* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Mobilstråling?  (Læst 13949 gange)

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Mobilstråling?
« Dato: 17, September 2014 - 17:53 »
Her er nogle billeder fra loftet under mobilsendemasten. Loftet er helt sort, og ser forbrændt ud. På træet på siderne ses en mørk farve, under hvert søm. Det er kun de steder, hvor der ikke er træloft, som har taget strålingen.

Kan det være mobilstråling? Det ser sjovt ud! Min videnskabelige logik siger at det ikke kan forklares som mobilstråling, med den bølgelængde de har. Og samtidigt, så burde det også være lige meget omkring sømmene, og ikke kun bort fra loftet, at træet ser "forbrændt" ud.

Udenom hvert søm ligner det næsten forbrænding.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #1 Dato: 19, September 2014 - 20:12 »
Citat fra: JMA
Kan det være mobilstråling?
Godt spørgsmål???
Hvor mange watt stråle antennen?
På hvilke frekvenser sender antenne?
Har du prøvet med et stump træ i din mikrobølgeOven?
Sammen med et glas vand.

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #2 Dato: 20, September 2014 - 11:18 »
Min viden om mobilstråling er på det helt generelle niveau, så det vil jeg ikke kloge mig på, men jeg tror heller ikke forklaringen ligger der.

Som jeg tolker dine to billeder, viser de en skakt i loftet ud til et ovenlys.
Skakten er udført af træ med årerne lodret, og den er samlet med søm.

Min tolkning bliver derefter, at det er en kombination af en af de fundamentale naturkræfter: gravitationskraften - i kombination med Jordens mest udbredte kemikalium: dihydrogenoxid - og et lokalt meget koncentreret element: ferrum.

Eller sagt på almindeligt dansk:
Du har fugtproblemer!

I et surt miljø kan jern i et vist omfang opløses og danne organiske forbindelser, som har sort farve.
Dette var hovedprincippet i det gennem mange århundreder enerådende skrivemiddel, sort jerngallusblæk; og det er tilsvarende kemiske reaktioner, der er på spil her.
Vandet siver nedad langs træets årer - med en anelse opløst jern i - og træet indeholder den nødvendige garvesyre. Derfor de sorte nedadgående striber.

Mobilmasten er uskyldig, men dine fremadrettede tiltag kan være:
Bedre ventilation af skunkrummet og/eller bedre isolering af skakten.
Eller måske: bedre udluftning af rummet under skakten og/eller en bedre termorude i loftsvinduet.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #3 Dato: 20, September 2014 - 12:54 »
Citat fra: Morten Jødal
Eller sagt på almindeligt dansk:
Du har fugtproblemer!
Disse søm danne antagelig en kuldebro?
Så må du igang med temperatur og fugtmåler, samt beregning af dugpunktsTemperatur :)
Stort detektiv arbejde :)
Er det rigtig at kemikere bare kan smage på træet og så afgøre om det er skade efter brand eller fugt?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #4 Dato: 20, September 2014 - 15:21 »
Er det rigtig at kemikere bare kan smage på træet og så afgøre om det er skade efter brand eller fugt?
Det er der givetvis nogle kemikere, der kan!
Jeg har ikke dyrket brandstedsundersøgelser, men har som FDFer af og til smagt på trækul (ikke med vilje!) og konstateret, at smagen langtfra minder om fugtigt/råddent træ, som jeg også har været i nærkontakt med (heller ikke med vilje). Men jeg vil ikke tilskrive denne smagsforskel en speciel kemikerviden.

Det store detektivarbejde behøver nu ikke være så svært:
Det er tydeligt ud fra billederne, at der har været kondensvand på træoverfladen, og at dette har givet anledning til kemiske angreb af sømmene - ikke ét søm, men samtlige søm.
Så jeg kan faktisk allerede nu ndskrænke mine fire muligheder fra forrige indlæg til tre: Udluftning af skunkrummet kan meget vel være en god ide, men vil ikke hjælpe på det konkrete problem. Derimod er det muligt enten at hæve overfladetemperaturen - ved bedre isolering bag træet eller ved en bedre rude. eller at sænke luftfugtigheden - ved bedre udluftning af rummet under loftvinduet.
Da JMA fra starten rettede mistanken mod mobilmasten, har han ikke givet os oplysninger, der kan afgøre hvad der er den bedste løsning - men måske besidder han selv den fornødne viden, da han nu er på sporet af årsagen?
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #5 Dato: 20, September 2014 - 17:18 »
Citat fra: Morten Jødal
Det store detektivarbejde behøver nu ikke være så svært:
Jeg er imponeret :)
Citat fra: Morten Jødal
Det er tydeligt ud fra billederne, at der har været kondensvand på træoverfladen, og at dette har givet anledning til kemiske angreb af sømmene - ikke ét søm, men samtlige søm.
Hvad nu hvis træet er behandlet med væske, der indeholde kobberforbindelser?
Kan det ikke give rustdannelser?
Burde der ikke være monteret en dampspærre i skunkevægen på den varme side?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #6 Dato: 20, September 2014 - 18:43 »
Hvad nu hvis træet er behandlet med væske, der indeholde kobberforbindelser?
Kan det ikke give rustdannelser?
Burde der ikke være monteret en dampspærre i skunkevægen på den varme side?

Så må jeg uddybe:

JMAs billeder er gode og viser tydeligt en misfarvning, som IKKE er rust, men har den karakteristiske sortagtige farve, der fremkommer, når jern i små mængder går i forbindelse med surt organisk stof ("garvesyre"). Kobberforbindelser bruges til udvendig imprægnering og giver træet en blålig eller grønlig nuance, som ikke ses her. Desuden er der jo tale om indvendigt træ. Jeg kan dog ikke ud fra de to billeder lave en analyse af træets overfladebehandling - men det er ikke en kobberholdig udendørs træbeskyttelse.

Jeg skrev - og mener - at træets overflade har været dækket af kondensvand (om det er i kortere elle længere perioder kan jeg ikke se). Kondensen skyldes under alle omstændigheder luftfugtighed fra den varme side, altså det rum, hvori skakten med ovenlyset sidder. Uanset hvor i konstruktionen man anbringer en dampspærre, kan den ikke spærre for kondens på en synlig overflade i selve rummet.

Løsningsmulighederne indskrænker sig derfor til 2:
1. At reducere fugtindholdet i den varme luft (bedre ventilation/udluftning).
2. At sørge for, at fladen ikke er kold - altså isolere bedre.
Men om det er skunkrummet eller ovenlysvinduet, der skal isoleres bedre, og om løsningen derfor hedder mere glasuld eller bedre glas - det kan jeg ikke se på billederne.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #7 Dato: 20, September 2014 - 20:06 »
For mig ser det ud som om der brugt varme søm som nitter, som så er afkølet til den mørkeblå farve :)
Jeg ser ingen tydelige tegn på fugtskader.
Den ene sømhoved kunne ligne en popNitte eller blind nitte.
Udluftning betyder varmespild og det bør derfor begrænses.
Nu vil jeg vente og se, hvad JMA skriver?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #8 Dato: 20, September 2014 - 21:33 »
Udluftning betyder varmespild og det bør derfor begrænses.

At udluftning bør begrænses, er du uenig med de fleste sundhedseksperter i! På trods af det ubestrideligt sande i første del af dit udsagn, men det er ikke alt.

Jeg har ikke studeret sømhovederne nøje, men derimod aflejringerne på træet - NEDAD fra sømmene.
Det slår mig lige nu, at hvis der er brugt for lange søm, og isoleringen mod skunken er for ringe - så kan sømmene være kuldebroer.
Men ellers har jeg heller ikke mere at tilføje.
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Mobilstråling?
« Svar #9 Dato: 21, September 2014 - 00:42 »
Desværre har jeg ikke adgang til loftsrummet mere, da jeg er flyttet fra ejendommen. Jeg tog billederne, da jeg tømte loftsrummet, fordi jeg syntes det så interessant ud.

Loftsrummet er helt tørt de fleste steder, undtagen under vinduerne i loftet. Det passer fint med, at der måske kan være kommet fugt ind der. Umiddelbart syntes jeg ikke, at det lignede fugt, blandt andet på grund af den helt sorte farve der næsten lignede brændt træ - men forklaringen som Morten kommer med, syntes jeg bestemt giver mening.
« Senest Redigeret: 21, September 2014 - 00:51 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk