ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 86
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Fly der letter (Læst 6443 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Fly der letter
«
Dato:
24, Marts 2015 - 08:52 »
Indimellem kan man undre sig over hvad man hører som flypassager lige inden afgang.
Den sjoveste melding er denne, som jeg fik for en del år siden, da et lille dansk flyselskab forsøgte sig med en rute mellem Aalborg og Tune (med shuttlebus til og fra Roskilde station). Vi var en gruppe erfarne flyrejsende, der steg ombord, satte os til rette og naturligvis straks spændte selerne. Hvorpå stewardessen kom farende og sagde: "Vil I godt lige spænde jeres sikkerhedsbælter op - vi er nemlig ikke helt færdige med at tanke, og vi skal gerne kunne få jer hurtigt ud, hvis der sker noget!"
Den almindelige latter, der bredte sig i kabinen, bekræftede at ingen af passagererne var førstegangsflyvende ...
Men den nyeste - lidt chokerende - melding, som jeg fik for et par dage siden ved afrejse fra Longyearbyen, afføder også et spørgsmål.
Kaptajnen forklarede, at det blæste for meget til en normal start (jeg mener faktisk han sagde 30 m/s, men jeg må indrømme, at jeg ikke var koncentreret under den første del af meldingen; jeg kan dog bekræfte, at vi gik ombord i en virkelig strid blæst) - så han måtte køre flyet helt hen til vestenden af startbanen. Vinden var vel at mærke stik vest!
Og så kom den virkeligt sjove passagerbesked: "It's a little unusual - but we try!"
Vi holdt så ved vestenden og hørte motorerne blive gasset op til maksimal effekt, før vi satte af i stærk MEDvind og brugte HELE startbanen inden vi kom i luften på de sidste ca. 5 meter!
Jeg har altid lært, at et fly helst skal lette i modvind, og det var jo også tydeligt, at piloten ikke selv var glad for situationen. Men er det muligt, at en mere flyvekyndig i panelet kan give en dybere forklaring?
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Fly der letter
«
Svar #1 Dato:
24, Marts 2015 - 09:02 »
Et gæt kunne være at med modsat startretning komme til bjerge, hvor blæsten villee være en risiko.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Fly der letter
«
Svar #2 Dato:
24, Marts 2015 - 15:07 »
Hej Morten
Harbst er inde på sporet. Startbanen ligger for foden og nord for en klippeknold. Den ligger parallel med kysten og der er vand for begge ender. Startbanen er 4880 meter lang og banens position er 105-285grader.Hvis den vestlige vind havde. en hastighed på 30meter/sek og kom fra 240grader ville sidevinds komponenten have umuliggjort en start mod vest og ja fly bør starte i modvind.
Men piloten må have regnet på eller vidste at han kunne nå at accelerere til de ekstra 100km/t som starten ville kræve og så undgå at stige for voldsomt. Den mulighed havde han ved at flyve over Isdammen forbi Longyearbyen og stige langsomt op gennem Adventsdalen.
Det var antageligt derfo han brugte hele banen til få fart på. og først løftede til flyvevinkel der jo er modstandsgivende da han var sikker på hastigheden. Hvis han undervejs var kommet i tvivl havde han givet fået jer alle til at hænge i selerne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Fly der letter
«
Svar #3 Dato:
24, Marts 2015 - 15:23 »
Rettelse 2480 meter og ikke 2880 meter!
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Fly der letter
«
Svar #4 Dato:
25, Marts 2015 - 01:21 »
Tak for info, Bjarke.
Da jeg nu vidste hvad jeg skulle kikke efter, kunne jeg fint følge din forklaring på Google Earth - inklusive længden af startbanen, som passer med din seneste angivelse, ikke de to tidligere.
Jeg må dog opponere mod udtrykket "klippeknold". Sydvest for startbanen begynder, ikke en knold, men en ca. 10 km lang bjergryg med højder op til knap 500 m, hvorimod østenden har en svag jævn stigning i baglandet og altså hav mod nord og øst. Selve startbanen ligger kun få meter over havet.
Det er dejligt at kunne få et præcist svar.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk delstat efter voldsomt brokollaps
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring om fredelig ramadan bliver ignoreret i Sudan
Stormen Nelson raser flere steder i Europa
Israelsk militær: Højtstående Hamas-medlem eliminieret
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker fødder på indsatte i kvindefængsel
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver ridder af England
Rusland blokerer for FN-overvågning af sanktioner mod Nordkorea
Harvard Universitet fjerner bogbind lavet af menneskehud
OL-drømmen var pakket langt væk, men nu skal Line til Paris: "Det bliver så fedt!"
Busulykke i Sydafrika tager livet af flere passagerer
International domstol beordrer Israel at sikre madforsyning i Gaza
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået nyt hjem i Jylland
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel for svindel med kundernes penge
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terrorangreb i Moskva modtog penge fra Ukraine
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner på at holde sin største virksomhed i landet
Frankrig genoptager støtte til palæstinensisk flygtningeorganisation
Letlands udenrigsminister trækker sig efter straffesag
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevold i Haiti alene i år
Efter sygdom: Paven prædiker igen til påskemesse
Visitationszone forlænges yderligere efter drabsforsøg i Holbæk
Nyt fra ing.dk
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland
Jordskred fjernede svensk motorvej: Mistanke om fundamentsjusk
Spørg Fagfolket: Hvor effektivt er et omfangsdræn i tilfælde af skybrud?
Flere søger it-uddannelser: Men der mangler stadig studiepladser