* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 92
I alt: 92

Forfatter Emne: Digital Postkasse  (Læst 14542 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Digital Postkasse
« Dato: 22, Juli 2014 - 09:17 »
Er jeg den eneste i dette forum som reagerer negativt på at blive påtvunget en Digital Postkasse?  :(
Jeg opfatter det som et overgreb i forhold til det offentlige. Kontakten bliver nu helt anonym.  8)

God sommer
HP
p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #1 Dato: 22, Juli 2014 - 17:39 »
Citat fra: HP
Er jeg den eneste i dette forum som reagerer negativt på at blive påtvunget en Digital Postkasse?  :(

Du er nok ikke den eneste, hvis: "500000 vil ikke have digital post", ifgl DR-TTV?

100.000 har allerede sagt nej til digital post - Politiken.dk
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2284304/100000-har-allerede-sagt-nej-til-digital-post/

Citat fra: HP
Jeg opfatter det som et overgreb i forhold til det offentlige. Kontakten bliver nu helt anonym.  8)


Men det er vel et lovligt overgreb og det er vel næppe anonym når der skal bruges NemID?

Det er naturligvis ikke så brugevenligt som gmail :)
Jeg får tilsendt en' reminder til min pop-email-konto, når der er post til mig i eboks. :)
Breve i eboks kan downloades som pdf-filer :)

Jeg kan godt forstå, hvis mange gerne vil være fri :)

Totalt usikker
https://www.trustpilot.dk/review/www.e-boks.dk/53be8a540000640002971440

Mvh jj

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #2 Dato: 04, August 2014 - 09:24 »
Som nævnt reagerer jeg negativt på at blive påtvunget en Digital Postkasse!
Jeg opfatter det som et overgreb fra det offentliges side – det offentlige, som vi alle på demokratisk vis har bragt til verden.
Systemet skal i en lang fremtid fungere dobbelt – derved at en betydelig mængde mennesker kan bede sig fritaget og fortsat modtage ”snail mail” fra det offentlige.
Når det er tilfældet forstår jeg ikke, at det ikke blev lavet frivilligt for alle at vælge at få en Digital Postkasse – ”snail mail”-systemet skal jo fungere alligevel!
Frivillighed ville måske have fået negative skeptikere som jeg til at vælge den digitale løsning alligevel?

Hilsen   HP
p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #3 Dato: 04, August 2014 - 17:38 »
Citat fra: HP
Som nævnt reagerer jeg negativt på at blive påtvunget en Digital Postkasse!
Jeg opfatter det som et overgreb fra det offentliges side – det offentlige, som vi alle på demokratisk vis har bragt til verden.

I praksis fungere demokrati tilsyneladende som flertalsdiktatur, hvor adminstrativ bekvemlighed og bureakratisk dovenskab ofte har første prioritet :(
Men du kan trods alt søge om fritagelse :)

Personlig synes jeg det er en stor fordel, at jeg kunne bestille det blå sygesikringsKort online og modtage kvitering via eboks, så jeg kan kontrollere, hvordan min bestilling er blevet opfattet? :)
Så behøver jeg ikke møde op personlig på borgeService og måske vente i en lang kø? :)
Citat fra: HP
Frivillighed ville måske have fået negative skeptikere som jeg til at vælge den digitale løsning alligevel?


Måske???

I praksis er det tilsyneladende straffrit/frivillig at smide cigarret-skodder og øldåser i naturen eller i de dertil indrettede container :)
På det område er der endnu ikke indført tvang :)

Mvh jj

simpelthen for inkompetent at skulle acceptere CPR adgang hver gang.
https://www.trustpilot.dk/review/www.e-boks.dk/52fe66410000640002774f85

19:50 26-08-2014
Denne blanket kan formodentlig bruges til ansøgning om fritagelse?

Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere
http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/fd001f.pdf

Mvh jj
« Senest Redigeret: 26, August 2014 - 19:50 af jj- »

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #4 Dato: 31, August 2014 - 20:11 »
Er jeg den eneste i dette forum som reagerer negativt på at blive påtvunget en Digital Postkasse?  :(
Jeg opfatter det som et overgreb i forhold til det offentlige. Kontakten bliver nu helt anonym.  8)

God sommer
HP
Jeg har kendskab til ældre mennesker, der ikke har computer, og som er blevet fritaget for digital post. Prøv at henvende dig på kommunekontoret for at se om du kan blive fritaget. Hvis du har en særlig årsag, alder, handikap, fysisk ikke kan bruge computer, eller på anden måde kan påvise, at du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, så skulle du kunne få fritagelse. Så vidt jeg ved er nok at påstå, at du ikke ejer en computer. Jeg ved ikke, om de kontrollere det.
« Senest Redigeret: 31, August 2014 - 20:14 af JMA »

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #5 Dato: 26, November 2014 - 11:05 »
Min gang til Kanossa krævede en del selvovervindelse - men til sidst skete det, som nok måtte ske - jeg åbnede min Digitale Postkasse! :( ::)
Det er stadig min opfattelse, at tvang aldrig fører noget godt med sig. Og myndighedernes tromlende tvang gør den ikke mere spiselig - i hvert fald for mig.
Jeg har nu haft adgang til postkassen i en måned og kun modtaget én meddelelse - en syg velkomsthilsen!
Og så en konstatering af, at kommunikation med Politiet ikke kan foregå digitalt - Politiet kommunikerer kun ved Snail Mail og eventuelt (nødtvungent?) pr. e-mail. Men ikke ved at anvende den Digitale Postkasse! Det finder jeg absurd.

Hilsen
HP
p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #6 Dato: 26, November 2014 - 20:39 »
Citat fra: HP
Det er stadig min opfattelse, at tvang aldrig fører noget godt med sig
Tvang medfører meget godt for dem der gennemføre tvang :)
-Og ikke altid så meget godt for dem, der bliver underkastet tvang :(

Digital postTvang vil muligvis give staten tilstrækkelig besparelser, så staten kan holde budgetUnderskudet under 3% af BNP?
Og samtidig sikre politikerne store lønforhøjelser efter næste valg? :)

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #7 Dato: 28, November 2014 - 15:01 »
Nu har jeg haft en digital postkasse (e-boks) i snart et årti. Og finder det er en kæmpelettelse!
Jeg fik den gennem min daværende bank og var meget glad, da banken nåede til at kunne lægge alle betalingsoversigter ind i e-boks.

Jeg åbner næsten hver gang e-boks gennem min netbank og har kun en enkelt gang oplevet at skulle give adgang for mit CPR-nummer - så jeg forstår ikke den mand, som jj linker til?

For nu lige at ride min egen kæphest: Jeg tillader IKKE adgang til min NemID fra mit CPR-nummer. Lige siden 1968, da nummeret blev indført, har jeg anset dette system for en praktisk måde at identificere en borger entydigt på, men uegnet til andre sikkerhedstjek. Heri er jeg forøvrigt enig med min jævnaldrende Kim Larsen, der engang udgav en plade med sit CPR-nummer på coveret!
I forhold til NemID er problemet, at man går med et kort eller en elektronisk nøgle, som man altid bør have på sig. Det samme gælder sygesikringsbeviset, hvor CPR-nummeret står. Mit kort ligger i min pung sammen med sygesikringsbeviset. Så hvis ens tegnebog bliver stjålet, kan det nemt koste 2/3 af sikkerheden! Bruger man den elektroniske nøgle, skal man passe på sine fysiske nøgler, da den er beregnet til at sidde i nøglebundtet. Så man må håbe, at alle uforsigtige mennesker til gengæld er ekstremt gode til at lave sikre adgangskoder!
På NemID.nu kan man (forholdsvis) let omstille sine præferencer, så man kun får adgang med et selvvalgt brugernavn. Det øger sikkerheden betydeligt.

Nå, tilbage til emnet:
Jeg synes også det er for galt, at den digitale postkasse er indført ved tvang. Til gengæld er det standard i min kommune (Rebild), at hvis man kommer med en anmodning om fritagelse, så tror de på en og man får fritagelsen bevilget uden videre.
Jeg er til gengæld direkte forarget over, at de offentlige myndigheder ikke er klar til systemet på det tidspunkt, da de har pålagt alle os andre det!!!  :o >:(
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #8 Dato: 28, November 2014 - 17:38 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg åbner næsten hver gang e-boks gennem min netbank og har kun en enkelt gang oplevet at skulle give adgang for mit CPR-nummer - så jeg forstår ikke den mand, som jj linker til?
CPR-skiltet er muligvis blevet fjernet?
Måske bliver det ikke vist, hvis man går fra Netbank -> e-boks?
Jeg checke kun e-boks når jeg får en besked om mail i indbakke, hvilket er meget sjældent.

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #9 Dato: 03, December 2014 - 11:35 »
CPR-skiltet er muligvis blevet fjernet?
Måske bliver det ikke vist, hvis man går fra Netbank -> e-boks?
Nu har jeg set det omtalte skilt!
Men det generer mig ikke.

For det første:
Jeg synes e-boks er en fantastisk opfindelse, og jeg har konsekvent oprettet stort set alle de afsendere, jeg har kunnet komme afsted med.
Så jeg har lønsedler, forsikringsmeddelelser, min banks månedsoversigter m.v. liggende der - i princippet "til evig tid".
Mit hængemappesystem på hjemmekontoret er dermed efterhånden gået fra at være svulmende til let at kunne rummes i sin holder, samtidig med, at det er blevet langt lettere at finde gamle dokumenter, når man alligevel får brug for dem.
Når jeg har deltaget i denne debat, skyldes det altså ikke uvilje mod digital post, men kun mod tvangselementet.

For det andet:
Jeg tilgår konsekvent altid e-boks gennem min netbank.
Når jeg er logget ind på netbank MED NØGLEKORT, vises det omtalte skilt ikke.
Men i går havde jeg ærinde i netbanken og var logget ind UDEN nøglekort. Uddybende: begge muligheder ligger i det netbanksystem, de fleste banker benytter (ikke i Danske Banks). Der er forskel på hvilken af dem der præsenteres default ved login, min forrige bank viste altid login MED nøglekort, medmindre man aktivt fravalgte det, min nuværende viser UDEN. Uden nøglekort kan man se sine kontobevægelser m.v., men ikke foretage betalinger - nøglekortvinduet popper op første gang man foretager en sådan handling under et login.
Uden nøglekort kan man heller ikke se e-boks, og da jeg nu fik et behov for dette, men ikke havde foretaget betalinger, fik jeg et nyt vindue om direkte login til e-boks - og et skilt med besked om, at jeg samtidig skulle give banken tilladelse til at videregive mit CPR-nummer til e-boks - hvilket minder meget om hvad jj skriver.

For det tredje:
Jeg har kun foretaget et enkelt login direkte på e-boks fra deres forside, nemlig da jeg hjalp min kone med at oprette sin. Der var ikke noget mærkeligt i på det tidspunkt at blive bedt om CPR-nummer. Skal man give tilladelse hver gang, er det nok lidt overinformation og kan være et irritationsmoment.
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #10 Dato: 05, December 2014 - 02:15 »
Jeg synes også det er for galt, at den digitale postkasse er indført ved tvang. Til gengæld er det standard i min kommune (Rebild), at hvis man kommer med en anmodning om fritagelse, så tror de på en og man får fritagelsen bevilget uden videre.
Det er ikke tvang, hvis man kan fritages for det.

Jeg mener, at man ikke er gået vidt nok. Vi har fået en digital postkasse. Men, langtfra de muligheder, som kunne indføres elektronisk. Eksempel: Der mangler mulighed for at kunne få overskrifterne fra den digitale postkasse, sendt som SMS. Der mangler mulighed for, at kunne ringe den digitale postkasse op, enten fra ISDN telefon, eller fra mobiltelefon, for at kunne få oplæst brevene. Det vil være godt for synshæmmede. Der mangler mulighed for, at kunne få brevene udskrevet på en almindelig "dum" telefax. Alt i alt, mener jeg at vi har "elektronificeret" for lidt. Og dermed ender det som tvang - fordi, at man ikke giver os de muligheder, som vi burde ha.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #11 Dato: 05, December 2014 - 10:04 »
Nogle af dine manglende muligheder bør du simpelthen foreslå e-boks, JMA.
Tvangselementet er der nu, når alle er blevet oprettet automatisk medmindre de aktivt har søgt om fritagelse.
Og så er der pludselig en række offentlige opgaver, som KUN kan løses over nettet nu - fx at søge om plads i diverse institutioner. Omfatter det også plejehjem?  ;)
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Digital Postkasse
« Svar #12 Dato: 05, December 2014 - 17:42 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg synes e-boks er en fantastisk opfindelse,..

Så er du tilsyneladende godt tilfreds :)
På TrustPilot scorer eboks også hele 1,9 points ud af 10 mulige :)
https://www.trustpilot.dk/review/www.e-boks.dk

Ugentlig statistik om Digital Post   Digitaliseringsstyrelsen.
http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-Post/Kom-godt-i-gang/Organisation-og-kommunikation/Digital-Post-statistik

Citat fra: Ugentlig statistik om Digital Post
Ugentlige tal for Digital Post
Af de 4,7 mio. danske borgere over 15 år omfattet af 'lov om Offentlig Digital Post' er:
4.264.998 (89,5 pct.) tilmeldt Digital Post fra det offentlige.
497.752 (10,5 pct.) fritaget fra Digital Post fra det offentlige.
Opdateret mandag d. 1. december 2014.


Ekstra Bladet - Tvungen e-boks  Hehe, så let slipper du for den.
http://ekstrabladet.dk/nationen/article4828634.ece

Jeg har eboks på mine Android telefoner, men jeg har ikke afprøvet dem endnu.

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk