* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Aircondition - køleteknik  (Læst 14977 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Aircondition - køleteknik
« Dato: 17, Juli 2014 - 10:31 »
Min kollegas Audi A6 mistede køleevnen - og det er ikke så behageligt i sommervarmen.
Han fik først tømt systemet - og der måltes en "evakueret" vægt på 590 g kølemiddel.
Derefter påfyldtes der 850 g kølemiddel (og noget olie).
Og nu havde systemet så igen normal kølefunktion.
Hvorfor kan den relativt ringe vægtforskel af kølemidlet give den virkning at køleevnen gik fra nul til normal?
Jeg ville have forventet, at køleevnen først blev nul når kølemidlet var (næsten) forsvundet.

Kan nogen forklare hvorfor det ikke er sådan?
HP
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #1 Dato: 17, Juli 2014 - 10:38 »
Der sidder en pressostat og måler trykket lige efter pumpen. Hvis der ikke er nok væske på systemet til at pumpen kan lave et givent tryk, afbrydes systemet.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #2 Dato: 19, Juli 2014 - 11:34 »
Det er da min erfaring at biler også køler lidt, selv om kølemidlet er lidt i underkanten.


Nogle biler ,deriblandt visknok også audi, er dimensioneret til et ret højt tryk fra kompressoren.  Efter kompresssionen fortættes kølemidles  i kondensatoren (ofte sammenbygget med køleren) en tryk, eller temperatursyret ventil slipper så væske ind i fordamperen . Dert skal være en snæver ventil, som giver et ordentlig trykfald.

jeg tror ikke meget på "presostaten", som skulle afbryde pumpen ved lavt tryk. Hvis der er sådan en funktion,kan systemet, jo slet ikke komme i gang.

Men der kan være et værn mod overtryk eller væskeslag. systemet må ikke kunne starte ved lav temperatur, så der er en termoføler som sikrer mod det.

hvis man inden denne tømme-fylde operation havde målt trykket i drift, ville der vøre en forklaring.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #3 Dato: 21, Juli 2014 - 08:16 »
@ harbst

Jeg vidste ikke at ingeniørdebat handlede om tro (og overtro). Jeg holder mig helst til fakta over for et givent spørgsmål.

Hvis du ikke tror på at der sidder en pressostat (som i sagens natur måler tryk) og kan afbryde klimaanlæget ved for lav kølemiddelstand kan du prøve at google ordene "aircon pressostat" og derigennem hurtigt se at det er en kendt fejl ved klimaanlæg, samt finde længere og detaljerede beskrivelser af hvordan klimaanlæg fungerer i automobiler. Det kan selvføligelig ødelægge din "tro", men du har jo stadig din frihed til at hævde at alle andre tager fejl.


 
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #4 Dato: 24, Juli 2014 - 14:59 »
en pressostat er som navnet siger et apparat til at holde konstant tryk.
Det ,man måler tryk med, hedder en trykmåler.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #5 Dato: 24, Juli 2014 - 15:36 »
en pressostat er som navnet siger et apparat til at holde konstant tryk.
Det ,man måler tryk med, hedder en trykmåler.


Er vi nu ikke ovre i det pjattede?  :(
En pressostat må nødvendigvis også måle tryk for at kunne styre det!
Jfr. Danfoss:
Danfoss' sortiment af pressostater måler og styrer væske- og lufttryk.

Jeg har forøvrigt fundet er fint link til beskrivelse af fejlen fra det oprindelige spørgsmål:
http://www.ehow.com/how_6622655_automotive-conditioner-pressure-switch-troubleshooting.html
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #6 Dato: 04, August 2014 - 15:51 »
Harbst har ret forsåvidt at læses ordet som det står der....presso-stat = tryk-uændret(statisk) så har han ret.

Men en trykmåler er kun en del af en pressostat.

pressostaterne som som man styrer tryk med, både tryk op og tryk ned med er kombinerede ventil, trykmåler og kontakt.

Trykmåleren fortæller kontakten at der skal sluttes en strøm, der styrer en ventil, der så lukker og åbner mere eller mindre.

Og en sådan tingest er der i alle køleskabe og varmepumper der der kompressordrevne herunder aircon i biler
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Aircondition - køleteknik
« Svar #7 Dato: 05, August 2014 - 10:34 »
Jeg er ikke i tvivl om at Harbst og visse andre (altid) har ret.

Jeg valgte at skrive pressostat frem for trykmåler, fordi det er betegnelsen for den del i klimaanlæget der måler tryk og styrer den elektriske gennemgang til magnetkoblingen som slår pumpen fra og til.
 
Det betyder ikke at pressostaten ikke har andre funktioner i klimaanlæget, men det hjælper jo ikke med at svare på det oprindelige spørgsmål.

Havde jeg "kun" skrevet trykmåler kunne I lige så godt ha' brokket jer over at jeg ikke skrev pressostat - for det er jo en pressostat der sidder i systemet.



 
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk