ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 46
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Undervandsbåde, dykketid (Læst 18042 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Dato:
13, Marts 2015 - 14:37 »
Fornylig erfarede jeg at moderne undervandsbåde har langt større dykketid end tidligere.
Ubådene man brugte under 2. verdenskrig kunne dykke nogle få timer, men så måtte de op for at forny luften.
Moderne u-både, som f.eks Sælen kan derimod være neddykkede i op til flere uger.
Jeg kan forstå at atomubåde, hvis maskineri ikke forbruger ilt, er i stand til være neddykkede i lang tid og endda generere ilt til mandskabet. men hvordan går det til at ikke-atomdrevne u-både som drivers af dieselelektrisk maskineri, kan have ilt med til rigtig langvarig neddykning?
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #1 Dato:
14, Marts 2015 - 10:21 »
Undervandsbåde er ikke min spidskompetence, men Wikipedias artikel om emnet er ret dybtgående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine#Electric_transmission
Linket her går direkte til afsnittet om fremdrift under vandet.
Det fremgår, at der er flere muligheder: elektrisk drift - fra batterier - under dykning er oplagt. En anden mulighed er at medbringe flydende ilt til drift af dieselmotoren og en tredje en brændselscelle.
Jeg vil tillade mig at pege på et helt andet problem: for at mandskabet kan overleve i længere tid må der også fjernes CO
2
fra luften i ubåden. Teknikker til dette var en væsentlig del af rumfartsprogrammet, så de er utvivlsomt blevet meget forfinede siden. Teknologien kan jo let omstilles til andre formål også, og jeg tror bestemt den indgår i langtidsdykning.
Logget
Mvh. Morten Jødal
j_skib
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #2 Dato:
14, Marts 2015 - 19:54 »
Jeg har en svag erindring om, at nogle ubåde bruger stirling motorer til fremdrift under vandet. Ubåden skulle selv medbringe ilt i en eller anden form, til stirlingmotorerne (stadig ud fra hukommelsen).
Stirlinmotorerne er formentlig valgt pga den næsten lydløse drift.
Dette var ikke trådstarters spørgsmål, men dog lidt i samme boldgade (ubåden skal medbringe ilt til fremdrift under vandet). Prøv evt at søge på teksten "stirling motorer ubåde norden", og der dukker lidt op om ubåde.
//Jørgen.
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #3 Dato:
14, Marts 2015 - 22:49 »
Tak for gode links.Jeg ser at man bruger stirlingmotorer der kører på dieselolie og ilt som medbringes flydende, og man har endog brugt brintoverilte - og der har også været ulykker med dette.
Det er rigtigt at CO
2
også skal bortskaffes.
I filmen Das Boot om en tysk U-båd under krigen kan man se at ved langvarig dykning sendes mandskabet til køjs og skal trække vejret gennem såkaldte kalipatroner som opsuger CO
2
.
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2015 - 12:04 »
Hvis vi nøjes med de traditionelle ubåde fra 2 verdenskrig og årene efter , havde man under vandet to muligheder for fremdrift, Man kunne bruge en snorkel når båden ikke dykkede ret dybt . Sejlads under vandet var hurtigere , mere komfortabelt og med mindre brændstofforbrug.
Den anden mulighed var med batterier. Komprimeret luft på tanke og eventuelt kali til at absorbere "seoto".
Risikoen ved batterierne var bl.a. at lækager kunne få havvand i dem med udvikling af klor som resultat.
«
Senest Redigeret: 16, Marts 2015 - 00:33 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #5 Dato:
16, Marts 2015 - 00:48 »
Hej Gerda
Man trækker ikke vejret gennem en kalipatron. Det er kun udåndingsluften som skal den vej.
Til redningsarbejde i kulminer havde tyskerne udviklet åndedrætsbeskyttelse med kredsløbsapparater. Der udånder man gennem en kalipatron ned i en gummisæk, hvorfra man igen trækker vejret. Når sækkens fyldning falder ,åbnes automatisk for efterfyldning fra en iltflaske. Den slags apparater er farlige for folk uden den tilstrækkelige træning. De skal være helt lufttomme, ellers risikerer man at indånde kvælstof med lille eller intet iltindhold. Enkelte brandvæsener bruger dem også til specialopgaver. Da man ikke skal slæbe rundt på store luftflasker, kan man få en meget længere indsatstid end med sædvanligt trykluftsapparat.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Seneste Debatindlæg
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Zelenskyj har talt med statsministeren forud for EU-topmøde
Mand dømt for drab på retspsykiatrisk afdeling – skal anbringes på Sikringsafdeling
Rusland: Lavrov og Rubio har talt i telefon
Byrådsmedlem fandt død kænguru
Intet tyder på kriminel handling bag fund af skelet på Als
Italiensk chauffør død efter overfald på fanbus
Dømt for skuddrab og flere drabsforsøg i Grønland
Pave Leo holder første møde med ofre for overgreb i kirken
Borgere skal kunne skelne mellem normal og problematisk ulveadfærd
Liberal Alliance vil ophæve atomforbud og etablere to kraftværker herhjemme
DR finder afløsere for fyrede konsulenter
Gå til videnskab? Ja tak! Børn strømmer til eksperimenter og forsøg
15-årig sigtet for drabsforsøg i skoleskyderi-sag forbliver fængslet
Missede du sidste frakørsel mod Sverige på grund af vejarbejde? Vend gratis om ved betalingsanlægget
EU-landene vil løsrive sig helt fra russisk gas inden udgangen af 2027
Snapchat, Roblox og Fortnite slås med tekniske problemer
Politiet ophæver visitationszoner i Horsens
Løkke støtter Trumps forslag om våbenhvile i Ukraine
Sydkorea vil anholde onlinesvindlere hjemsendt fra Cambodja
Arbejde ved Øresundsmotorvejen får bilister til at bakke og lave vendinger
Nyt fra ing.dk
Myten om Endurance punkteret: Det var kendt som verdens stærkeste træskib, men sandheden var en anden
Udledningen fra plugin-hybridbiler igen under lup: »Det er et problem, som bliver værre«
VVS-ingeniør: »Det ærgrer mig, at jeg ikke tog en håndværksuddannelse først«
Liberal Alliance: Drop milliardstøtte til havvind og byg to atomkraftværker i Danmark
Spørg Fagfolket Special: Eksperter serverer 10 kloge svar om ultraforarbejdet mad
Politikere rystede over afsløring af teleselskaber: »Vi er blevet ført bag lyset«
Lift, vinkelsliber og scootere: Sådan foregik Louvre-røveriet, der har rystet Frankrig
Smartphones samler støv: Mange danskere gemmer dyrebare metaller i skuffen
Opdag, spor og nedskyd: Nyt antidronesystem leveret til Norge
København udpeget til ny slags atomreaktor
»Ti gange stærkere end stål«: Forskere vil revolutionere byggeriet med 'supertømmer’
Afsløring: Teleselskaber læste i månedsvis danskeres SMS’er
Guide: E-mail, cloud- og videomøder – her er tjenesterne, der udfordrer giganterne
Slut med slatne plantebøffer: Digital kopi af kød skal sikre alternativer med bid i
1941: Frichs var Aarhus’ industrilokomotiv
Erfaring er guld værd tidligt i karrieren: »Sig ja til alle de opgaver, der kommer din vej«
Dansk transportgigant efter hackermysterie: »Vi undersøger et databrud«
Rumindustrien i Nordjylland tjener milliardbeløb: »Markedet vil vokse markant«
Vidensindlæg: Ny Ph.d-afhandling om brug af patientdata: Loven er mangelfuld og bør præciseres
Fjernvarme bliver dyrere i København: Lunt vejr presser regning op
Europa styrker forsvaret: Rumskjold skal stoppe russisk jamming
Danske domstole ruller AI ud: Troværdighed og omdømme på spil
Billigere elregning kan få vindmøllerne til at snurre mere rundt
Over halvdelen af trafikken stammer i dag fra botter: »Vi kan være på vej mod det døde internet«
Spørg Fagfolket: Hvordan fikser man et kabelbrud?
Geotekniker: Det faglige miljø er vigtigere end lønnen i dit første job
Microsoft er i studiet: Hvordan stoler vi på techgiganten i en Trump-verden med Snowdens afsløringer in mente?
»Stik imod kemisk grundregel«: Usædvanlige krystaller kan dannes på Saturn-måne
Robotter rykker ind i byggeriet: 'Hadrian' stabler 285 byggeblokke i timen
Bristet boble vækker glæde: Her er tre bud på fremtidens grønne brintteknologier
Brande skal slukkes med lyd, du ikke kan høre
Spørg Fagfolket: Hvordan skal man opbevare æg?
Tænketank afviser ambitiøse AI-besparelser i Storbritannien
Synspunkt: Digitaliseringen risikerer at koste os historien om dansk erhvervsliv: Svensk eksempel rummer en løsning
Sådan fungerer det nye fysiske rejsekort
Entrepriseleder: Studenterjob gav værdifuld praktisk erfaring på byggepladsen
Ingen reservekraft til vinter: I værste tilfælde må svenskerne slukke for strømmen
På vej til Europa: Førerløse taxier kører snart i London
Spørg Fagfolket: Når der overhovedet noget koffein med ud i en espresso?
Borgmestre vil have ny motorvej: Kortere bilture med 130 km/t fra Kalundborg til Næstved
Spørg Fagfolket: Beskytter vand mod UV-stråling?
Vindmølleingeniør: »Sig dine karriereønsker højt – ingen kan læse dine tanker«
Major med opråb til DSB og trafikselskaber: Behold dieseltogene. De er afgørende i krig
Vindmøller og solceller bankes op i rekordfart: Alligevel går det for langsomt
Kinesisk detektionssystem var nede, da anmeldelser om droner over Oslo Lufthavn for tre uger tikkede ind
Teleselskab »beklager« fejl: Men misinformation om hackerangreb florerer på nettet
Sjællandske provinsbyer drømmer om S-tog: Professor vil have idéen begravet
Broingeniør: »Man må have en Pippi-indstilling, når benene ryster lidt under én«
Spørg Fagfolket: Hvad sker der konkret i cellerne, når UV-lys rammer huden?
Danmarks nye grønne flyrute hakkes ned: »Biobrændstoffer er en forfærdelig klimaløsning«