* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: US li-ion lader til DK  (Læst 20515 gange)

RejecT

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
US li-ion lader til DK
« Dato: 31, Marts 2015 - 00:26 »
Hej! :)

Håber i vil hjælpe mig, har brugt et par dage på at finde den optimale og billigste løsning på et simpelt problem.
Jeg har fået et par US dewalt ladere DC9310 som kan lade NiCd/NiMh/Li-Ion 7.2v -18V.
Input 120 V AC    60Hz 2.0 AMPS /NOM 2,0 A)
Output 3.0 AMPS DC.
https://www.manualowl.com/p/Dewalt/DC9310/Manual/182079

Jeg kunne godt tænke mig at klippe US stikket af og sætte et alm. DK stik på. Jeg kunne jo købe en 220 V til 110 V converter. Men synes de er rimeligt dyre og hvad er udfordringen i det?
Jeg har kørt utallige forums igennem og hørt en masse godt og dårligt om de samme valg såsom TRIAC, step down, dioder osv. Men kan ikke rigtigt hitte ud af hvad der er bedst?
DK udgaven af laderen hedder DE9135
Input 230V ac 50hz 0.75A
Output 3.0A   7.2 - 18V DC         64VA

Hvilken metode er bedst, nemmest, billigst og mindst synlig?
På forhånd tak
En måske kommende ingeniør ;)
« Senest Redigeret: 31, Marts 2015 - 00:29 af RejecT »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #1 Dato: 31, Marts 2015 - 10:11 »
Noget andet du kunne gøre var at finde en transformator fra noget udstyr beregnet til forskellige spændinger.

Hvis den f.eks. har 3 klemmer: N, 110V, 230V så kan du tage 110V ud mellem N og 110V hvis du tilslutter 230V mellem N og 230V klemmerne.

Du kunne også bare sætte den til 230V, hvis laderen er ren switchmode uden en transformator.

Sæt dem i serie?



« Senest Redigeret: 31, Marts 2015 - 10:23 af E. Tranberg »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #2 Dato: 31, Marts 2015 - 14:22 »
Der findes groft taget to slags ladere.
-  Den lidt gammeldags med en stor tung tranformer efterfulgt af en ensretter og evt. et filter. Den er tung og robust, men har afhængig af dimensioneringen ofte også et betydeligt tomgangstab.  Transformeren virker direkte på netspændingen og kræver større jernkerne des lavere frekvensen er. Derfor duer det ikke at tilslutte 120V 50 Hz når den er dimensioneret for 60 Hz . Problemet er at trafoen er dimensioneret så jernet ikke går i mætning, men lavere frekvens giver højere flux ( transformatorformelen) og jernet kommer tæt på mætning og kræver en langt højere magnetiseringsstrøm. Dette medfører stærkt  øgede tab , og risiko for varmedøden.

Råden om bare at fortransformere fra 230 V til 120 v duer ikke. 

- Nyere ladere er ofte af switch mode typen. her ensrettes indgangspændingen og oplader en stor filterkondensator. Derefter en switch som hakker til pulserende ligestrøm med meget høj frekven ,typisk 50000 Hz . det gør at der kan bruges en lille højeffektiv transformator. Typen kan laves universal så den kan fungere på alle netspændinger.  Men hvis den kun er mærket for 120 V , går det galt at tilslutte 230 V.

Tranbergs råd duer ikke

Konklusion.
Hvis det er en tung transformatorsag , så køb istedet en dansk oplader.
Hvis det er en let switch mode sag, kan du klare dig med en transformer fra 230 til 120V . Men til 2A vil det formentlig være billigere at købe en ny lader.
Triacløsningen er kun til elektrotermiske apparater.


« Senest Redigeret: 31, Marts 2015 - 14:28 af harbst »
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #3 Dato: 01, April 2015 - 17:16 »
Helt ærligt, hvad koster en ny 230 V lader?
Alle andre løsninger er dyrere og mere bøvlede. Køb en ny.

MvH,

Bent.

RejecT

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #4 Dato: 01, April 2015 - 17:54 »
Jeg ligger lige lidt billeder. eller billede :)
Tak for svar.
Jeg har kigget lidt videre og fundet ud af at der er 3 synlige forskelle.
1. Electrolytic Capacitor 400V 220UF er x 2 i dk udgaven
2. og at der i dk udgaven er 2 store hvide cement modstande
3. Sproget er anderledes og ledningen er anderledes ;)
er godt klar over at der selvfølgelig skal måles rundt omkring for at se om der er andre målbare forskelligheder.
Har fundet Electrolytic Capacitor 400V 220UF som  er i dk versionen.
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-High-quality-Radial-Electrolytic-Capacitor-400V-220UF-25-40-2pcs-Lot/2027583421.html

Har derudover fundet de forskellige omformere (step down) der levere W nok i forskellige prisklasser der går fra ca. 135 og opefter. Har også fundet en kina version Men den ville jeg ikke turde bruge da alle andre der leverer samme slags produkt stopper ved 150w i prisklassen, og vil  ikke brænde hytten ned. Min samvittighed byder mig dog ikke at bruge disse løsninger.
En ny lader koster vel ca. 800 kr.
Men hvis man bare købte sig fra alt lærte man jo ikke en skid ;)

Da indre elektronik bestemt ikke er min stærke side, syntes jeg at dette var et udmærket projekt at kaste sig over. Det er trodsalt til at overskue :)
Synes også det giver god mening, da alt mit værktøj kører på de gamle stick up batterier og der nu er meget solide Li-ion løsninger, som jeg gerne ville skifte over til uden at skifte hele maskinparken ud :). + Dette problem vil man jo nok støde på flere gange gennem livet? Især da der på det amerikanske marked er størrer udvalg man begærer, det er nu  noget sjovere at stikke børnene den tusse end på en ny lader ;)
Lodde kolben og multimeteret er nu fundet frem, glæder mig til at lære noget nyt og føle hvordan det igen er at få et rap over nalderne, det er vel ca. 15 år siden sidst :D



« Senest Redigeret: 01, April 2015 - 18:22 af RejecT »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #5 Dato: 01, April 2015 - 18:59 »
@Harbst: Du mener ikke at en autotransformerløsning vil kunne virke?


RejecT

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #6 Dato: 01, April 2015 - 19:36 »
Jo det vil det da :) (går jeg stærkt udfra)
Men har ikke en der leverer nok. Er desværre nok mod min vilje blevet smidt ud :(.
Dem som jeg ville kunne få til at passe inde i kabinettet er jeg en lille smule bange for varmeudviklingen?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-5W-68R-68ohm-Cement-Resistor-10PCS-LOT/1618868262.html

RejecT



« Senest Redigeret: 01, April 2015 - 21:15 af RejecT »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #7 Dato: 02, April 2015 - 00:18 »
jo en autotransformer er da helt fin. Den er for samme effekt en del billigere end en skilletransformer, og der er jo ikke behov for galvanisk adskillelse.

af billederne fremgår at laderen er en switch mode.
Jeg er bange for at  rejecj er ved at rode sig ud i noget han ikke kan overskue.
Modstande er ikke af cement. Men trådviklede modstande kan være med keramisk kaprsling, som overfladisk kan ligne cement.


Hvis man vil bygge den amerikanske om til dansk 230 V skal man ikke bare udskifte kondensatoren.
Transistor, dioder mv skal også være dimensioneret for den højere danske spænding.  Transformatorens vindingstal skal også være et andet.

Ombygning af en switch lader er absolut ikke et begynderprojekt.
« Senest Redigeret: 02, April 2015 - 00:37 af harbst »
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #8 Dato: 02, April 2015 - 11:24 »
Hvad med sådan aparatus ? ; http://www.ebay.co.uk/itm/iMAX-B6-Digital-LCD-RC-Lipo-NiMh-Battery-Balance-Charger-UK-Shipping-/190818527250?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c6daba812

De findes også til 240V. Bruger det selv. Kræver dog, at man sætter sig lidt ind i ballancering. Giver fri valg af li-po/ion eller andet fra det frie marked.

Og her eks. lipoer som jeg selv bruger; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__235__85__Batteries_Accessories-ZIPPY_Lipoly.html
Det er noget billiger end de originale. ;D
« Senest Redigeret: 02, April 2015 - 11:56 af chrismark »

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #9 Dato: 02, April 2015 - 15:20 »
« Senest Redigeret: 02, April 2015 - 16:31 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #10 Dato: 02, April 2015 - 18:03 »
Nu ønsker personen tilslutte 120V udstyr til 220V.  ;D

Jeg har selv 20 år siden opladet min bil via en 50Waat pær + en diode forbundet direkte til 220V. Hvis man vil, kan man godt. ;) 8)

RejecT

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #11 Dato: 03, April 2015 - 16:16 »
He he.
Kan se på andre forums at der er den samme stemning omkring dette emne :)

Men i mit lille hoved kan jeg simpelthen ikke forstå at det kan være så svært.
efter et vist punkt på printet er der ingen INGEN forskel.
Jeg har den danske lader og en us lader har sammenlignet dem og målt så godt jeg kunne. fundet alle dele som er på dk laderen (via de påskrevne numre) og er rimelig sikker på at jeg kun mangler den firkantede sorte kasse med gul tape på hvori der er kobber vindinger (transformateren?) og måske den sorte firkant med et hul i der sidder bagved cement modstandene (går ud fra det er en strømstyring af en slags) men kan ikke komme til numret ENDNU ;).

Min påstand er så at hvis jeg skifter disse 4 komponenter: Capasitor, cement modstande x2, transformer og måske den jeg kalder styringen. Vil den være klar til dk spænding? Dette vil koste under 40 kr + 1 mill timer :D og så kan ingen se forskel, batterierne kan ihvertfald ikke ;) hov glemte ledningen+stik men det har jeg ihvertfald.
Er jeg helt galt på den? for kan ikke måle forskel efter disse komponenter :)
Det som gør jeg synes det er endnu sjovere at prøve er at du kan få stort set alt i reservedele til dewalt. Men når det kommer til ladere er der INGEN hjælp hverken diagram eller dele. Skal de bestemme det ;)


RejecT
« Senest Redigeret: 03, April 2015 - 16:33 af RejecT »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #12 Dato: 05, April 2015 - 10:34 »
Så vidt jeg kan se er det du kalder styringen , blot en brokoblet ensretter. Hullet er til at kunne spænde den på en køleplade, ved højere belastning.

Men dine billeder mangler dybdeskarphed, så det er muligt at jeg ikke ser rigtigt. Da strømmen ved 230V er mindre gælder det blot om at den kan tåle den større spænding i spærreretningen.

Den lille trafo er næppe til at købe som løsdel.

Det vil være meget billigere at finde en gammel nettrafo med udtag for båd 230 og 120V . den kan bruges som autotrafo, og kobles mellem 230V nettet og din lader, som så slet ikke skal bygges om. .
Jørgen Harbst

RejecT

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #13 Dato: 06, April 2015 - 14:31 »
vi er enige i det er nemmere. men har ikke en der passer.
Har fundet alle dele nu og venter på de ankommer. Så må vi se hvad episode 2 kommer til at indholde. Tak til alle indtil videre jeg vender tilbage :)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: US li-ion lader til DK
« Svar #14 Dato: 06, April 2015 - 20:12 »
jeg vil da ønske dig held og lykke med projektet.
Husk nu et større vindingstal på trafoens primær.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk