* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 74
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: Politi vil bedrageri på internettet til livs  (Læst 13146 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Dato: 01, Marts 2015 - 13:24 »
Ifølge en udsendelse på TV2-øst, hvor forskellige internetbutikker taber penge fordi de ikke med sikkerhed kan vide om et køb foretages med et lovligt dankort eller en kopi?
Jeg har 4-USB-stik, som ikke kan kopieres eller læses før, der er indtastet godkendt adgangskode :)
Desværre kan dankort ikke tilbyde samme sikkerhed mod kopiering :(
I udsendelsen advares også om, at begrænse offentliggørelse af CPR-nr. mest muligt.
Politi vil bedrageri på internettet til livs
http://www.tv2oj.dk/artikel/246041:oestjylland--Opruster-mod-databedrageri

Mvh jj
« Senest Redigeret: 01, Marts 2015 - 13:52 af jj- »

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #1 Dato: 01, Marts 2015 - 23:12 »
Det er ikke korrekt.

Når jeg betaler via internettet, så hentes pengene på mastercard'et i samme øjeblik. Står pengene ikke på kontoen kan de ikke betales.

Butikken har således sikkerhed for både at kortet er korrekt, og at der er penge på kontoen, når der anvendes betalingskort.

Går jeg ind på bankens hjemmeside, ses at beløbet som er til rådighed går ned, i samme øjeblik der betales. Selve pengene står på kontoen, men kan ikke anvendes. Selvom de ikke går ind på butikkens konto, er de låst på min konto, og kan ikke bruges, med mindre de frigives fra butikken, eller ikke anvendes inden tidsfristen.

Mit kort kan ikke misbruges, da jeg kun sætter penge på kontoen når det bruges. Jeg er et par gange kommet til at bruge kortet, uden pengene har været på kontoen, og det er ikke muligt. Jeg får en fejl i samme øjeblik.

Anvendes paypal, skal jeg tilmed fjerne mit mastercard hos Paypal og tilføje igen, før jeg kan kan betale, hvis jeg ved en fejl har forsøgt at købe noget via paypal, og der ikke var penge på kortet til handlen. Det betyder, at der også trækkes et depositum, og at kortet skal valideres på ny hos paypal, med en kode fra overførslen af depositummet fra banken. Så snart det er gjort, er kortet brugbart igen.

Nogle butikker foretrækker at kunderne anvender paypal, og tilbyder kun paypal til betalingen.
« Senest Redigeret: 01, Marts 2015 - 23:55 af JMA »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #2 Dato: 02, Marts 2015 - 19:42 »
Mastercard er muligvis mindre usikker end Dankort??
Med Dankort skal der ofte kun indtastes Kortnummer, udløbsdato(Måned/År) & kontrolcifre for at gennemføre køb.

Undgå at blive snydt af kortsvindlere (og PBS!) i din netbutik.
http://thingmand.dk/blog/snydt-af-kortsvindlere-og-pbs-i-netbutik/

Svindlere kan lænse dit dankort via Mobilepay - Politiken.dk
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2431271/svindlere-kan-laense-dit-dankort-via-mobilepay/

Kortsvindel er blevet hverdagskost - Computerworld.
http://www.computerworld.dk/art/120274/kortsvindel-er-blevet-hverdagskost

Dankortsvindel ved nethandel.
http://www.ret-raad.dk/Offices/Horsens/Private/Articles/Article%20List/Dankortsvindel-ved-nethandel.aspx#.VO9re3yG8dU

Svindel på nettet - E-mærket afslører 755 fupbutikker på nettet.
https://www.emaerket.dk/nyheder/2013/afsloering-over-750-netbutikker-i-danmark-er-fup

Politiske mærkesager - FDIH.
http://www.fdih.dk/politik/politiske-maerkesager/

Danskerne betaler overpris i netbutikker - Erhverv - LIVE.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE7493679/Danskerne-betaler-overpris-i-netbutikker/

Mvh jj

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #3 Dato: 07, Marts 2015 - 13:22 »
På Mastercard skal jeg indtaste kortnummeret, udløbsdato, sikkerhedscifre fra bagside. Herefter får jeg tilsendt en kode med SMS der skal indtastes. Mobiltelefonnummeret er fast kodet ind på mastercard'et, men kan ændres hvis der logges ind med nem-id. Alt i alt, virker det på mig sikkert. Det er også sikkert for butikken, at pengene er på kortet.

Hvis Dankort er mindre sikkert, så vil jeg egentligt gerne have muligheden for den kan bruges på nettet spærret. Jeg ved ikke, om det er muligt. Men det er jo en risiko, hvis ens pung tabes, at nogen ser numrene, og bruger den på nettet. Jeg bruger den dog ikke ved betaling, så der er ikke muligt at opsnappe koderne elektronisk.

Jeg kan ikke se at det skulle være svært at indføre samme sikkerhed som for Mastercard Direct. Jeg foretrækker Mastercard Direct, fordi den er mere sikker end Mastercard. Ved Mastercard Direct, skal pengene indsættes på kontoen, før hver betaling. Står ingen penge på Mastercard Direct kontoen, så kan penge ikke hæves på kortet. Da de overføres til kortet i samme øjeblik, kan de nemt overføres på netbank et par sekunder før. Naturligvis kan man have et beløb til at stå, der ikke er større, end man kan acceptere risikoen. Jeg plejer at have lidt til at stå fast, så der er plads til et gebyr, hvis jeg ikke er opmærksom på det, når jeg sætter pengene ind.

Jeg syntes det er bedst at anvende et andet kort på nettet end til daglige indkøb.
« Senest Redigeret: 07, Marts 2015 - 13:39 af JMA »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #4 Dato: 07, Marts 2015 - 20:47 »
Jeg syntes det er bedst at anvende et andet kort på nettet end til daglige indkøb.

Både Visa og Mastercard tilbyder øget sikkerhed på deres kort - som beskrevet ovenfor - og nogle banker kræver dette som standard, hvis vi vil nethandle med deres kort.
Problemet er de almindelige Dankort: Et stjålet Dankort kan umiddelbart bruges til nethandel via danske netbutikker, da sikkerhedskoden står på kortet, Og et Visa/dankort - nok det mest udbredte kort overhovedet - opfattes altid som et Dankort, når det bruges i Danmark (herved spares gebyr)
En overgang blev vi til stadighed advaret mod svindel i udenlandske netbutikker, men den største risiko ligger i virkeligheden i at bruge et Dankort i Danmark.
Så løsningen er at spærre sit mistede kort STRAKS!

De kriminelle har selvfølgelig deres problemer med at modtage varerne - men jeg har hørt om både løsninger, hvor man ikke længere er på adressen, når politiet dukker op - og om bagmænd, der hyrer "muldyr" til at videresende varerne. Muldyrene bliver naturligvis snuppet på et tidspunkt, men betalingen for tjenesten behøver ikke at falde før efter at efterforskningen er afsluttet. De rekrutteres naturligvis fra miljøer, hvor en kort fængselsstraf ikke anses for særligt slem ...

Der er vist ingen tvivl om, at den øgede nethandel også giver et nyt arbejdsområde for kriminelle. Agtpågivenhed er den eneste beskyttelse!
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #5 Dato: 08, Marts 2015 - 10:24 »
Citat fra: JMA
Mobiltelefonnummeret er fast kodet ind på mastercard'et, men kan ændres hvis der logges ind med nem-id. Alt i alt, virker det på mig sikkert. Det er også sikkert for butikken, at pengene er på kortet.

Nogle banker tilbyde en lignende mulighed kaldet eDankortet, men det er vist ikke blevet særligt popurlært?

Dankort til private.
http://www.nets.eu/dk-da/Produkter/betaling-med-kort/dankort/dankort-til-private/Pages/default.aspx?tab=3#tab3

Sikkert eDankort flopper på nettet - Computerworld.
http://www.computerworld.dk/art/32080/sikkert-edankort-flopper-paa-nettet

Citat fra: JMA
Jeg syntes det er bedst at anvende et andet kort på nettet end til daglige indkøb.

Det bedste ville være en ægte digital løsning med mindst samme sikkerhed, som med kontanter?
RejseKortet kunne ligne en sådanne løsning, men de mange dummerBøder og mulighed for opbyggelse af gæld gør det til en destruktiv løsning :(

Citat fra: Morten Jødal
Der er vist ingen tvivl om, at den øgede nethandel også giver et nyt arbejdsområde for kriminelle. Agtpågivenhed er den eneste beskyttelse!

Hyppige saldoCheck via Net- eller mobilBank er desværre nok den eneste mulighed i øjeblikket?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #6 Dato: 08, Marts 2015 - 14:47 »
Den seneste trend her i Himmerland er at en person aflurer en kvinde koden til hendes kreditkort mens hun står ved kassen. Når hun så kommer ud til sin bil, bliver hun "tilfældigvis"kontaktet af en anden person, som taler dansk med lidt accent og vil have hende til at hjælpe med et eller andet (typisk vejvisning). Mens opgaven er i gang bliver hendes taske åbnet og kortet listet ud - men normalt alt andet efterladt, hvilket jo desværre forsinker opdagelsen noget.
De pågældende svindlere er ikke drevne lommetyve, så man skal have en håndtaske, man kan sætte fra sig under "hjælpen" for at være udsat - og det har typisk kun kvinder.

Mht. lommetyve, så er min eneste personlige erfaring fra Roms metro, hvor jeg engang fik en fornemmelse af, at min højre baglomme pludselig manglede tyngde. Hånden røg hurtigt til baglommen, men da den var nået halvvejs kom tyngden igen!
Da jeg efterfølgende så mig omkring, stod jeg i den velfyldte vogn lige ved siden af en velklædt ung mand med et helt uskyldigt ansigtsudtryk ... men forøvrigt rummede pungen naturligvis kun et mindre kontantbeløb (som jeg altså heller ikke mistede). Kortene havde jeg længere inde på kroppen.
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #7 Dato: 10, Marts 2015 - 19:58 »
Der kunne nemt tilbydes de gængse løsninger på Dankort, på samme måde som på Mastercardet.

Desuden bør man helt kunne afmelde anvendelsen af dankort til betaling på internettet, f.eks. ved at slette telefonnummereret som bruges til SMS kald.

Citér
Rejsekortet kunne ligne en sådanne løsning, men de mange dummerBøder og mulighed for opbyggelse af gæld gør det til en destruktiv løsning :(
Ja, og så er det også besværligt, at skulle klippe ind før man handler. Måske egner rejeskortet sig bedst til fysiske butikker, hvor sælgeren gerne vil vide, om kunden har penge på lommen og hvor meget, før de lukkes ind.

Hvis jeg lavede et moderne supermarked uden personale, hvor der kun er videoovervågning, så vil jeg sikkert kræve et depositum, før kunderne får lov at komme ind i butikken.
« Senest Redigeret: 10, Marts 2015 - 19:59 af JMA »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Politi vil bedrageri på internettet til livs
« Svar #8 Dato: 11, Marts 2015 - 20:34 »
Citat fra: Morten Jødal
De pågældende svindlere er ikke drevne lommetyve, så man skal have en håndtaske, man kan sætte fra sig under "hjælpen" for at være udsat - og det har typisk kun kvinder
Kvinder mangler nogle håndtasker, som automatisk ringer til politiet, hvis de fjernes fra ejeren. :)
Mærkelig nok findes tilsyneladende ikke tøj til kvinder med lynlåslommer til kreditkort, mobiltelefon og nøgler?
Tyverisikre NFC-kreditkort til kvinder kunne måske indbygges i armbånd eller urrem?
Citat fra: JMA
Måske egner rejeskortet sig bedst til fysiske butikker, hvor sælgeren gerne vil vide, om kunden har penge på lommen og hvor meget, før de lukkes ind.
Det er som at rejse til et andet land, hvor tolderen vil vide om man har medbragt penge nok til at betale for opholdet?
Optiker Louise Nielsen kræver vist nok også forudbetaling? -Det fremgår bare ikke af annoncerne :(
Citat fra: JMA
Hvis jeg lavede et moderne supermarked uden personale, hvor der kun er videoovervågning, så vil jeg sikkert kræve et depositum, før kunderne får lov at komme ind i butikken.
Den lokale Føtex har selvbetjeningsKasseApparater, som acceptere både kontanter og flere forskellige plastikKort.
Kontanter er særlig nyttige når alle kredikort er off-line. :)

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk