* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16

Forfatter Emne: Ligge og lægge  (Læst 31613 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #15 Dato: 04, December 2014 - 03:08 »
Pas på Morten - man må ikke bruge udråbstegn i dette forum (ironi).

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #16 Dato: 04, December 2014 - 10:33 »
Normalt vil jeg ikke gå så højt op i retskrivningen i et debatforum som dette.
Jed ved også at jeg selv laver en del tastefejl og undertiden også reelle fejl, fordi jeg ikke ved bedre.

Når Sophiante  skriver
" at nogle mennesker, især yngre, ikke er ret gode til det skriftlige sprog."

så triggede det mig at der var så mange fejl.

Hans påstand indikerer jo at han selv mener at være perfekt skriftligt.
Det bekræftes også af citat fra  hans senere indlæg:

"At mit indlæg skulle være "fuld af grammatiske fejl" er fuldstændigt nonsens."
« Senest Redigeret: 04, December 2014 - 10:43 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #17 Dato: 04, December 2014 - 20:27 »
så triggede det mig at der var så mange fejl.
Men nogle af dine rettelser er altså til former og tegnsætninger, som Retskrivningsordbogen fra 2012 godkender!
Det triggede til gengæld mig.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #18 Dato: 04, December 2014 - 21:40 »
Er nonsens ikke en fordanskning af No sense ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #19 Dato: 04, December 2014 - 22:18 »
Er nonsens ikke en fordanskning af No sense ?

Ifølge Den Danske Ordbog ( http://ordnet.dk/ddo ):
OPRINDELSE fra engelsk nonsense, af latin non 'ikke' og sensus 'mening'
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #20 Dato: 05, December 2014 - 01:55 »
Til Morten

Vi er åbenbart ikke helt enige om hvad retskrivningen tillader.
Dertil er der noget, som nok er tilladt men ikke helt godt.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #21 Dato: 05, December 2014 - 09:52 »
Retskrivningsordbogen har et langt afsnit bagi om tegnsætning - med eksempler.
Hvis du nærlæser dette vil du finde mange tilfælde, hvor der er mulighed for skøn.
Mindst 2 af dine "fejl" falder inden for et muligt skøn (Nettet som proprium - tidligere påpeget - og stort eller lille begyndelsesbogstav efter kolon; det sidste er der flere eksempler på af begge slags i den gode bog), og tilsvarende er der et par tilfælde, hvor du selv laver klare tegnsætningsfejl: tankestreger uden mellemrum og med et forkert komma samt et manglende t i et intetkønsadjektiv.
OBS! Det var ingen fejl, men et bevidst valg, at jeg her har lille bogstav efter kolon!

Vi er enige om at ikke alle skriver et lige smukt sprog; men når du falder over Sophiante for forkert tegnsætning i et tilfælde hvor hans ærinde er betydningsforskelle i talesproget, der intet har med kommatering at gøre - ja så er jeg mindre tolerant i forhold til det personlige angreb på en meddebattør end hvad angår de små sproglige fejl.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #22 Dato: 05, December 2014 - 14:27 »
Hvis du nu nærlæser igen: vil du se at der er helt bestemte regler for, hvornår man bruger stort begyndelsesbogstav efter kolon.

Der er ikke nær så mange frie valg af tegnsætning, som du giver udryk for.

Sofiantes påstand handlede om skriftsproget.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #23 Dato: 05, December 2014 - 15:37 »
Der er ikke nær så mange frie valg af tegnsætning, som du giver udryk for.
Så nærlæser vi forskelligt!
For mange af valgmulighederne afhænger valget af, hvordan afsenderen af meddelelsen tænker den skal forstås.
Men stadig drejede det oprindelige spørgsmål sig om en betydningsforskel, ikke om tegnsætning.
Og jeg bemærker, at du konsekvent undlader at kommentere de tegnsætningsfejl, jeg har påvist i dine egne indlæg i tråden ... apropos sten og glashus
Normalt vil jeg lade ikke betydningsforvrængende stave- eller tegnsætningsfejl passere uden videre.
Et netmedie er jo til de hurtige kommentarer, og så kan der let smutte både en slagfejl og en kommafejl med i farten!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #24 Dato: 06, December 2014 - 10:06 »
Du har da ret i de fleste af de fejl, som du har påpeget i mine indlæg. Men jeg har aldrig påstået at være perfekt og uden taste- og sjuskefejl.

Det er anderledes med Sophiante. Han skriver:
Når man dagligt læser diverse indslag på Nettet vænner man sig til, at nogle mennesker, især yngre, ikke er ret gode til det skriftlige sprog.
At mit indlæg skulle være "fuld af grammatiske fejl" er fuldstændigt nonsens.

Det kan også være at vi ikke er helt enige om alle "fejl". men vi er vel enige om at der er adskillige i hans første indlæg.

Jeg har i øvrigt slået efter. Der er ikke frihed til at bruge stort eller lille begyndelsesbogstav efter kolon. Det svære er at skelne mellem helsætninger og ledsætninger. Det er det,som er afgørende.

Fordi man ikke magter den grammatiske analyse, kan man ikke bare påstå at der er valgfrihed.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #25 Dato: 06, December 2014 - 14:28 »
Kære harbst.

Mon ikke vi to skal slutte her?
Vi har nok begge fremsat påstande, som er strammet ud over det rimelige, og jeg tror andre følgere af tråden forlængst har gennemskuet, hvori den reelle uenighed mellem os to består.
Om du ønsker det, er jeg klar til at debattere grammatiske detaljer via PM - men videre debat i et åbent forum vil vist være nytteløs.
Mvh. Morten Jødal

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #26 Dato: 08, December 2014 - 21:25 »
Jeg hørte lige ved et tilfælde en genudsendelse af Debat i P1, i dag med Lars Løkke R. som gæst. Af den udsendelse fremgik det, at partiet Venstre går til valg på en afskaffelse af de transitive verber.

Så langt nåede vi ikke i den nys overståede grønlandske valgkamp.

Hilsen
Søren Basbøll

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #27 Dato: 08, December 2014 - 22:01 »
Hvad med og filosofier over dette; ;)

Wiki; 8)
50 (halvtreds (halvtredsindstyve af halvtredje (2½, kan sammenlignes med halvanden, der jo betyder 1½) sinde (gange) tyve, altså egentlig 2½ gange tyve))

Det blev foreslået og lave det danske om til Norsk/Svensk talsystem et par(?) år siden.  ;D


Marek.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #28 Dato: 09, December 2014 - 21:15 »
Min farmor, f. 1896, brugte udtrykkene halvtredie, halvfjerde og halvfemte-hundrede kroner i sit hverdagssprog.

En eller anden madamme havde købt en ny frakke til halvfemtehundrede kroner, altså 450 kr.

Normaltbegavede børn har ingen større problemer med tallene fra tyve til halvfems.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ligge og lægge
« Svar #29 Dato: 09, December 2014 - 21:52 »
Engang først i 1960'erne overværede jeg en problematisk ekspedition hos en isenkræmmer, hvor en ældre mand ville købe søm. De skulle være halvtredie tommer lange (og ja, der var i i halvtredie dengang!). Han blev ekspederet af eleven - en pige på ca. 17 år - som bestemt ikke mente, at forretningen havde søm, der var 3½ tommer lange ...
Debatten om at skifte til nordiske talbetegnelser har været oppe adskillige gange uden at bære frugt. Alle normaltbegavede børn kan lære tallene - men adskillige forstår ikke, at der skal d i halvtreds, men ikke i tres! Forklaringen, at halvtreds er afledt af ordenstallet tredje, men tres af mængdetallet tre, er volapyk for de fleste unge.
« Senest Redigeret: 09, December 2014 - 22:04 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk