ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 96
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Lavprofildæk - modefænomen? (Læst 15707 gange)
HP
Senior
Indlæg: 260
Lavprofildæk - modefænomen?
«
Dato:
12, Juni 2014 - 09:28 »
På mange nyere personbiler ses lavprofildæk kombineret med alu-fælge. Dækkets udvendige diameter ses ofte samtidig forøget - 15" eller 16" er erstattet af f.eks. 17".
Hvor stor betydning har lavprofildæk kombineret med større udvendig diameter for køreegenskaberne - styre- og bremseegenskaber - dæklevetid - kørekomfort?
Er der tale om en reel teknisk forbedring eller er det hele blot et modefænomen?
Hilsen
Logget
p
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2014 - 09:50 »
Normalt er det ikke den udvendige diameter der øges, men fælgens diameter der øges, hvorved man er nødt til at montere lavere profil dæk, for at bibeholde den udvendige diameter.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2014 - 12:52 »
Jeg har prøvet at være passager i en bil med meget lave dæk profil, umiddelbart vil jeg sige at det er en ulempe for komforten da affjedringen i disse dæk naturligvis er mindre end ellers.
Umiddelbart vil jeg dog tro at det forbedrer køreregenskaberne da dækket ikke i samme grad kan krænge i sving.
/Tommy
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #3 Dato:
13, Juni 2014 - 17:29 »
Det er ret let at google fordele og ulemper ved lavprofildæk, og det har jeg gjort.
Nedenfor har jeg indsat tre af de links, jeg finder mest overbevisende. Der er mange flere, men en del skriver direkte af efter hinanden (eller efter en tredje ukendt kilde?).
Der er stor enighed - og konklusionen er, at lavprofildæk giver bedre køreegenskaber på tør vej, især ved "rå" kørsel med stor hastighed.
Til gengæld er kørekomforten klart mindre.
Dertil nogle mindre forskelle, som kan læses i linkene.
Den fremstilling giver jo klart basis for, at man også kan vælge at montere lavprofildæk for at signalere, at man er den type bilist, der har brug for dem ... ligesom der er folk, der anskaffer en firhjulstrækker, selv om deres kørselsbehov kun er ture på asfaltvej.
Men læs selv:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/16-056.pdf
http://www.daektryg.dk/daektips/lavprofildaek/
http://www.weindex.info/3/2012/02/fordele-og-ulemper-af-lavprofil-dek.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #4 Dato:
15, Juni 2014 - 10:50 »
Lavprofildæk er en del af våbenkapløbet mellem de billister der gerne vil frem og de planlæggere, der forsøger at dæmpe hastigheden til skridtgang alle andre steder end motorvejen.
Med lavprofildæk kommer man hurtigere igennem de alt for mange og alt for små rundkørsler som de ellers gennemgående veje ødelægges med, og man kan også holde farten oppe på de snoede veje som forbinder de mange rundkørsler, og derved gør dem endnu mere attraktive genveje, når man alligevel ikke kan holde en højere hastighed på de tidligere hovedfærdselsårer.
Trafikplanlæggerne planlægger så man skulle tro at målet var at lede mere trafik gennem småbyerne. Hvad hjælper en ny motorvej, når tidbesparelsen ædes op af at hastigheden på de tilsluttede veje sættes tilsvarende ned?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #5 Dato:
16, Juni 2014 - 01:42 »
Folk med ekstreme lavprofildæk bruger ofte samtidig bredere dæk end de originale .
Jeg ved at det ikke var det originale spørgsmål vil alligevel nævne at bredere dæk i almindelighed betyder dårligere sikkerhed.
De skrider nemmere på vådt eller løst underlag.
På sne er de direkte farlige.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Rumænien efterforsker dronelignende fragtmenter ved grænsen til Ukraine
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødhjælp til Gaza: 'Fortsætter med at fremme nye initiativer'
Problemer giver op til 40 minutters længere rejsetid mellem København og Odense i tog
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 personer er kommet til skade
Støtteforening til overvægtige: 'Børns overvægt er ikke deres egen skyld'
Grønland har inviteret dansk sundhedsminister på besøg - vil have Løhde til at møde ofre for spiralkampagne
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan føre til eskalering af konflikten på Israles nordlige grænse'
Ukrainske energianlæg ramt af russiske angreb
Japan genoptager støtten til palæstinensisk flygtningeorganisation
To teenagedrenge anholdt for at stikke 23-årig ned
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-indsamling 173 millioner
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én kritisk såret i Dnipro
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk delstat efter voldsomt brokollaps
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring om fredelig ramadan bliver ignoreret i Sudan
Stormen Nelson raser flere steder i Europa
Israelsk militær: Højtstående Hamas-medlem elimineret
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker fødder på indsatte i kvindefængsel
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver ridder af England
Rusland blokerer for FN-overvågning af sanktioner mod Nordkorea
Harvard Universitet fjerner bogbind lavet af menneskehud
Nyt fra ing.dk
Syv brunkulsfyrede anlæg i Tyskland står over for endelig nedlukning
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland
Jordskred fjernede svensk motorvej: Mistanke om fundamentsjusk
Spørg Fagfolket: Hvor effektivt er et omfangsdræn i tilfælde af skybrud?