* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: vejbyggeri over bræer  (Læst 6418 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
vejbyggeri over bræer
« Dato: 14, Marts 2015 - 04:08 »
Her i Grønland diskuteres der meget om udbygning af infrastrukturen. Blandt andet tales der meget om bygning af en lufthavn ved Qaqortoq (Julianehåb). Der er enighed om at det ville være godt med denne lufthavn, men der mangler penge.
60 km fra Julianehåb ligger lufthavnen Narsarsuaq hvortil der idag er helikopterflyvning fra Julianehåb.

Forleden læste jeg en kommentar  af en mand der foreslog at droppe lufthavnen i Julianehåb: Byg i stedet en vej til Narsarsuaq.

Jeg synes at det vil være en god ide at begynde at anlægge en vej, men der er blot et problem: På et sted skal vejen krydse en aktiv bræ som konstant spytter isfjelde ud i fjorden.

Hvordan bygger man en vej over en bræ? Det er vist endnu aldrig gjort. Muligvis kan man bygge en bro over, men det er måske også muligt at bore en tunnel under.

Det mest realistiske ar måske at bore en tunnel under, men kan man regne med at isen der bevæger sig oven over ikke  ødelægger undergrunden og tunnellen?

Venlig hilsen   Gerda

Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: vejbyggeri over bræer
« Svar #1 Dato: 14, Marts 2015 - 10:06 »
Fornylig hørte jeg en - i mange år hemmeligholdt - historie om et amerikansk forsøg under den kolde krig (ca. 1960) med at anlægge et tunnelsystem under indlandsisen, der skulle kunne flytte nukleare missiler rundt til ukendte steder, hvor russerne ikke kunne finde dem hurtigt nok til at forhindre affyring.
Det ville have været politisk særdeles kontroversielt og et groft overgreb mod Danmarks officielle politik - men man nåede aldrig længere end til at anlægge en central base med et mindre antal tunneler, for det viste sig allerede i løbet af et par år, at indlandsisen var for ustabil (læs: dynamisk) til et sådant anlæg. Det endelige dødsstød fik anlægget, da man var nødt til at fjerne anlæggets energiforsyning - en atomreaktor i den centrale hal - fordi varmen fra den fik isen til at true med at bryde sammen, så loftet styrtede ned.
Daværende udenrigsminister Jens Otto Krag var lettet!

Anlæg af en længere vejtunnel kunne let tænkes at have præcis det samme problem, da en vis trafikmængde vel også udvikler varme? Medmindre naturligvis man kan bore tunnelen helt ned i grundfjeldet, men det ligger formentlig meget dybt?
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk