* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: førerløse biler  (Læst 9053 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
førerløse biler
« Dato: 29, Juni 2014 - 14:19 »
For nylig kunne man læse om at Google nu endelig har udviklet en førerløs bil der er ved at blive afprøvet. personer kan sidde i bilen og blive transporteret uden selv at skulle styre bilen.

Det undrer mig at konstruktørerne regner med at menneskene foretrækker at være passagerer fremfor selv at styre deres bil.

Derimod kan jeg forestille mig et helt andet område hvor førerløse biler kan gøre nytte: Varetransport.
Tænk hvis man kan spare lønnen til chaufføren på lastbilen, og hvad med hviletidsregler osv.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: førerløse biler
« Svar #1 Dato: 30, Juni 2014 - 09:49 »
Jeg kan se et stort potentiale i førerløse biler, hvis det vil betyde, at det ikke kræver et kørerkort at sidde i den? (Så kunne min søn blive kørt til og fra skole. Han har 1,5 timer med offentlig transport, og i bil tager det en halv...)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: førerløse biler
« Svar #2 Dato: 30, Juni 2014 - 11:14 »
Når man som jeg er flyttet til en landsby, får man et andet forhold til offentlig transport!
Det forstår politikerne, der alle har Hovedstaden som daglig base, slet ikke - uanset hvordan de ellers forholder sig ideologisk til offentlige transportmidler.
Vi er heldige hos os med en bus i timen til både den nærmeste gode handelsby og til en egentlig storby - men at bo her uden kørekort og bil kræver alligevel en betydelig grad af planlægning.
Læg dertil, at landsbyerne har en forholdsvis høj andel af pensionister, der jo har en helbredsbetinget risiko for ikke at få fornyet deres kørekort. En af mine gode venner bebor stadig en gård, som han ikke længere dyrker (jorden er udlejet), men han erkender, at når han ikke længere kan køre bil, må han flytte - han har ca. 2 km til busstoppestedet.
Han er endnu ikke helt nået til at gøre noget ved det, men vi andre er nået til at holde ekstra god afstand, når vi ser hans bil ...

Det var ét godt argument for den førerløse bil.
Kobbernagel kom med nr. 2, og det kan jeg udbygge til at mange familier har 1 bil, men behov for transport af flere personer. Lad os sige, at børnene kan blive kørt i skole af far eller mor, men skolens sluttid og arbejdstids ophør passer slet ikke sammen - så den førerløse familiebil kunne lige blive sendt på en smuttur omkring skolen og bagefter alligevel stå på P-pladsen ved devoksnes arbejdsplads.

Jo, der er bestemt et potentiale i ideen!
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
førerløse biler
« Svar #3 Dato: 10, Juli 2014 - 02:07 »
Der er dog nogen som kan se ideen i førerløs varetransport.

Se dette link fra ing.dk

http://ing.dk/artikel/daimler-tester-selvkoerende-lastbil-med-80-kmh-169550

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: førerløse biler
« Svar #4 Dato: 10, Juli 2014 - 12:06 »
Hej Gerda.

Jeg tror ikke der er nogen der er imod dette perspektiv, men det ligger dog lidt ude i fremtiden:
Endnu er det ikke planen at udskifte Hans Luft eller hans kollegaer med autopiloter. De menneskelige chauffører skal stadig sidde klar til at overtage rattet, men Highway Pilot skal give chaufførerne tid til f.eks at lave regnskab og bestille varer undervejs.
(citat fra dit link).

Kobbernagel og jeg påpegede derimod, at der også er perspektiver i selvkørende personbiler.
Men der gælder vel det samme som i det fremhævede: Det helt store perspektiv kommer først når den menneskelige chauffør kan undværes eller ikke behøver at have kørekort.
Men hvad der også skal løses for at nå dette mål, er ikke kun bilens evne til at finde frem til en destination og undvige forhindringer undervejs. Den skal desuden kunne finde en parkeringsplads ved målet, og det kan være langt sværere! Ikke mindst hvis den også skal kunne afregne parkering på en betalingsplads ...
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: førerløse biler
« Svar #5 Dato: 10, Juli 2014 - 17:24 »
Citat fra: gerda vilholm
Der er dog nogen som kan se ideen i førerløs varetransport.

Det kunne muligvis også være en fordel, hvis lastbiler med høj tyngdepunkt blev forsynet med teknik, der kunne forhindre at transporten vælter i rundkørsler?
F.eks. hvis teknikken kunne kompensere for tyngedePunktsForskydninger og vindpåvirkning?
Søg evt. på google med: Rundkørsel + lastbiler + vælter

Desuden bør man måske huske at autopilot ikke er det samme som Cruise control. :)

Darwin Awards movie, Autopilot Cruise Control scene - YouTube.
Darwin Awards movie, Autopilot Cruise Control scene


Citat fra: Morten Jødal
Den skal desuden kunne finde en parkeringsplads ved målet,..

Hvis f.eks. pakeringsPladser bygges ind i et højt computerStyret tårn med et transportBånd, med en' plads til hver bil?
Når bilen- & tårnets computer har fundet en' parkeringsPlads sender begge computer en kode til din smartPhone og så kan du hente din bil igen ved at returnere koden. :)

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk