ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 128
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 61
I alt: 61
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Undervandsbåde, dykketid (Læst 13568 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Dato:
13, Marts 2015 - 14:37 »
Fornylig erfarede jeg at moderne undervandsbåde har langt større dykketid end tidligere.
Ubådene man brugte under 2. verdenskrig kunne dykke nogle få timer, men så måtte de op for at forny luften.
Moderne u-både, som f.eks Sælen kan derimod være neddykkede i op til flere uger.
Jeg kan forstå at atomubåde, hvis maskineri ikke forbruger ilt, er i stand til være neddykkede i lang tid og endda generere ilt til mandskabet. men hvordan går det til at ikke-atomdrevne u-både som drivers af dieselelektrisk maskineri, kan have ilt med til rigtig langvarig neddykning?
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #1 Dato:
14, Marts 2015 - 10:21 »
Undervandsbåde er ikke min spidskompetence, men Wikipedias artikel om emnet er ret dybtgående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine#Electric_transmission
Linket her går direkte til afsnittet om fremdrift under vandet.
Det fremgår, at der er flere muligheder: elektrisk drift - fra batterier - under dykning er oplagt. En anden mulighed er at medbringe flydende ilt til drift af dieselmotoren og en tredje en brændselscelle.
Jeg vil tillade mig at pege på et helt andet problem: for at mandskabet kan overleve i længere tid må der også fjernes CO
2
fra luften i ubåden. Teknikker til dette var en væsentlig del af rumfartsprogrammet, så de er utvivlsomt blevet meget forfinede siden. Teknologien kan jo let omstilles til andre formål også, og jeg tror bestemt den indgår i langtidsdykning.
Logget
Mvh. Morten Jødal
j_skib
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #2 Dato:
14, Marts 2015 - 19:54 »
Jeg har en svag erindring om, at nogle ubåde bruger stirling motorer til fremdrift under vandet. Ubåden skulle selv medbringe ilt i en eller anden form, til stirlingmotorerne (stadig ud fra hukommelsen).
Stirlinmotorerne er formentlig valgt pga den næsten lydløse drift.
Dette var ikke trådstarters spørgsmål, men dog lidt i samme boldgade (ubåden skal medbringe ilt til fremdrift under vandet). Prøv evt at søge på teksten "stirling motorer ubåde norden", og der dukker lidt op om ubåde.
//Jørgen.
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #3 Dato:
14, Marts 2015 - 22:49 »
Tak for gode links.Jeg ser at man bruger stirlingmotorer der kører på dieselolie og ilt som medbringes flydende, og man har endog brugt brintoverilte - og der har også været ulykker med dette.
Det er rigtigt at CO
2
også skal bortskaffes.
I filmen Das Boot om en tysk U-båd under krigen kan man se at ved langvarig dykning sendes mandskabet til køjs og skal trække vejret gennem såkaldte kalipatroner som opsuger CO
2
.
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2015 - 12:04 »
Hvis vi nøjes med de traditionelle ubåde fra 2 verdenskrig og årene efter , havde man under vandet to muligheder for fremdrift, Man kunne bruge en snorkel når båden ikke dykkede ret dybt . Sejlads under vandet var hurtigere , mere komfortabelt og med mindre brændstofforbrug.
Den anden mulighed var med batterier. Komprimeret luft på tanke og eventuelt kali til at absorbere "seoto".
Risikoen ved batterierne var bl.a. at lækager kunne få havvand i dem med udvikling af klor som resultat.
«
Senest Redigeret: 16, Marts 2015 - 00:33 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #5 Dato:
16, Marts 2015 - 00:48 »
Hej Gerda
Man trækker ikke vejret gennem en kalipatron. Det er kun udåndingsluften som skal den vej.
Til redningsarbejde i kulminer havde tyskerne udviklet åndedrætsbeskyttelse med kredsløbsapparater. Der udånder man gennem en kalipatron ned i en gummisæk, hvorfra man igen trækker vejret. Når sækkens fyldning falder ,åbnes automatisk for efterfyldning fra en iltflaske. Den slags apparater er farlige for folk uden den tilstrækkelige træning. De skal være helt lufttomme, ellers risikerer man at indånde kvælstof med lille eller intet iltindhold. Enkelte brandvæsener bruger dem også til specialopgaver. Da man ikke skal slæbe rundt på store luftflasker, kan man få en meget længere indsatstid end med sædvanligt trykluftsapparat.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er død, 87 år gammel
Signalfejl skabte forsinkelser på togdriften: Nu er den rettet
Polens præsident stopper lov, der skulle sikre lettere adgang til fortrydelsespiller
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
'Oppenheimer' har haft forsinket premiere i Japan - og den får en blandet modtagelse
Storebæltsbroen er genåbnet
Rumænien efterforsker dronelignende fragtmenter ved grænsen til Ukraine
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødhjælp til Gaza: 'Fortsætter med at fremme nye initiativer'
Problemer giver op til 40 minutters længere rejsetid mellem København og Odense i tog
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 personer er kommet til skade
Støtteforening til overvægtige: 'Børns overvægt er ikke deres egen skyld'
Grønland har inviteret dansk sundhedsminister på besøg - vil have Løhde til at møde ofre for spiralkampagne
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan føre til eskalering af konflikten på Israles nordlige grænse'
Ukrainske energianlæg ramt af russiske angreb
Japan genoptager støtte til FN-organ for palæstinensiske flygtninge
To teenagedrenge anholdt for at stikke 23-årig ned
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-indsamling 173 millioner
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én kritisk såret i Dnipro
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk delstat efter voldsomt brokollaps
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring om fredelig ramadan bliver ignoreret i Sudan
Nyt fra ing.dk
Ny algoritme knækker koden for simuleringer af flydende vindmøller
Bohr blev overrasket, da ingen sagde ham imod: Gør kvantefysik dig svimmel?
Syv brunkulsfyrede anlæg i Tyskland står over for endelig nedlukning
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland