* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: Fly der letter  (Læst 6443 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Fly der letter
« Dato: 24, Marts 2015 - 08:52 »
Indimellem kan man undre sig over hvad man hører som flypassager lige inden afgang.

Den sjoveste melding er denne, som jeg fik for en del år siden, da et lille dansk flyselskab forsøgte sig med en rute mellem Aalborg og Tune (med shuttlebus til og fra Roskilde station). Vi var en gruppe erfarne flyrejsende, der steg ombord, satte os til rette og naturligvis straks spændte selerne. Hvorpå stewardessen kom farende og sagde: "Vil I godt lige spænde jeres sikkerhedsbælter op - vi er nemlig ikke helt færdige med at tanke, og vi skal gerne kunne få jer hurtigt ud, hvis der sker noget!"
Den almindelige latter, der bredte sig i kabinen, bekræftede at ingen af passagererne var førstegangsflyvende ...

Men den nyeste - lidt chokerende - melding, som jeg fik for et par dage siden ved afrejse fra Longyearbyen, afføder også et spørgsmål.

Kaptajnen forklarede, at det blæste for meget til en normal start (jeg mener faktisk han sagde 30 m/s, men jeg må indrømme, at jeg ikke var koncentreret under den første del af meldingen; jeg kan dog bekræfte, at vi gik ombord i en virkelig strid blæst) - så han måtte køre flyet helt hen til vestenden af startbanen. Vinden var vel at mærke stik vest!
Og så kom den virkeligt sjove passagerbesked: "It's a little unusual - but we try!"
Vi holdt så ved vestenden og hørte motorerne blive gasset op til maksimal effekt, før vi satte af i stærk MEDvind og brugte HELE startbanen inden vi kom i luften på de sidste ca. 5 meter!

Jeg har altid lært, at et fly helst skal lette i modvind, og det var jo også tydeligt, at piloten ikke selv var glad for situationen. Men er det muligt, at en mere flyvekyndig i panelet kan give en dybere forklaring?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fly der letter
« Svar #1 Dato: 24, Marts 2015 - 09:02 »
Et gæt kunne være at med modsat startretning komme til bjerge, hvor blæsten villee være en risiko.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Fly der letter
« Svar #2 Dato: 24, Marts 2015 - 15:07 »
Hej Morten
Harbst er inde på sporet. Startbanen ligger for foden og nord for en klippeknold. Den ligger parallel med kysten og der er vand for begge ender. Startbanen er 4880 meter lang og banens position er 105-285grader.Hvis den vestlige vind havde. en hastighed på 30meter/sek og kom fra 240grader ville sidevinds komponenten have umuliggjort en start mod vest og ja fly bør starte i modvind.
Men piloten må have regnet på eller vidste at han kunne nå at accelerere til de ekstra 100km/t som starten ville kræve og så undgå at stige for voldsomt. Den mulighed havde han ved at flyve over Isdammen forbi Longyearbyen og stige langsomt op gennem Adventsdalen.
Det var antageligt derfo han brugte hele banen til få fart på. og først løftede til flyvevinkel der jo er modstandsgivende da han var sikker på hastigheden. Hvis han undervejs var kommet i tvivl havde han givet fået jer alle til at hænge i selerne ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Fly der letter
« Svar #3 Dato: 24, Marts 2015 - 15:23 »
Rettelse 2480 meter og ikke 2880 meter!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fly der letter
« Svar #4 Dato: 25, Marts 2015 - 01:21 »
Tak for info, Bjarke.
Da jeg nu vidste hvad jeg skulle kikke efter, kunne jeg fint følge din forklaring på Google Earth - inklusive længden af startbanen, som passer med din seneste angivelse, ikke de to tidligere.
Jeg må dog opponere mod udtrykket "klippeknold". Sydvest for startbanen begynder, ikke en knold, men en ca. 10 km lang bjergryg med højder op til knap 500 m, hvorimod østenden har en svag jævn stigning i baglandet og altså hav mod nord og øst. Selve startbanen ligger kun få meter over havet.
Det er dejligt at kunne få et præcist svar.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk