* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 11
I alt: 11

Forfatter Emne: Aktiv dødshjælp i DK  (Læst 6606 gange)

cathrineBG

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Aktiv dødshjælp i DK
« Dato: 12, December 2014 - 19:01 »
Hej alle

Jeg er igang med min SRP på HTX i Skjern omkring aktiv dødshjælp i Danmark. Jeg skal blandt andet undersøge 3 forskellige befolkningsgruppers holdning til emnet, som jeg så skal sammenligne, heriblandt ingeniører. Så hvis folk har tid og lyst til lige at bruge 5 minutter på at besvare nedstående spørgeskema, ville det være en stor hjælp! Det er selvfølgelig 100% anonymt!

På forhånd tak!  :)

https://da.surveymonkey.com/s/N7ZB7R8

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Aktiv dødshjælp i DK
« Svar #1 Dato: 13, December 2014 - 14:52 »
Det skulle da lige være til de hjernedøde politikere

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Aktiv dødshjælp i DK
« Svar #2 Dato: 15, December 2014 - 09:56 »
Absolut imod. Det vil blive misbrugt. Sygehusene er propfulde, og når de ved en patient dør, vil de søge at gennemtrumfe aktiv dødshjælp, for at få en sengeplads fri.

Min mor blev f.eks. terminalerklæret (passiv dødshjælp), uden at acceptere det, og uden at vide det. Og familie blev ikke informeret, og nægtet adgang til kontakt med læger, indtil hun stort set var død. Efter at endeligt få lov at tale med en læge et par uger efter, fik jeg at vide hun var dødende, at man for længst var opholdt at tage målinger, da de ikke viste noget, som gav lægelig mening og det var ikke i sygehusets interesse, eller brugbart.

I journalen fremgik at hun havde accepteret terminalerklæringen to uger før. Lægen havde informeret hende om, at hun fik åben indlæggelse, og fordelene herved, blandt andet at medicin nu var gratis, så hun nu kunne få den dyre medicin. Samme besked, var sendt skriftlig til familien fra sundhedsstyrelsen. Ud over, at hun havde fået at vide, hun kunne få alt den hjælp hun havde brug for, samt at der vil være reserveret en seng på sygehuset til hende, så blev hun også indformeret om, at hvis hendes pulsåre til hjertet sprang, så vil det medføre den visse død, og at han af formelle årsager, blev nød til at få hende til at acceptere det. Det accepterede hun. I journalen, var så indlagt et afsnitsskift, således at accept gjaldt i alle tilfælde, og ikke kun hvis pulsåren sprang. Jeg fik kun et brev fra sundshedsstyrelsen om hun havde fået åben indlæggelse på sygehuset, samt at hun nu ikke skulle betale for medicin. Samt at vide af hende, at en læge havde været så flink at udfærdige et papir, således hun ikke fik problem med, at få kontakt med sygehuset, hvilket hun havde klaget over, da hun ikke havde tiltro til lægernes kunnen på det lokale lægehus.

Umiddelbart før terminalerklæringen, havde hun stemt skriftligt på Dansk Folkeparti. Men, jeg forventer ikke, at det har haft betydning. Jeg vil dog nok gå stille med, hvor jeg stemmer på sygehuset.

Intet sted fremgik at åben indlæggelse betød, at hun snart var dødende - mit indtryk, ved at tale med hende, var at en flink læge, havde fået ordnet sådan et papir - det vidste vi ikke var muligt. Min mor, var på tidspunktet, hvor papiret blev udfærdiget forholdsvis frisk, hentede mad selv, gik selv på toilet, var kvik i hovedet, og kom efter lægerne som sædvanlig. Senere, fik jeg at vide, at man kun gav en åben indlæggelse, når en patient var snart dødende, men jeg kunne ikke få mulighed for at tale med nogen læge om dette. Det tog ca. en uge, før jeg opnåede at få kontakt med en læge, og fik at vide at hun på det tidspunkt, kun havde et par dage tilbage, og ikke vil komme levende hjem. Om formiddagen samme dag, var jeg blevet kontaktet, for at få en aftale om hjemsendelse.
« Senest Redigeret: 15, December 2014 - 10:06 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk