* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Spam-beskyttelse  (Læst 7943 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Spam-beskyttelse
« Dato: 13, Marts 2015 - 12:52 »
I de senere måneder har modtaget mere og mere spam-mail og nu er det lige før de relevante mails drukner i spammængden.

Jeg har mulighed for at blackliste bestemte afsendere, men nu har jeg opdaget at afsenderne jævnligt ændrer navnet på mailservicen, så deres spammail smutter igennem alligevel.

I mit mailsystem har jeg mulighed for at sætte en spamscore, men jeg forstår den ikke.

I opsætningen står der:

At what spam score should emails be tagged as spam?

Her har jeg angivet 7

Men hvad betyder dette? Hvis jeg angiver et højere tal, betyder det da at flere mails vil blive spærret, eller betyder det tværtimod at flere spammails slipper igennem?

Gode råd er velkomne.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spam-beskyttelse
« Svar #1 Dato: 13, Marts 2015 - 14:57 »
Jeg kender jo ikke dit mailsystem - et programnavn kunne måske kalde flere vidende personer frem?
I mit mailsystem har jeg mulighed for - på to niveauer, dels på serveren, dels hjemme på min egen PC - at filtrere mails til bestemte mapper.

Et af principperne på hjemmeprogrammet (som jeg vist flere gange har reklameret for: pmail.com) er at benytte nøgleord,
Jeg har ulæst frasorteret alt med ordet "breast" eller "penis" (en overgang fik jeg masser af tilbud om penisforlængelse eller brystforstørrelse), samt "lottery" og "winning". Desuden fik jeg i perioder masser af "businness proposal"s, hvilket gjorde begge ord til oplagte kandidater for spam-mails.

Da du jo faktisk driver en "business! kunne det være tænkeligt, at du gerne vil nøjes med at smide slige mails i en særlig mappe - men det kan så også lade sig gøre i Pegasus Mail. Jeg har dog gennem 10 år ikke nået at finde en mail i spam-mappen,som IKKE var spam!

Hvis nogle af disse muligheder kunne implementeres i dit mailsystem, kunne det begrænse spammængden betydeligt
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Spam-beskyttelse
« Svar #2 Dato: 14, Marts 2015 - 03:39 »
Mine websider og tilhørende mailkonti ligger på det amerikanske dreamhost.com

Det har jeg været godt tilfreds med siden 2007. Der er desværre ikke de af Morten beskrevne spærremuligheder i dette system.

Der er kun mulighed for at blackliste bestemte mailadresser eller domæner, men da det nu viser sig at en del spammere gentager deres medelelse med et nyt domænenavn (et nyt hver dag!) er dette system gennemhullet.

Det jeg ikke forstår nu er begrebet spamscore. Hvad betyder det at en mail har en bestemt spamscore og hvilket tal skal jeg sætte ind i mit mailsystem for at spærre for spam.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spam-beskyttelse
« Svar #3 Dato: 14, Marts 2015 - 09:50 »
Flere mailsystemer - bl.a. gmail - sorterer selv spam fra efter regler der ikke er tilgængelige for brugeren. I Gmail lægges det frasorterede i en særlig spammappe, som man skal huske at se igennem en gang imellem for ægte mails, der er blevet frasorterede ved en fejl.
Andre og mindre intelligente systemer blokerer simpelthen den uønskede mail, hvad der kan give problemer med forsvundne ægte - af og til vigtige - meddelelser.
Dit mailsystem vælger åbenbart en tredje løsning, der er ukendt for mig, men navnet "spamscore"antyder da, at hvis scoren er høj, er mailen spam. Så mit bud ville være at prøve at sætte værdien et trin op.
Under alle omstændigheder er spamfiltre altså specifikke for det enkelte mailsystem; da dit system er amerikansk ville det derfor være logisk at stille dit spørgsmål i et amerikansk forum.
Eller endnu bedre: Har udbyderen ikke en supportmulighed? Fx en FAQ-liste og en boks til at skrive spørgsmål, hvis man ikke finder svaret der?
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spam-beskyttelse
« Svar #4 Dato: 14, Marts 2015 - 14:45 »
Af nysgerrighed klikkede jeg ind på forsiden af dreamhost.com - og videre til "Contact".
Jeg bemærkede at jeg derved blev ledt til undersiden /support, og foruden et pænt billede af en seriøst udseende (men smilende) dame, fandt jeg følgende:

Sales & Support, at Your Service.
24/7 in-house support, here when you need us.

Help is just a few clicks away.
We don't outsource. DreamHost employees are… DreamHost employees!
If you’re already a customer, contact support through your control panel.

Især den sidste sætning (fremhævelsen skyldes mig) antyder jo kraftigt, at du skal stille dit konkrete spørgsmål et helt andet sted end i Ingeniørdebat!
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Spam-beskyttelse
« Svar #5 Dato: 26, Marts 2015 - 03:07 »
Omsider fik jeg spambeskyttelsen til at virke. Jeg fulgte Mortens råd og gik på Dreamhosts support. Det fik jeg nu ikke meget ud af: Jeg skulle svare på en masse spørgsmål uden nogensinde at få kontakt med et menneske.
Men der var en vejledning som jeg downloadede, og i denne var der een sætning som løste mit problem:

Mails are quarantined when they have a spamscore above the number set...

Så forstod jeg at jeg havde taget fejl: Jeg havde sat et højere og højere tal uden at det virkede. Efterhånden var jeg nået til spamscore 8.

Nu går jeg den anden vej og sætter et lavere og lavere tal. I øjeblikket er jeg nået ned til 1.3 og en del spammails bliver sorteret fra, dog endnu uden at virkelige mails bliver sorteret fra.
Jeg spekulerer på om det måske er muligt eller nødvendigt at sætte en negativ spamscore.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk