* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Flytning af Nem-ID nøglefiler  (Læst 23961 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Flytning af Nem-ID nøglefiler
« Dato: 01, Juli 2014 - 21:16 »
Min elskede primære PC med windows XP kan snart ikke mere - ikke pga at M$ har undsagt systemet, men fordi Java heller ikke vil virke efter 15/7 - og hermed er en væsentlig del af dens arbejdsområder forsvundet.
Hvad jeg i denne forbindelse gerne vil besvære forummet med, er et lille problem, der opstår, fordi jeg er administrator i to frivillige foreninger med CVR-nr. og medarbejdersignaturer, så vi kan modtage digital post fra det offentlige - og i begge har valgt at benytte Erhvervs Nem-ID med nøglefil (altså ikke nøglekort).
Da jeg oprettede filerne, tog jeg sikkerhedskopi på en usb-pind, og nu ville jeg så installere dem på en ny maskine - men jeg kan ikke finde nogen vejledning i dette, og den fine FAQ-liste udelader 100% dette problem.
Dertil kommer, at Erhvervs Nem-ID kræver 250 kr. + moms pr. supportspørgsmål, hvis man ikke har tegnet et supportabonnement - hvad mit behov slet ikke stort nok til.
Jeg har fået løst mit problem ca. 80% ved simpelthen at placere kopier af de to nøglefiler på den nye PC.
Når jeg nu starter op, får jeg et vindue med "intet certifikat", men en mulighed for at gennemse, og der kan jeg så finde det ønskede. Men ved nogen i dette forum, hvordan jeg får systemet til selv at finde placeringen og genkende filerne som certifikater?
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Flytning af Nem-ID nøglefiler
« Svar #1 Dato: 01, Juli 2014 - 22:21 »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Flytning af Nem-ID nøglefiler
« Svar #2 Dato: 02, Juli 2014 - 00:56 »
Har du fundet denne og virker den ikke ?
http://www.nets.eu/dk-da/Service/kundeservice/NemID-medarbejdersignatur/Noeglefil/Pages/Indlaes-sikkerhedskopi.aspx#tab1


Hej Tommy.

Svaret på dine to spørgsmål er: Nej - nej - jo!
Vejledningen havde jeg ikke fundet (og har fortsat ikke ved at gå ind "ad fordøren", kun via dit direkte link) men jeg havde faktisk intuitivt forsøgt at følge den.
Der skete bare det, at browseren (Google Chrome) gik i stå umiddelbart efter at have meddelt, at den begyndte at indlæse softwaren.
Hvis jeg skiftede til Internet Explorer 11 som standardbrowser, opførte systemet sig som beskrevet i mit første indlæg. Jeg prøvede flere gange med begge nøgler.
Så for begge browsere er konklusionen: vejledningen virkede ikke!

Det lille "jo" kom ind efter, at jeg forsøgte med Google Chrome igen, men denne gang med den ældste af de to sikkerhedsnøgler.  Om det er rækkefølgen eller noget andet ved jeg ikke, men under alle omstændigheder: nu kunne softwaren indlæses, og derefter kunne jeg også indlæse den anden nøgle.

Mit problem er dermed løst - tak!
Min undren er ikke helt ophørt.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk