ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 133
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Undervandsbåde, dykketid (Læst 18294 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Dato:
13, Marts 2015 - 14:37 »
Fornylig erfarede jeg at moderne undervandsbåde har langt større dykketid end tidligere.
Ubådene man brugte under 2. verdenskrig kunne dykke nogle få timer, men så måtte de op for at forny luften.
Moderne u-både, som f.eks Sælen kan derimod være neddykkede i op til flere uger.
Jeg kan forstå at atomubåde, hvis maskineri ikke forbruger ilt, er i stand til være neddykkede i lang tid og endda generere ilt til mandskabet. men hvordan går det til at ikke-atomdrevne u-både som drivers af dieselelektrisk maskineri, kan have ilt med til rigtig langvarig neddykning?
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #1 Dato:
14, Marts 2015 - 10:21 »
Undervandsbåde er ikke min spidskompetence, men Wikipedias artikel om emnet er ret dybtgående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine#Electric_transmission
Linket her går direkte til afsnittet om fremdrift under vandet.
Det fremgår, at der er flere muligheder: elektrisk drift - fra batterier - under dykning er oplagt. En anden mulighed er at medbringe flydende ilt til drift af dieselmotoren og en tredje en brændselscelle.
Jeg vil tillade mig at pege på et helt andet problem: for at mandskabet kan overleve i længere tid må der også fjernes CO
2
fra luften i ubåden. Teknikker til dette var en væsentlig del af rumfartsprogrammet, så de er utvivlsomt blevet meget forfinede siden. Teknologien kan jo let omstilles til andre formål også, og jeg tror bestemt den indgår i langtidsdykning.
Logget
Mvh. Morten Jødal
j_skib
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #2 Dato:
14, Marts 2015 - 19:54 »
Jeg har en svag erindring om, at nogle ubåde bruger stirling motorer til fremdrift under vandet. Ubåden skulle selv medbringe ilt i en eller anden form, til stirlingmotorerne (stadig ud fra hukommelsen).
Stirlinmotorerne er formentlig valgt pga den næsten lydløse drift.
Dette var ikke trådstarters spørgsmål, men dog lidt i samme boldgade (ubåden skal medbringe ilt til fremdrift under vandet). Prøv evt at søge på teksten "stirling motorer ubåde norden", og der dukker lidt op om ubåde.
//Jørgen.
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #3 Dato:
14, Marts 2015 - 22:49 »
Tak for gode links.Jeg ser at man bruger stirlingmotorer der kører på dieselolie og ilt som medbringes flydende, og man har endog brugt brintoverilte - og der har også været ulykker med dette.
Det er rigtigt at CO
2
også skal bortskaffes.
I filmen Das Boot om en tysk U-båd under krigen kan man se at ved langvarig dykning sendes mandskabet til køjs og skal trække vejret gennem såkaldte kalipatroner som opsuger CO
2
.
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2015 - 12:04 »
Hvis vi nøjes med de traditionelle ubåde fra 2 verdenskrig og årene efter , havde man under vandet to muligheder for fremdrift, Man kunne bruge en snorkel når båden ikke dykkede ret dybt . Sejlads under vandet var hurtigere , mere komfortabelt og med mindre brændstofforbrug.
Den anden mulighed var med batterier. Komprimeret luft på tanke og eventuelt kali til at absorbere "seoto".
Risikoen ved batterierne var bl.a. at lækager kunne få havvand i dem med udvikling af klor som resultat.
«
Senest Redigeret: 16, Marts 2015 - 00:33 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #5 Dato:
16, Marts 2015 - 00:48 »
Hej Gerda
Man trækker ikke vejret gennem en kalipatron. Det er kun udåndingsluften som skal den vej.
Til redningsarbejde i kulminer havde tyskerne udviklet åndedrætsbeskyttelse med kredsløbsapparater. Der udånder man gennem en kalipatron ned i en gummisæk, hvorfra man igen trækker vejret. Når sækkens fyldning falder ,åbnes automatisk for efterfyldning fra en iltflaske. Den slags apparater er farlige for folk uden den tilstrækkelige træning. De skal være helt lufttomme, ellers risikerer man at indånde kvælstof med lille eller intet iltindhold. Enkelte brandvæsener bruger dem også til specialopgaver. Da man ikke skal slæbe rundt på store luftflasker, kan man få en meget længere indsatstid end med sædvanligt trykluftsapparat.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Så har Trump fået sit navn på Kennedy-centeret
Norsk myndighed advarer: Tiktok overfører fortsat persondata til Kina
Dartspiller smidt ud af VM efter positiv dopingtest
Dom forbyder padelforbund at indgå sponsoraftale med Arla
Coop tilbagekalder frosne jordbær
Efter angreb: Landmænd bekymret for ulvezone
Jul til søs i Øresund er i høj kurs hos svenskerne
Strejke stopper offentlig transport i Bolivias hovedstad
Amerikansk dommer kendt skyldig i at forhindre anholdelse af immigrant
To døde og syv sårede efter knivangreb i Taiwan
Danmark tager igen imod 200 kvoteflygtninge
Passagerer har flittigt brugt tilbud om gratis S-tog om søndagen
Hillerødmotorvejen bliver udvidet med et ekstra spor
Norge og Rusland enige om fiskeriaftale
Fond uddeler rekordstor julehjælp
Ruslands ambassadør beskylder efterretningstjenesten for 'skruppelløse spekulationer'
15 landmænd må give køer stødhalsbånd på
Selskab bag letbanen i Aarhus hjemtager driften
Der er ikke længere hungersnød i Gaza - men situationen er fortsat kritisk
Japanske søstre laver Danmarks flotteste honningkagehus
Nyt fra ing.dk
Godstog bragede forbi banegård med løs container: Nu ved vi, hvad der gik galt
Her er de største videnskabelige bedrifter 2025
Ingeniørrådgiver: Genbrugte betondæk sparer 10 procent af CO2’en fra nybyggeri
USA's største missil: Nye detaljer om nyt hypersonisk våben kom frem i Alabama
Hakker videoopkaldet? Så får lægen, chefen og dommeren et dårligere indtryk af dig
Skal andre betale for kortere ture mellem Aarhus og København? Politikere tøver med ny kæmpebro
Storslået og betydningsfuldt: Danmarks mikroflora-kortlægning vækker international opsigt
Kan du gætte rigtigt 13 gange i 2026? Så kan du vinde rødvin
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Her er 2025's mest skelsættende tech-historier
Leder: Skal ungerne virkelig have en smartphone i julegave for at kunne tage bussen i skole?
Kroppens reservedele kan 3D-printes på operationsstuen med holografisk teknologi
Microsoft-frie computere rulles ud i staten: »Vi taler nærmest om en opgradering«
AI sparer tid og kræfter: »Jeg føler mig mere til stede sammen med borgeren«
Nanoteknologi skruer op og ned for varmen i glasbygninger – helt af sig selv
Europas bilindustri kan lige have hamret endnu et søm i sin egen ligkiste
Stor raketfabrik i jyske bunkere mangler 100 ingeniører: »Det her bliver kæmpestort«
Vejdirektoratet frygter spionage: Sortlistet russisk software fodret med data om veje og broer
Rumforskere med ekstrem bedrift: »Som at ramme hullet i en enkrone med en laserstråle på tre kilometers afstand«
Danmarks første luftforsvar på plads i Roskilde: Missiler kan nå mål 45 kilometer væk
Rumrejser tiltrækker astronomiske summer: »Når man ser folk løbe væk fra en raketmotor, undrer man sig«
Innargi får grønt lys til geotermi i Virum: Reservoiret har en særlig fordel
Brand i Tivoli: »Der har med al sandsynlighed været tale om en kortslutning«
Godt nyt til elbil- og solcelleejere: »Tåbelige« regler skrottes fra nytår
Plastjuletræet skal genbruges i 19 år, før det er bedre for klimaet end et grantræ
Ny trend: Et af Europas største energiselskaber lejer sig ind i kæmpebatterier
Bør man undlade at salte mod is?
Leder: Vi skal ikke udskifte én afhængighed med en anden
»Meget vidtgående«: Spiontjeneste vil installere aflytningsudstyr i teleselskabernes serverrum
Malteri fik hjælp til processen med machine learning – nu overvejer de to veje
Dør sprang op, mens tog kørte 170 km/t: Her er DSB's kavalkade af fejl
Hackere har for let spil, hvis de slipper ind bag myndigheders digitale mure: »Vi er ikke i mål«
Verdens ældste hunderaces genetik omskriver Grønlands historie
Risikovurdering affejer Palantir: Topfigurs anti-demokratiske holdninger skurrer
Var der en ledestjerne over Betlehem?
Minister efter heftig kritik for at ville forbyde privatlivsværktøj: »Det har jeg aldrig foreslået«
Efter Ingeniørens afsløring: Myndighed gransker nu norske teleselskabers SMS-håndtering
Bilejere ignorerer tilbagekaldelser - kører videre med farlige fejl
Dansk robotfirmas topchef tiltalt for groft bedrageri
Synspunkt: Hvorfor taler ingen om den mikroplast, der ender i landbrugsjorden?
Regeringen udruller næste år tre AI-værktøjer
Historisk brud med fortiden: Økonomier vokser nu, uden klimaet betaler prisen
Godhjertede hackere får tilbud af Portugal: Minister afviser 'sikker havn' i Danmark
Spiontjenester mørklægger nye observationer af droner over danske olie- og gasfelter
Kan bagepulver bruges i stedet for natron og hjortetaksalt?
Kvanteeksperiment i DTU's kælder tog 15 minutter i stedet for 20 millioner år
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«
Regnestykke smadrer drøm om solceller på tage: 'Jernmarker' er uundgåelige
Blogindlæg: Lovsikret Enshitification