* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 46
I alt: 47

Forfatter Emne: Ikoner og ikonprogram  (Læst 8600 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Ikoner og ikonprogram
« Dato: 12, November 2014 - 11:07 »
Jeg er en stor ynder af ikoner.
Mit skrivebord er overstrøet med genveje - naturligvis omhyggeligt sorteret i grupper - der hver har et sigende ikon.

Her kommer så mit problem.
Windows kommer med en stor samling ikoner, der indeholder alt hvad hjertet kan begære for en softwareudvikler eller systemadministrator, men stort set intet brugbart for en privatperson  : :(
Spørgsmål 1:
Er der nogen her, der kender til gode ikonsamlinger (freeware)?

Jeg havde tidligere et program (ikke freeware) til selv at opbygge ikoner fra grunden, og det var jeg glad for, men det gik tabt ved en computerudskiftning for længe siden.
Nogle af mine hjemmekonstruerede ikoner bruger jeg endnu, og jeg har desuden lært at bruge Irfanview - det geniale freeware "mini"billedprogram - til at gemme billeder som ikonfiler. Det fungerer fint, men kan dog ikke lave en gennemsigtig farve, når jeg vælger ikonformat.
Spørgsmål 2:
Kender nogen til et godt program til at lave egne ikoner (ikke nødvendigvis helt freeware, men i modsat fald billigt)?

Og til sidst et lille nysgerrigt spørgsmål 3:
Hvad er egentlig nuværende standard for ikoners størrelse?
Jeg har tidligere konstateret, at MS opgraderede fra 16*16 til 32*32 pixels, men nu ser mine egne hjemmegjorte ikoner igen små ud sammenlignet med de få jeg bruger fra Windows' samling. Er nuværende standard mon 64*64?
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #1 Dato: 12, November 2014 - 11:38 »
Hej Morten.

Ved en hurtig Google-søgning fandt jeg nedenstående. Er det sådan noget du efterlyser?

http://www.techsupportalert.com/best-free-icon-editor-and-replacer.htm#Greenfish-Icon-Editor-Pro

Mvh. Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #2 Dato: 12, November 2014 - 14:05 »
Ja tak, det lyder som et godt bud på svar til mit spørgsmål 2.   :)
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #3 Dato: 13, November 2014 - 09:04 »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #4 Dato: 13, November 2014 - 09:50 »
Jeg takker for svarene.

PJBs link til ikonprogram antyder, at de moderne udgaver af Windows tilpasser ikoner til skærme ved at gengive med forskelig DPI? - hvad der selvfølgelig vil påvirke visningsformatetMen svarer ikke på mit spørgsmål om antal pixels. Og da programmet hedder Vista icon Editor, mere end antyder det en stærk forbindelse til en Windowsudgave, jeg betragter som en nu overstået sygdom :( S¨det køber jeg ikke!

Ikonsamlingen ser derimod spændende ud - men er heller ikke freeware. Så indtil jeg får prøvet Uffe Kaagaards program, vil jeg fortsætte med selv at designe og leve med, at jeg ikke kan lave gennemsigtig baggrundsfarve.

Og jeg vil leve med at være blevet forvirret på et højere plan mht. ikonstørrelse.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #5 Dato: 13, November 2014 - 20:22 »
Hej Morten,

Jeg kan varmt anbefale 'Icon Craft' (http://www.iconempire.com/iconcraft/reg.htm), som jeg selv bruger.
Man bestemmer selv størrelsen af iconet, og bør faktisk starte med 256x256.
Så designer man sit icon, og derefter opretter man de andre størrelser dernedad: 128x128, 64x64, 48x48, 32x32, 24x24 og 16x16.
Programmet skalerer selv, med alt det dér med at tilpasse pixelfarver og så videre.

Fidusen er, at når man tilknytter den færdige ikon til et program, så bruger Windows automatisk den størrelse som passer til dit valg af visning: Ekstra store ikoner, store ikoner, mellemstore ikoner, etc.

Programmet koster 40$ lige nu, men der er en 30 dages prøveperiode.
Når prøveperioden slutter, kan man stadig godt bruge programmet, men når man vil gemme sin ikon får man at vide, at man kun kan gemme i den betalte version.

Her er så en sjov ting: For når man ikke kan gemme, så lukker man jo programmet uden at gemme. Og så kommer den og spørger om ikke 'man vil gemme sit arbejde?'. Og det kan man så sige ja til og så gemmer den det alligevel...!

Så man kan faktisk godt bruge det uden at betale. Der kommer så også et par reklamer op, men de er harmløse. Dem slukker man bare for igen.


Venlig hilsen
Mads Aggerholm

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Ikoner og ikonprogram
« Svar #6 Dato: 13, November 2014 - 21:36 »
Altså mange af icon samlingerne er "License: Free for non-commercial use.".

Nå og så skulle jeg lige til at sende et link til mit favoritprogram for icon edit, "icoFX" , men det er sku' også blevet betalings software.
Nu må jeg passe godt på den freeware version jeg har på  min 10 år gamle win XP :)

Ang. http://www.rw-designer.com/vista-icon-editor , så var det kun meningen at du skulle få noget dokumentation for .ico formatet. At det hedder noget med "vista", skal du ikke lade dig kyse af ( selv om det er forståeligt ). Det er bare et skridt på vejen.


På den kommercielle IcoFX hjemme side står der for øvrigt:
"About IcoFX - Now with full support for 768x768 icons for Windows 10"

Større er bedre ;)
« Senest Redigeret: 13, November 2014 - 21:54 af PJB »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk