2014 - 21:13 »
Efter flere månders tænkning har jeg i dag prøvet salt og sukker som slibemidel. Jeg kan mærke med tungen, at der er noget belægning. De normale slibemidler bliver presset mellem tænder og gummen og IKKE kan komme ud igen. Salt eller sukker krystaler virker som slibemiddel men opløses derefter.
Salt og sukker er giftig for bakterier.
Prøv. ;D
Marek.


JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #26 Dato: 05, December 2014 - 02:02 »
Efter flere månders tænkning har jeg i dag prøvet salt og sukker som slibemidel. Jeg kan mærke med tungen, at der er noget belægning. De normale slibemidler bliver presset mellem tænder og gummen og IKKE kan komme ud igen. Salt eller sukker krystaler virker som slibemiddel men opløses derefter.
Salt og sukker er giftig for bakterier.
Prøv. ;D
Marek.
Sukker, skal jeg ikke have noget af. Jeg kan ikke se at slibemidlet i tandpasta er et problem. Det har aldrig givet mig problemer. Jeg propper gerne tandpasta imellem tænderne for at rense, uden det er et problem. Denevit, er så vidt jeg ved det slibemiddel, der fjerner belægninger mest effektivt. Om det er sundt for tænderne, ved jeg ikke - men sikkert mere sundt, end sukker og salt.

Jeg ved godt, at der er delte meninger omkring triclosan. Min erfaring er positiv. Men, hvis du ikke har brug for det, så kan du næppe mærke forskel. Hvis dem, der afprøver triclosan, ikke har behov for at få desinficeret tænderne, så får de næppe gavn af det. Og det er ikke effektiv mod plak. Min erfaring er, at det er effektiv ved betændelse, også ved f.eks. visdomstænder. Jeg har fået to af mine visdomstænder - måske på grund af triclosan. De er også fine, og uden huller. Tænderne blev renset grundigt med triclosantandpasta, da de kom frem.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandsæbe.
« Svar #27 Dato: 12, Juni 2017 - 21:00 »
Jeg bruger stadig overvejende sæbe til tandbørstning, og også ved det seneste tandeftersyn i sidste uge bekræftede min tandlæge at mit tandkød var i fineste orden, at der ikke var antydning af huller og kommenterede, da jeg fortalte at jeg stadig bruger sæbe, at fluortandpasta kun virker på begyndende huller.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk