* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: EvighedsMaskiner  (Læst 20116 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: EvighedsMaskiner
« Svar #15 Dato: 25, Marts 2015 - 15:06 »
hvis der med energi menes evnen til at udføre et mekanisk arbejde.

Og det er så der jeg står af - definitivt! Du lægger din energidefinition alt for tæt op ad potentiel energi.
Jeg har også arbejdet med gasser, og lært (siden undervist i), at for et mol idealgas er E = 3/2 R*T (R er gaskonstanten og T den absolutte temperatur).
For toatomige idealgasser er formlen i stedet 5/2 R*T - og lige så snart idealgastilnærmelsen ikke kan bruges, bliver det meget mere kompliceret, men det kan den nu tit.
Du ved naturligvis også udmærket, at den energi, der indeholdes i en opvarmet gas, let kan veksles til arbejde.

Jeg må dog give dig ret når du skrver at uenigheden opstår i dit forsøg på at popularisere, vi er i virkeligheden enige om de centrale begreber.
Jeg linker lige til Den Store Danske, der vel også må betragtes som populær? Men har en energidefinition, der stemmer med min
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Klassisk_mekanik_og_kvantefysik/energi
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: EvighedsMaskiner
« Svar #16 Dato: 25, Marts 2015 - 21:48 »
Den ventilator, der nævnes, er da ganske smart, men næppe særlig økonomisk.

En tilsvarende ventilator forhandles af ecofan.dk til en pris på mellem 1000 og 1500 kr.

Erstattes den af en almindelig 230V bordventilator på 40 W kan denne køre omkring 10.000 timer før merudgiften til den varmedrevne ventilator er tjent ind

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: EvighedsMaskiner
« Svar #17 Dato: 26, Marts 2015 - 16:41 »
Citér
Du ved naturligvis også udmærket, at den energi, der indeholdes i en opvarmet gas, let kan veksles til arbejde

Fortæl hvordan du vil gøre det. Så garanterer jeg dig en nobelpris.
 2. hovedsætning skal så også sløjfes.

 E = 3/2 R*T er den indre enegi , hvis jeg ikke har misforstået dig. Den kan kun i begrænset omfang gøres til arbejde, og kun hvis du også har et koldt reservoir, så systemets samlede entropi kan stige. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: EvighedsMaskiner
« Svar #18 Dato: 26, Marts 2015 - 17:20 »
Ja, jeg mener indre energi. Og bemærk heri ordet energi, som du nu også selv kalder det.
Og nej, jeg vil ikke droppe 2. hovedsætning.
I dit indlæg antyder du nogle muligheder. Jeg var bevidst upræcis, men nu er det vist demonstreret med al tydelighed, at det er ordene - eller underforståede forudsætninger - vi er uenige om, ikke det faglige!

P.S.: efry, den ventilator jeg så i Longyearbyen ligner til forveksling 810-modellen i dit link. Jeg har prøvet at google den i Norge, og der koster den billigste (800, som ser præcis ligesådan ud) knap 1000 NORSKE kroner - lidt billigere, men ikke nok til at vælte din indvending.
Mvh. Morten Jødal

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: EvighedsMaskiner
« Svar #19 Dato: 26, Marts 2015 - 17:39 »
Her i Canada er de til salg for omkring $100, det svarer til ca 550DKK.
Det er da aergeligt at i skal laegge forsendelse til :-\  samme fabrikat og model som ecofan saelger i DK
Karsten

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk