* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Hvordan kan det være at . . . .  (Læst 6688 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Hvordan kan det være at . . . .
« Dato: 05, August 2014 - 15:51 »
Jeg bruger kontaktlinser og / eller læsebriller  8)

Jeg fik for noget tid siden et godt trik til hvis man havde glemt sine læse briller. Man tager bare og knytter sin pegefinger helt ind mod tomlen således at der kommer et lille bitte hul som holder tæt op til øjet. Så kan man lige pludselig læse det der før var sløret. Jeg ved ikke med hvor stor styrke det virker (jeg har +3,5 / +2,5) og det virker fint. MEN hvorfor ?

 
Med venlig hilsen
John

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan det være at . . . .
« Svar #1 Dato: 05, August 2014 - 16:03 »
Det må jo være samme princip, som når man opnår en meget høj dybdeskarphed på et fotografi, når man anvender en meget lille blændeåbning på kameraets objektiv. (Og man kan af samme årsag lave et kamera, uden andet objektiv end et enkelt lille hul i en kasse/æske, og en fotografisk film overfor dette hul)

Der er lavet briller der anvendet princippet, blot med mange huller, f.eks.: http://shop.7d.dk/helse-terapi-og-skonhed/top-notch-pinhole-glasses
(Vil lige skynde mig at tilføje, at jeg absolut ikke vil drages til ansvar for om dette produkt er det rene fup og svindel, eller om det rent faktisk kan bruges til noget - jeg hælder til det første)

Tilføjelse: på den side jeg linker til, er der også en forklaring på, hvorfor det skulle virke, at se gennem et lille hul  ;D
« Senest Redigeret: 05, August 2014 - 16:13 af Kobbernagel »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan det være at . . . .
« Svar #2 Dato: 05, August 2014 - 19:14 »
Jeg fik for noget tid siden et godt trik til hvis man havde glemt sine læse briller. Man tager bare og knytter sin pegefinger helt ind mod tomlen således at der kommer et lille bitte hul som holder tæt op til øjet. Så kan man lige pludselig læse det der før var sløret.

Et meget gammelt trick til at opnå omtrent det samme er at knibe øjnene sammen til en smal sprække.
I ældre litteratur kan du finde mange eksempler på, at en person "misser nærsynet" - hvilket betyder netop dette.

Kobbernagel har forsåvidt givet forklaringen, men jeg vil gerne uddybe lidt:
Lys går normalt i rette linier, så et punkt vil altid afbildes skarpt gennem et lille hul. Fænomenet har været kendt siden middelalderen og kaldes camera obscura (latin for "mørkt rum"). I et sådant mørkt kammer med et lille hul kan man se et skarpt billede på hovedet af alt udenfor - uanset afstand! Og der er ganske rigtigt også bygget fotografiske kameraer efter princippet, dog mest for sjov. Det har jeg selv været med til, og billederne bliver overraskende gode.

Problemet er LYSET - eller rettere, at der ikke slipper ret meget af det gennem det lille hul. Derfor er vi glade for linser, herunder øjets linse, der afbøjer lysstråler fra et større område, så de samles i et punkt, som følgelig bliver meget kraftigere belyst. Prisen er blot, at nu skal afstanden passe, ellers bliver billedet sløret.
Problemet med lysmængden er nævnt (men underbetonet) i Kobbernagels link, som også indeholder et billede af et nærsynet øje, hvor billedpunktet ikke som ønsket ligger på nethinden, men lidt foran, så nethindebilledet får "falsk lys" - hvad der i mit sprogbrug betyder noget helt andet end der menes her: lyset fra det ønskede genstandspunkt blandes med lys fra nærliggende genstandspunkter.

Om de fantastiske "multipunktbriller", der er reklame for i linket, nu også giver den påståede hjernegymnatik eller blot hjælper fabrikantens pengepung, kan jeg også have mine store tvivl om.
Men de simple tricks med tommel og pegefinger eller sammenknebne øjne - de virker stensikkert, blot der er lys nok.
Mvh. Morten Jødal

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Hvordan kan det være at . . . .
« Svar #3 Dato: 06, August 2014 - 10:27 »
Tak for begge svar.

Det kunne være lidt sjovt at prøve brillerne - men jeg tror at jeg vil spare pengene  ;D

Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk