* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Push-pull transformator brugt som single ended  (Læst 3634 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Push-pull transformator brugt som single ended
« Dato: 11, Marts 2015 - 18:49 »
Som nogle af jer måske kan huske, så er jeg musik- og audionørd.

Jeg har længe haft lyst til at lege med single endede udgangstrin, SE, men kan/vil ikke poste en masse penge i det. Nu har jeg imidlertid nogle push-pull, PP, transformatorer af meget herskabelig kvalitet liggende (Tamura) og ville gerne prøve at anvende dem i et SE udgangstrin hvor idéen er, at man kommer en konstant strøm igennem den ene halvdel af primæren og så har et almindeligt triodetrin i den anden halvdel af primæren således at der ikke sker nogen jævnstrømsmagnetisering af kernen.

En i mine øjne utrolig elegant løsning på dette problem er den der går under kælenavnet Farber fig.2 som med lidt held skulle komme frem her:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/52175-dc-compensated-se-output-transformer.html

Jeg kunne ikke få diagrammet frem som billede, men den ligger ca. midvejs på den side hvis I ellers kan få billedet frem.

Grunden til at jeg spørger er at i den lange tråd på et par hundrede indlæg mener et flertal at den ikke kan virke, mens et mindretal mener at det kan den godt. Selv hører jeg til mindretallet.

Er der i øvrigt nogen af jer den kender et enkelt program til at tegne (rør)diagrammer med som kører godt under Linux (Ubuntu p.t.)?

Hilsen
Søren Basbøll


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk