* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Lavprofildæk - modefænomen?  (Læst 15707 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Lavprofildæk - modefænomen?
« Dato: 12, Juni 2014 - 09:28 »
På mange nyere personbiler ses lavprofildæk kombineret med alu-fælge. Dækkets udvendige diameter ses ofte samtidig forøget - 15" eller 16" er erstattet af f.eks. 17".
Hvor stor betydning har lavprofildæk kombineret med større udvendig diameter for køreegenskaberne - styre- og bremseegenskaber - dæklevetid - kørekomfort?
Er der tale om en reel teknisk forbedring eller er det hele blot et modefænomen?

Hilsen
p

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
« Svar #1 Dato: 12, Juni 2014 - 09:50 »
Normalt er det ikke den udvendige diameter der øges, men fælgens diameter der øges, hvorved man er nødt til at montere lavere profil dæk, for at bibeholde den udvendige diameter.


TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
« Svar #2 Dato: 12, Juni 2014 - 12:52 »
Jeg har prøvet at være passager i en bil med meget lave dæk profil, umiddelbart vil jeg sige at det er en ulempe for komforten da affjedringen i disse dæk naturligvis er mindre end ellers.

Umiddelbart vil jeg dog tro at det forbedrer køreregenskaberne da dækket ikke i samme grad kan krænge i sving.

/Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
« Svar #3 Dato: 13, Juni 2014 - 17:29 »
Det er ret let at google fordele og ulemper ved lavprofildæk, og det har jeg gjort.
Nedenfor har jeg indsat tre af de links, jeg finder mest overbevisende. Der er mange flere, men en del skriver direkte af efter hinanden (eller efter en tredje ukendt kilde?).

Der er stor enighed - og konklusionen er, at lavprofildæk giver bedre køreegenskaber på tør vej, især ved "rå" kørsel med stor hastighed.
Til gengæld er kørekomforten klart mindre.
Dertil nogle mindre forskelle, som kan læses i linkene.

Den fremstilling giver jo klart basis for, at man også kan vælge at montere lavprofildæk for at signalere, at man er den type bilist, der har brug for dem ... ligesom der er folk, der anskaffer en firhjulstrækker, selv om deres kørselsbehov kun er ture på asfaltvej.

Men læs selv:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/16-056.pdf
http://www.daektryg.dk/daektips/lavprofildaek/
http://www.weindex.info/3/2012/02/fordele-og-ulemper-af-lavprofil-dek.html
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
« Svar #4 Dato: 15, Juni 2014 - 10:50 »
Lavprofildæk er en del af våbenkapløbet mellem de billister der gerne vil frem og de planlæggere, der forsøger at dæmpe hastigheden til skridtgang alle andre steder end motorvejen.

Med lavprofildæk kommer man hurtigere igennem de alt for mange og alt for små rundkørsler som de ellers gennemgående veje ødelægges med, og man kan også holde farten oppe på de snoede veje som forbinder de mange rundkørsler, og derved gør dem endnu mere attraktive genveje, når man alligevel ikke kan holde en højere hastighed på de tidligere hovedfærdselsårer.


Trafikplanlæggerne planlægger så man skulle tro at målet var at lede mere trafik gennem småbyerne. Hvad hjælper en ny motorvej, når tidbesparelsen ædes op af at hastigheden på de tilsluttede veje sættes tilsvarende ned?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
« Svar #5 Dato: 16, Juni 2014 - 01:42 »
Folk med ekstreme lavprofildæk bruger ofte samtidig bredere dæk end de originale .
Jeg ved at det ikke var det originale spørgsmål vil alligevel nævne at bredere dæk i almindelighed betyder dårligere sikkerhed.
De skrider nemmere på vådt eller løst underlag.
På sne er de direkte farlige.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk