* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 76
I alt: 76

Forfatter Emne: Beregning af varmetab (inhomogene lag)  (Læst 19935 gange)

Roulade

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Dato: 12, November 2014 - 19:27 »
Hej allesammen,
Mit spørgsmål går på beregning af et inhomogent lag i en gulvkonstruktion, efter DS 418, 7. udgave.

Snit af gulvkonstruktion:
    l======l===================l======l
    l  Bjælke  l        Ikke ventileret hulrum      l  Bjælke   l           
    l======l===================l======l


Problemet er, at mit inhomogene lag består af 20% bjælker og 80% ikke ventileret hulrum, som jeg ikke ved hvordan man beregner.

Så vidt jeg kan læse mig til, kan man ikke bruge formlen for inhomogene lag til hulrum, da "ikke ventilerede hulrum" har en fast isolans (R)....Men hva gør man så, for det er jo 80% af det inhomogene lag?

I må sige til hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok.... for jeg er lidt på usikker grund.


På forhånd tak! :)



harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #1 Dato: 12, November 2014 - 20:31 »
Al god bygningsisolering baserer sig på luftens dårlige varmeledningsevne.
Men luften kan bevæge sig på grunaf termisk opdrift. . Så hvis der ikke er mineraluld eller lignende til at hæmme luftbevægelsen, kan varmetransporten ske ved konvektion ( luftstrømning)

Hvis en luft spalte er vandret og den varme side er øverst , vil man dog , selv uden fibrene få en stabil stillestående situation . Så hvis dit gulv er med den kolde side forneden og en varm stue ovenpå, vil det tomme lag vel virke ligeså godt, som hvis dert var med mineraluldsisolering.
Jørgen Harbst

Roulade

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #2 Dato: 12, November 2014 - 21:02 »
Hej harbst,
Nu er jeg ikke sikker på, at jeg helt kan se sammenhængen mellem det du skriver og mit spørgsmål....ellers må du gerne uddybe dit svar.

Men en ting er sikkert, jeg kan sgu ikke få den samme u-værdi med stillestående luft kontra mineraluld i DS 418 :)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #3 Dato: 12, November 2014 - 22:20 »
Rulade:
Dit problem er, at bjælker danner kuldebro. Hvis Du propper noget normalt "isolering" mellem bjælkerne vil Du skabe dårliger isolering end bare luft. Tænk på luftens bevægelse i det tomme rum. Tænk på kuldebroer samt konvektion og isoler kun der. Luft er bedre end skum, glas eller stenuld.! Hvis jeg husker ret har træ ca. 0.5 isoleringsævne af luft. Men det er godt, at Du spør.! ;D
Det er dumt og bare isoler sin krybkælder. Det er luft og ikke isoleringsmaterialer der isoler. :o
 :)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #4 Dato: 13, November 2014 - 06:36 »
Det er dumt og bare isoler sin krybkælder. Det er luft og ikke isoleringsmaterialer der isoler. :o

ikke enig

Problemet er at  luften i en krybekælder ikke er stillestående
Det kan godt være at træ har en dårligere isoleringsevne end stillestående luft, men luften er ikke stillestående.

Jeg isolerede min krybekælder i 2009 ved at få en autoriseret isolatør til at fylde krybekælderen op  med indblæst materiale.
Det er den bedste investering jeg har gjort længe - ikke alene sparer jeg kroner på varme-regningen, nu kan jeg også sidde ved skrivebordet uden at kulden trækker op i benene.

Tilbage til spørgsmålet: Hvordan beregner man varmetab i inhomogene lag:

Isolansen, R = d/λ, hvor d er tykkelsen af laget, består en væg eller gulv af mere end et lag summeres de enkelte lags R-værdier. Husk der skal tillægges overgangs-isolanserne Rude(=0,04) og en Rinde(=0,13). (Rinde bruges 2 gange, hvis man for eksempel beregner en indvendig væg.)

Transmissionskoefficient, U= 1/(Rude + R1 + R2 + ... + Rinde).

Når du så har inhomogent gulv, skal du beregne en U værdi for hver af de to gulve og derefter forholdsmæssigt summere.
Usamlet= Ubjælke*20% +  Uisolering*80%
Ha en god dag

Mikael Boldt

Roulade

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #5 Dato: 13, November 2014 - 18:45 »
Hej Mikael
Jeg har læst mig frem til følgende.

Ifølge DS 418 skal inhomogene lag beregnes efter nedenstående formel, men kun med lambda-værdier:
λBjælke+Isolering=(20%BjælkeBjælke)+(80%IsoleringBjælke)/(20%Bjælke+80%Isolering)

Hvorefter isolansen beregnes som du skriver:
R=dBjælke+IsoleringBjælke+Isolering



Nu er problemet, at et "ikke ventileret hulrum" kun angives som en isolans (R) og derved ikke kan bruges i formlen for inhomogene lag (isolansen vælges ud fra en tabel i DS 418, efter tykkelsen på laget).

Men hvor skal isolansen så beregnes henne, for den udgør de 80% af laget.



« Senest Redigeret: 13, November 2014 - 18:57 af Roulade »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #6 Dato: 13, November 2014 - 19:26 »
Uden at have regnet efter, så tror jeg ikke det gør nogen forskel om du beregner U for hele gulv-konstruktionen eller λ det inhomogene lag mellem de to plader og derefter beregner en U værdi.

jeg fandt følgende:  FORSLAG /DRAFT DSF/DS 418:20XX
på side 24 er der en tabel 6.4.1 – Isolans af ikke ventilerede hulrum m² K/W
som angiver hvilke værdier man skal anvende afhængig af retning og tykkelse.

Kan desværre ikke kopiere over i dette svar.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #7 Dato: 14, November 2014 - 09:36 »
en nøjagtig beregning vil være en kompliceret sag hvor du både skal bruge finite element metode i bjælkerne og i luftlaget, hvor man tilmed må finde de rigtige tilnærmelser for at klare grænselaget.

en enkel tilnærmelse er alene at regne varmeledning i bjælkerne og se bort fa varmetransport i luftlaget. Det forudsætter at den varmeste side er øverst. Ellers kommer der strømning som følge af termisk opdrift.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Beregning af varmetab (inhomogene lag)
« Svar #8 Dato: 14, November 2014 - 12:52 »
I følge DS kan man ikke se bort fra isolansen af ikke-ventilerede hulrum.
Nu fik jeg kopieret tabel 4.6.1 så i kan se den her under.

« Senest Redigeret: 14, November 2014 - 12:58 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk